Stänkskärmar till pendlarcykel

• Trådstartare Trådstartare RN
  • Start datum Start datum

RN

Aktiv medlem
Tjipp!

Tänkte byta skärmarna på min pendlarcykel, en cx/touringsak typ och funderar på om jag skall ha SKS raceblade eller Bluemels. Är det någon som har provat och har idéer? Jag har kikat på lite recensioner men det jag inte får ut av dem är hur väl de täcker neråt i standardutförande. Dessutom tycker jag det ser ut som att det finns lite olika varianter med eller utan "extraflärp".
Nästa fråga är bredd, jag TROR jag har något som är typ 50mm nu, vet inte riktigt vad det är för skärmar men det är något ganska standardaktigt som jag fäst ful-lappar av ikeaskärbräda på. Jag kör 35mm-däck på vintern, klarar man sig med 45mm skärmar?

/R

Kör sks bluemels på dagliga pendlarcrossen, har 45mm och kör med 37 däck på vintern, går bra men är väl på gränsen men min ram kan nog inte ta bredare skärmar.
Längden på skärmarna är inga problem, problemet är ju det som skvätter ut från sidorna av däcken. Så så breda skärmar som möjligt är nog bäst.
Raceblade skulle jag aldrig ha på en daglig pendlarhoj.

Har bluemels 75 mm skärmar men då kör jag mtb med 2,25-2,4 däck. Man måste ha bred/lång stänklapp i fram och då funkar det riktigt bra, frånsett när man kör rakt igenom djupa pölar och glömmer lyfta fötterna (särskilt den som är bakåt)

Longboards lär väl ge ett lite extra skydd på framskärmen mot stänk på fötterna, dom har väl dock fått en del kritik här att dom kan ta i trottoarkanter och knäckas typ

Blidde ett par longboards.
Recension såhär långt: Instruktionen för att installera får inte toppbetyg, det verkar som att den enda varianten på att sätta fast dem mellan kedjestagen är med någon form av "snäppfäste" som man ska sätta fast, vilket är gjort för något supertunnt rör mellan kedjestagen. Jag moddade och tog en av skruvarna (oklart om den skall användas till något annat, lär väl ge sig) och skruvade fast bakstänkan istället.
Jag kommer inte åt monteringshålet för stöttorna i ramen på ena sidan för skivbromsoket sitter ivägen och har haft ett klämfäste på den sidan, dessutom hade skruven på andra sidan rostat fast så den gick av när jag skulle dra bort den (borrade ur den och trodde jag skulle kunna gänga ur delarna, det gick inte) så jag fick ta ett klämfäste på den sidan också. Jag är medveten om att stagen inte är gjorda för att sitta längre upp men det var ändå bra klurigt att få fast dem. De bakre två stöttorna på varje sida blir liiite för kort, får se hur det blir i praktiken.

Har inte kommit till framskärmen än, lagt typ 2h på bakskärmen in alles med strulet att få bort den gamla så allt skall inte skyllas på SKS-skärmen :D

/R

Tillbaka
Topp