Standard batteri för elcykel

Palma

Medlem
Finns det någon standard för batterier till elcyklar?
Eftersom det är den dyraste komponenten till en elcykel som dessutom garanterat måste bytas efter en tid, så skulle jag uppskatta att köpa en cykel där man inte är beroende av att tillverkaren finns kvar...

Eftersom det är den dyraste komponenten till en elcykel som dessutom garanterat måste bytas efter en tid, så skulle jag uppskatta att köpa en cykel där man inte är beroende av att tillverkaren finns kvar...
Köper man elcykel med motorsystem från en stor tillverkare (Bosch, Yamaha, etc) så används respektive motortillverkares ”standard”. Detta ger en god tillgänglighet på utbytesbatterier på eftermarknaden.

Nej det finns ingen standard. Satsar du på en elcykel med motor/el/batterisystem från någon av de stora premiumtillverkarna som Bosch, Shimano, Yamaha och några till är det dock stor chans att det finns batterier att köpa långt efter det att du köpt din elcykel.. Dock är dessa cyklar dyra.

En del lågpriselcyklar med batteri under pakethålleren har batterier som kan anses som standardbatterier från någon asiatisk leventör. Men här får du nog undersöka själv om det går att hitta ersättningsbatteri.

Ett annat sätt är att kolla med Batteridoktorn vilka batterier ha kan laga. De kan laga en del batterier från lågpriscyklar.

PS. Ett bra sätt att skjuta upp batteribytet är att ladda på korrekt sätt. Då förlängs batteriet livslängd väsentligt, kanske så länge att det inte är intressant att byta batteri när det är slut. Grundbulten är ladda lite men ofta, istället för mycket men sällan.

Senast ändrad:
Hej Jag undrar om du känner till polariteten för batterikontakten på min Merida el cykel en rund kontakt med två pinnar, vilken är plus och vilken är minus pol menar jag.. Jag har fått överta en sådan elcykel och vill testa om motorn fungerar. Har inget batteri just nu!
mvh Robert

Bilagor

• Merida bat.webp
    Merida bat.webp
    397.1 KB · Besök: 37
Tillbaka
Topp