Stänkskärmar i metall, var köpa?

InlineOla

Aktiv medlem
Hej Svejs

Letar efter stänkskärmar i metall till min renoverade retrocykel. Hittat en del på ebay men frakten blir dyr...alla normala webshoppar som man brukar handla från har bara (citat från Kjell i Ullared fast då gällde det skohorn) sånt där "plastamög".

Nån som har tips var man kan hitta snygga enkla metallskärmar med rund profil, alltså inte såna där kantiga som satt på alla 80-talscyklar?

copytag skrev:
-------------------------------------------------------
> Roseskärmarna till deras cx är i metall. Finms
> inte på webbsidan men går att beställa löst.
> Kostar cirka 500

Mnja delvis, det är någon slags sammanpressning av aluminium och plast. Lätta och snygga är de dock! Finns att köpa till mycjket billigare pris hos Bike-Components:

http://www.bike-components.de/produ...ana_c-lite_c_lite_schutzblech-set_schutzblech

Snyggast är ju Honjos 7-sidiga "La Paon" (de tillverkar även massa olika modeller med rund profil).
Dock tveksamt om du kan hitta dem utan dyrfrakt/tull/etc.

//j

JLarsson skrev:

> Gilles Berthoud. Som har den rörigaste hemsidan.
> http://www.gillesberthoud.fr/anglais/accessoires/i
> ndex.php

Där har jag faktiskt varit inne en gång för nåt år sen men kom inte ihåg vad sidan hette så hittade inte tillbaka till den.

Tack för tipsen allesammans, ska tugga igenom dom och se vad jag hittar.

JLarsson skrev:
> Men som påpekats, Anders på Veloform har lite
> grejor hemma också.

Han har väl bla gilles berthoud skärmar?

Jag har hört att skeppshult tillverkar/importerar egna stålskärmar. Jag kan inte vidimera detta men det kan vara värt att kolla upp också?

Dags för en liten uppdatering.

Blev ett par velo orange skärmar, mest för att de fanns i 45mm bredd vilket skulle passa mina däck bäst. Beställde från ebay tillsammans med ett nytt vevlager, dyrt blev det. Mycket blod svett o tårar under monteringen, fick svarva till en distans att ha i bakgaffeln eftersom skärmen var för bred att gå ända in i klykan och var inte sugen på att bocka skärmen mer eller såga i den. Resultat? Hjulet gick inte in i dropoutsen utan att släppa ut luften. Ganska omständigt när man ska försöka passa in skärmar kan jag berätta, hjulet måste av och på ett par gånger under proceduren, och det måste vara pumpat för att kunna justera skärmen...

Hursomhelst, tack för era tips, jag blev sjukt nöjd. Den lilla oranga velo orange loggan matchar ramen bra.

(Sadeln ska bytas, tycker inte den passar cykeln i övrigt)

DSC_1106.JPG

DSC_1107.JPG

DSC_1109.JPG

Senast ändrad:
bsod skrev:
> Snyggt blev det i alla fall!
>
> Svart Brooks vore passande till ekipaget
> förstås!

Ja, så kommer det nog att bli...vill ha den mer slimmade brooksvarianten, i svart, och den kostar lite väl mycket.

NLC skrev:
> Äsch, det är bara att byta ram & hjul så du
> får något som matchar sadel & stänkor
> prismässigt ;-)

Du det är en VÄRLDSMÄSTARRAM i Reynoldsrör!

Hjulen har jag byggt från scratch, duomatic baknav, veloce framnav, mavicfälgar, dock kanske lite budget på just fälgarna.

Så, det matchar redan:-)

Tillbaka
Topp