Stänkskärm till cykel utan ”mounting points”

Hej,

Kikar på ett par cyklar för pendling och grus- och terrängkörning som inte inte har några fasta ”mounting points” för stänkskydd. Undrar om någon kan rekommendera några bra andra typer av stänkskärmar för bak- och framhjul, till ex. clip-on?

Cyklar jag kikar på är till ex. Specialized Crux och Specialized Diverge och liknande cyklar från andra märken.

17980A06-10A2-48C1-BE5B-CF5E56C6B73B.jpeg

Med rörklammer som dessa - finns bla på Biltema- kan du fästa riktiga skärmar som skyddar både dig, cykeln och eventuella vänner bakom dig.

Visa bilaga 530165

Med rörklammer som dessa - finns bla på Biltema- kan du fästa riktiga skärmar som skyddar både dig, cykeln och eventuella vänner bakom dig.
Akilleshälen, enligt mig, är att få till ett stadigt & hållbart övre fäste i undersidan på gaffelkronan.
Några bra tips till en som har ledsnat på vinkeljärn, buntband & eltejp?

Akilleshälen, enligt mig, är att få till ett stadigt & hållbart övre fäste i undersidan på gaffelkronan.
Några bra tips till en som har ledsnat på vinkeljärn, buntband & eltejp?
Expander upp i hålet! SKS hade sånna förr vilka jag återanvänt när skärmarna lämnat in. Jag har funderat på att göra en expander 3D printat med mutter upp i hålet för fixera valfritt skärmbeslag.

Tack! Blir såhär? Visa bilaga 530178
Måste läsa på hur man monterar toppen. Kanske enklare när man väl står där med cykeln och delarna i handen.
Du vet att montera skärmar är det svåraste cykelmecket? Bygga cyklar, montera styrlager, byta vevlager, justera framväxlar är enkla saker i jämnförelsen.

Serva dropper, gaffel och dämpare är väl något som kommer i närheten av komplexiteten att montera stänkskärmar. Men att tro att det är enkelt att få bra bara för att det ser lätt ut är ett misstag.

Du vet att montera skärmar är det svåraste cykelmecket? Bygga cyklar, montera styrlager, byta vevlager, justera framväxlar är enkla saker i jämnförelsen.

Serva dropper, gaffel och dämpare är väl något som kommer i närheten av komplexiteten att montera stänkskärmar. Men att tro att det är enkelt att få bra bara för att det ser lätt ut är ett misstag.
Det här är 100% sant utan minsta antydan till skämt. Perfekt montering av skärmar är drygt och blir det inte perfekt så ser det antingen skit ut eller skiter sig till slut.

Tillbaka
Topp