Stänkskärmar till Focus CC-DISC

piglet55

Medlem
Hej

Fundera på att köpa en Focus cross Disc 2008. Dock skulle jag vilja ha stänkskärmar på den för att underlätta pendlingen vid regniga dagar.
http://www.focus-bikes.de/bike_detail.asp?active=1&lang=english&rub=rac&pr=751988&do=idx

Den cykelhandlare jag har talat med har dock sagt att det ej går att ha stänkskärmare på den pga av skivbromsarna vilket jag tyckte lät rätt konstigt.

Är det någon som har provat detta och vet att det finns någon lösning som fungerar.

Tacksam för hjälp.

/R

Senast redigerad av en moderator:
Piglet55, Har du köpt cykeln, Focus cross Disc 2008? Funderar starkt själv på den. Har du några åsikter eller nån annan här som har några åsikter om den?
Provat stänkskärmarna som Yps tippade om?

Jag har också Speedez 45mm på min cross. Jag har iofs cantibroms men gissar precis som Yps och lundatok att du borde kunna få dem att funka bra. Alltså så bra det nu blir med oskruvade fästen... Nackdelen med gummistropparna man sätter fast bakpå gaffelrören är ju att skärmen aldrig blir exakt rakt monterad - men det kan ju vara en fördel i ditt fall eftersom du kan flytta fästena så de inte går i skivan.

Tänk bara på att 45 mm är det yttre måttet, max däcksbredd ligger strax över 35 mm. Mina Racing Ralph passar fint.

Ume-Anders frågade om åsikter om Focus Cross Disc 2008.

Jag köpte en i våras och är överlag nöjd efter ca 140 mil. Cykeln är styv och bra balanserad. Jag är fortfarande kluven över skivbromsarna. Skönt att ha i dom häftiga nedförsbackarna häromkring men svåra att justera så att skivorna inte tar i när man står upp och trampar. På landsväg är det extra irriterande med zing-ljudet av oplana skivor.

Är glad att jag köpte den hos LBS eftersom växlarna krånglat en del. Framväxeln växlade jättebra i början men tappade plötsligt lägena helt. Förra veckan gick själva godset i framväxeln av helt oprovocerat så att framväxeln delade sig... blev dikesmek och stora klingan hela vägen hem.

Tidigare i vår hoppade kedjan inåt (!) bak i en hårde uppförsbacke på ett motionslopp och sabbade hälften av ekrarna i bakhjulet. Jag hade precis haft Focusen på nycykelservice hos LBS så jag muttrade en del om dålig justering. Men det var under värsta högsäsong så jag kunde uppbringa viss förståelse.

Största problemet är annars att den börjar gå tungt när jag blir trött i benen...

Låter bra att du är nöjd med cykeln, var förbi min lokala LBS och köpte cykeln idag :) Har inte hunnit cykla än med den, har varit ute med LVG istället. Fick dock börja med att justera bromsarna, när dom hade justerat bromsarna så hade dom bara justerat på vajern, så ett belägg låg lite emot medans den andra var bra mycket längre ifrån. Justerade direkt på oket på varje sida så nu verkar dom vara bra. Sen måste jag nog också justera framväxeln, vajern känns inte allt för spänd....

Men jag tror nog att den kommer fungera bra, även under vinteråret med slask och snö.

Tack för dina åsikter om cykeln, känns skönt när man har köpt den i stan, för om det blir samma med framväxeln är det ju lättare att bara gå in och klaga

Tillbaka
Topp