Stänkskärmar till Canyon Inflite?

wallander

Medlem
Canyon verkar ha problem med att få fram de originalskärmar från SKS som fanns för tidigare årsmodeller av Inflite.

Hur har ni med Canyon Inflite löst skärmproblematiken? Hur mycket måste t.ex. SKS longboards modifieras för att passa?

wallander sa:
Canyon verkar ha problem med att få fram de originalskärmar från SKS som fanns för tidigare årsmodeller av Inflite.

Hur har ni med Canyon Inflite löst skärmproblematiken? Hur mycket måste t.ex. SKS longboards modifieras för att passa?
Det går. Metallstagen får kortas samt bockas till att passa fram.
Bak måste man vara lite kreativ med infästningen.

Kan fixa bilder senare på hur jag löst det.

Flintkalle sa:
wallander sa:

Det går. Metallstagen får kortas samt bockas till att passa fram.
Bak måste man vara lite kreativ med infästningen.

Kan fixa bilder senare på hur jag löst det.

Grymt! Lägg gärna ut bilder på't.

HappyF sa:
Canyon Sverige rekommenderade dessa till min Inflite: https://www.canyon.com/en-se/accessories/#category=parts&subcat=2701&id=60067

Jag har inte skruvat på dem än, så jag kan inte uttala mig om passform. Fördelen är dock att de tar bredare däck än de andra.

Där hade de något ja! Frågan är om de är långa nog?

Här kommer bilderna! (kan vara lite o-ordning på bilderna)

Vänster fram okapad:
IMG_20150501_110347.jpg

DSC_0251.JPG

Höger bak med rörklämma från mekonomen:
DSC_0249.JPG

Vänster bak, fäst i det nedre utav bromsfästet:
DSC_0250.JPG

Komplett bakre del.
2015-05-02.jpg

MIGHTYnoob sa:
Flintkalle sa:
MIGHTYnoob sa:
Hur sitter bakskärmen fast fram?
I standardfästena på insida gaffelben (se bild 2) samt ett fäste längst upp på gaffeln som du kan se på bilden här.
http://road.cc/sites/default/files/...anyon Inflite AL - internal cable routing.jpg

Fram förstod jag men bak. Finns det fäste där?

I bak finns också fästen på insidan. Kanske bli för snäv vinkel med dem?

De jag köpte från Canyon passade inte bak och tog inte 35 mm dubbat. Jag köpte SKS 42mm och använde fästbågarna från de Canyon levererat. Fick flytta fästblecket från originalposition, men det var lätt gjort med borr och popnitar.

wallander sa:
MIGHTYnoob sa:
Flintkalle sa:
MIGHTYnoob sa:
Hur sitter bakskärmen fast fram?
I standardfästena på insida gaffelben (se bild 2) samt ett fäste längst upp på gaffeln som du kan se på bilden här.
http://road.cc/sites/default/files/...anyon Inflite AL - internal cable routing.jpg

Fram förstod jag men bak. Finns det fäste där?

I bak finns också fästen på insidan. Kanske bli för snäv vinkel med dem?
Helt riktigt. De stag som följer med räcker inte ifall man sätter dem i original-fästet.
Skärmarna funkar på 32mm crossdäcken som följer med, Nokian A10, mm. med god marginal.

Lånar tråden, finns bra skärmar för inflitens fästen som inte behöver moddas som inte heller skramlar (och som alltså funkar som skärmar ska, dvs inget plast-skit som funkar lika bra som assaver ;-) ) Tips mottages tacksamt!

Flintkalle sa:
Här kommer bilderna! (kan vara lite o-ordning på bilderna)

Vänster fram okapad:

Höger bak med rörklämma från mekonomen:

Vänster bak, fäst i det nedre utav bromsfästet:

Komplett bakre del.

Hej igen! Nu har jag beställt SKS Longboard. En fundering bara: vad är det för dimension på skruvarna till originalfästena på cykeln?

Aliide sa:
Lånar tråden, finns bra skärmar för inflitens fästen som inte behöver moddas som inte heller skramlar (och som alltså funkar som skärmar ska, dvs inget plast-skit som funkar lika bra som assaver ;-) ) Tips mottages tacksamt!

Inte vad jag vet. Det fanns skärmar som var skräddarsydda till Inflite och som också ingick i köpet. Detta slutade Canyon med fr.o.m. årsmodell 2016.

Aliide sa:

Bontrager NCS funkar (utan modifiering). Det är hårfint med det nedre/bakre staget från skrärmen mot bromsoket bak (om originalhål i skärmen används för skruvfästet bak på sadelstolpen). En lösning för att få det helt perfekt kan vara att borra ett hål några cm längre upp på skärmen (dvs fästhålet framtill på bakskärmen). Skruvhålet (för skärmfäste) på sadelstolpen sitter rätt högt upp på Inflite. Skärmarna sitter stabilt och bra och utan att skramla.

Still... Jag blir mer och mer skeptisk till sks longboard. Stänker ut väldigt mycket vatten, och aluminiuminfästningarna löses upp av saltslask.

tobiascyklar sa:
Still... Jag blir mer och mer skeptisk till sks longboard. Stänker ut väldigt mycket vatten, och aluminiuminfästningarna löses upp av saltslask.

Bakskärmen är väl bra? Framskärmen är rätt kass. Jag testade att modda min till enkelstag fram, men givetvis gick då plasten sönder efter ett tag - fungerade dock bättre skvättmässigt. Bytte till plåtskärm fram så nu fungerar det även om det inte blev direkt vackert.

Monterade efterlängtade skärmar till Infliten, la även på en kompislapp, borrade 2 hål, ass saver, buntband, voilá .
IMG_1024.JPG
IMG_1024.JPG

Bilagor

• IMG_1023.JPG
    IMG_1023.JPG
    241.2 KB · Besök: 64
Halloj! Testar att aktivera den här tråden sådär 6 år senare och ber till gudarna att någon av er svarar :))
Har precis köpt en begagnad canyon inflite från 2016 och behöver sätta på stänkskärmar. Vill ha så breda skärmar + däck som möjligt för vinterpendling, någon som vet maxstorleken som går in?

Tillbaka
Topp