Stänkskärmar till gammal landsvägscykel

Maxx

Medlem
Hej!

Jag har en Centurion Super le mans som jag cyklar på året om i Malmö. På vinterhalvåret så blir det dock jobbigt med mycket regn (enstaka slask och snö).

Jag har en ”ass saver” som stänkskärm bak, den funkar helt okej. Framtill har jag inget skydd alls och det blir mycket stänk på både cykel och mig själv när det är blött.

Jag undrar vad för stänkskärmar (fram och bak) som hade fått plats på denna cykel?

Jag har dålig koll själv, men jag tycker att det ser rätt trångt ut att få plats med en ”vanlig” stänkskärm.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_1650.webp
    IMG_1650.webp
    502.5 KB · Besök: 91
  • IMG_7625.webp
    IMG_7625.webp
    194.6 KB · Besök: 86
  • IMG_7632.webp
    IMG_7632.webp
    285.9 KB · Besök: 85
det brukar vara höjden i respektive gaffel och broms som begränsar, och den ser väl tilltagen ut både fram och bak. svårtweakat om det inte finns plats, man kan tvingas till delade skärmar a la weldion.

mitt eyemeasure 3000 säger dock att du borde få in en skärm;)

det kan vara trångt på bredden också, ffa nere vid vevpartiet. det är dock lätt att fixa geom att göra ett uttag i skärmens sida.

Senast ändrad:
Du kan kanske få dit dessa?
De går garanterat dit. Har haft sådana på liknande cykel. De kunde dock vara längre men de skyddar iaf. piloten, cykeln mindre bra.
Jag hade kanske gjort ett försök med Biltemas billiga skärmar av smalaste modell och med lite modifieringar.
Bluemels är dock bättre i alla avseenden, stabilare, och inte så mycket dyrare så min röst faller på @kais01 förslag
. (som jag tror även finns på XXL på Triangeln, om du vill klämma på dom)

Hej!

Jag har en Centurion Super le mans som jag cyklar på året om i Malmö. På vinterhalvåret så blir det dock jobbigt med mycket regn (enstaka slask och snö).

Jag har en ”ass saver” som stänkskärm bak, den funkar helt okej. Framtill har jag inget skydd alls och det blir mycket stänk på både cykel och mig själv när det är blött.

Jag undrar vad för stänkskärmar (fram och bak) som hade fått plats på denna cykel?

Jag har dålig koll själv, men jag tycker att det ser rätt trångt ut att få plats med en ”vanlig” stänkskärm.

Tack på förhand!
Jag har ett par SKS Raceblades i fint skick som du kan få för någon hundring eller två.

Om du inte hittar några på annat håll är det inte helt omöjligt jag har en uppsättning liggandes. Jag kan leta, men det kan ta lite tid. Hojta till om det blir aktuellt.

Jag har en uppsättning plockat från just en Le mans. Svart blank plast. Äldre modell som jag inte tror säljs längre. De är liksom anpassade för den typen av cykel. PM om du är intresserad. Pakethållare finns även. Visa bilaga 807469Visa bilaga 807470
Kan vara Bluemels Olympic (från före SKS-tiden) Hade sådana fast i annan färg på en Le Mans en gång i tiden.

Wow! Tack för allas svar 🙏 (jag hade missat notifikationer för detta...)

@Halleno har samma modell som mig så jag börjat i den änden.
Jag har en uppsättning plockat från just en Le mans. Svart blank plast. Äldre modell som jag inte tror säljs längre. De är liksom anpassade för den typen av cykel. PM om du är intresserad. Pakethållare finns även. Visa bilaga 807469Visa bilaga 807470

Åh, en sådan gul hade jag länge. Nostalgi! Slänger faktiskt på återvinningen till slut, gick inte att bara byta kedja, då rappade allt bara.

Hade skärmar som hette chromoplastic eller något som köptes på tidigt 90-tal.... så det går att meka in ;)

/A

Om du ändå är nöjd med ass savern bak kan jag tipsa om en speed mullet från dom 🤘

Om du ändå är nöjd med ass savern bak kan jag tipsa om en speed mullet från dom 🤘

Jag provade faktiskt den, men den passade inte på cykeln. Jag har för mig att det var vajrarna som gjorde att det inte passade. Jag var till och med i kontakt med företaget, men de hade inget som passade som stänkskärm fram till min cykel.

Jag provade faktiskt den, men den passade inte på cykeln. Jag har för mig att det var vajrarna som gjorde att det inte passade. Jag var till och med i kontakt med företaget, men de hade inget som passade som stänkskärm fram till min cykel.
Trist! Kan tänka mig att röret kanske var för smalt för vajrar ska den klara av, den glider fint in bakom. Men det slog mig när jag såg bilderna igen att den nog är anpassad för modernare ramar med lite större omkrets.

Här kommer en uppdatering med stänkskärmarna på. Den ser inte lika clean ut, men helt klart värt det för alla regniga dagar.

Bilagor

• IMG_8132.webp
    IMG_8132.webp
    537.2 KB · Besök: 29
Tillbaka
Topp