Stänkskärmar cross

Claudelin

Medlem
Stänkskärmar cross
Nån som kan tipsa om bra "kompisskärmar" till min cross? Jag har en Allebike Zebra kolfibercross och det finns inga standardfästen för skärmar. Jag var inne på dessa som verkar grymma https://www.bikester.se/470250.html. Dock har jag 40mm vintersulor och dessa tar max 35mm enligt spec. Kanske passar ändå med lite böj o knix? Det finns inte plats för heltäckande skärmar då det är riktigt tajt mellan däck och ram.

Stänkskärmar cross
Jag har dessa från Biltema, 99 spänn paret:

2000018474.jpg

Lite pyssel att få dit dom med kopparklammor, buntband etc. så inget att snabbt ta av och på. Men billiga och effektiva är dom. Sen kan man förlänga lite på valfritt sätt men bakskärmen täcker ju nästan halva hjulet till att börja med.

Jag tror jag har 35mm däck och det finns lite utrymme kvar så inte supertight mot ramen.

Senast ändrad:
Stänkskärmar cross
staine sa:
Jag har dessa från Biltema, 99 spänn paret:

Lite pyssel att få dit dom med kopparklammor, buntband etc. så inget att snabbt ta av och på. Men billiga och effektiva är dom. Sen kan man förlänga lite på valfritt sätt men bakskärmen täcker ju nästan halva hjulet till att börja med.

Jag tror jag har 35mm däck och det finns lite utrymme kvar så inte supertight mot ramen.

Ställer mig in i raden som hade dessa på min cross och numera på min hardtail.
Kör 35mm schwalbe Marathon Winter och har fortfarande utrymme för att smälla på 40mm däck ifall jag vill.

Min lösning på crossen var detta:
skrmfram.JPG

2 st gummibeklädda klammers från Biltema på gaffelbenen.
2 st buntband uppe vid kronan på gaffeln. Tog bort plåtfästet från skärmen, borrade 4 hål för buntbanden, tejpade gaffeln så den inte skulle skavas.. Sedan satt det som gjutet.

samma process för bakskärmen..

Buntband och klammers är melodin..
Plockade av på 5 min inför solskensturer och satte på igen när det var dags för regn/slask m.m.

Stänkskärmar cross
Gillar också biltemas skärmar.
Haft dem på massa cyklar och tycker alltid man lyckas få dit det på nåt vis, dessutom är de så billiga att man inte behöver dra sig för att modifiera lite. På cyklar där det är tight mellan däck och ram kan man helt enkelt klippa bort bitar av skärmen tills det passar. Köper man två satser kan man dessutom modifiera lite som man vill, bygga en svinlång bakskärm, flytta/sätta dit extrafästen för skärmstag osv.

Stänkskärmar cross
davmar-6 sa:
Jocke S; Minns du vilken storlek på gummibeklädda klammer du använde, även jag har en Focus som ska få skärmar.

Minns tyvärr inte på rak arm här.. men tror det var 19 alt. 25mm klammers
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Gummikladd-klammer-2-st-2000016460/

Kan kolla i garaget när jag kommer hem.. har 2 st liggandes..
Vilken Focus är det du har? Har inget behov av mina så istället för att kasta kan jag skicka dom till dig

Tillbaka
Topp