Standover vs klassisk geometri landsvägscykel

Vagueism

Aktiv medlem
Hej!

Jag har varit hos Mercian i Derby för att prova ut en ny landsvägscykel i finaste stål. Efter en stunds testande på deras jigg (?) får jag höra att jag behöver en större cykel än jag tidigare haft. Längden är inga konstigheter med, men höjden! Det är ett helt horisontellt överrör och det är tajt mellan ram och skrev. Sadelstolpe minus sadel blir 12 cm (eller 17 sammanlagt).

Nu har jag mailat fram och tillbaka flera gånger med dem och tänkte höra med er innan jag gör mig allt för krånglig.

Jag är förstås ovan vid den här klassiska rambyggarskolan, men borde inte ett par cm luft mellan överrör och skrev vara normalt? När jag googlar får jag alla möjliga svar förstås, om French Fit och Rivendells Fit i ena hörnan och "Competition Fit" i andra hörnan. Cykeln skall användas för långa lopp framför allt, och jag är vig som en 47-åring.

Jag har korta ben och lång överkropp så jag känner igen problemet. Risken att landa på ramen är väl inte så stor vid landsvägskörning men du vill klara rödljusen utan att behöva luta cykeln alltför mycket.

Väl på cykeln kommer du inte uppleva ngn skillnad iaf. Det är mer än fråga om att kunna kliva av och gränsla cykeln bekvämt vid stopp.

Måttet på 17cm som du nämner e ju lite relativt till storleken på cykeln så det säger egentligen inte så mkt. 2 av mina cyklar har ca 20 cm ner till överröret och kanske 17-18 till klämman och då är det på storlek 58-60 så på en mindre cykel borde ju ditt mått vara ganska normal kan jag tycka.

Senast ändrad:
Tack för svaren!
Ja, korta ben och armar, lång överkropp har jag. Ramen blir storlek 58,5.
Och sadelstolpen blir ju längre än en handfull.

Hur långt är styrröret? Om du vill ha långt styrrör kanske det är bättre att välja en lödd i stället för muffad ram. Då kan dom bygga in lite slope.
Även om det är snyggare med klassisk horisontell geo och inte för långt styrrör. ;)

Styrröret blir 146 mm. Jag tänker att jag hellre vill ha en extra distansring under styret än en slopad ram.
Jag har ändrat storleken från 58,5 till 57,5 och tillbaka igen. Varje gång ångrar jag mig! Nu börjar det bli lite fånigt.

Hur tajt standover är fortfarande ok?

Vagueism sa:
Styrröret blir 146 mm. Jag tänker att jag hellre vill ha en extra distansring under styret än en slopad ram.
Jag har ändrat storleken från 58,5 till 57,5 och tillbaka igen. Varje gång ångrar jag mig! Nu börjar det bli lite fånigt.

Hur tajt standover är fortfarande ok?

Utan skor har jag haft så lite som 5-6 cm. Inga problem.

Du säger för övrigt att ramen är 57.5 vs 58.5 vad pratar vi för mått då? Sadelröret center till topp eller?
14.6 cm headtube i relation till 17cm utstick på stolpe + sadel låter inte alls kort i min värld. En klassisk stålram är snyggare när den passar som en klassisk stålram i mitt tycke. Dvs lite högre med mindre utstick på stolpen och färre spacers (helst inga alls).

Ja, C-T är det. Målet är som du beskriver, Båtbensbudet! :) Jag har aldrig haft en cykel med så högt överrör, varför jag oroar mig att jag kommer ångra det – vid varje rödljus.

Du kommer alltså att få ca 2-3 cm mellanrum mot ramen utan skor på ett ungefär? Det skulle inte jag uppleva som ngt problem. Man stannar väldigt sällan och står rakt över ramen vid rödljus men brukar sätta ner en fot och vinkla cykeln iaf oavsett var rören sitter.
Men tror inte du skulle tycka de var i vägen även om du vill stå o gränsla hela tiden .)

Men oro e inge bra kan du inte bara gå in i en cykelbutik och kolla hur det känns på en cykel med det tänkta standover måttet eller återkapa det hemma med din egen cykel och några böcker lr dylikt (fast det är ju svårt om man inte äger en hoj med horisontellt rör iofs).

med en given längd är det svårt att se någon fördel med ett maximerat högt beläget överrör. så länge sadelröret är inom gränser och styrröret är tillräckligt långt för att ge styrstabilitet måste det ju bidra väldigt lite till cykelns eventuella positiva egenskaper.

några olägenheter med onödigt högt styrrör är sämre ramstabilitet, högre risk för high speed shimmy, högre standover och större risk för paketet, och även mindre möjlighet att sänka styret.

man höll på mycket med det här med höga överrör på 70talet. det försvann:)

-och åtminstone en bra bit in på åttiotalet.
Det ”klassiska” måttet är ett par fingerbredder mellan övre ramrör och skrev med fötterna platt på mark. Det måttet bör ge ett fritt sadelröret om 9-10 cm.
Om det är snyggt eller ändamålsenligt kan man diskutera men har kanske sitt ursprung i de rammaterial som stod till buds när idealet fastställdes.
Även stålets egenskaper har förändrats genom decennierna.

standover är ju väldigt sällan det spelar någon större roll eftersom det ändå är fult att stå över cykeln med båda fötterna på marken, alltid en på pedalen. Märkte däremot på en tidigare cykel jag hade som var väldigt låg, kändes lite skumt och som att något fattades när jag cyklade på den.

Tillbaka
Topp