Stänkskärmar

martinr

Medlem
Stänkskärmar
Äntligen har nya cykeln kommit (en Kona Caldera...)

Liksom alltid inställer sig frågan vad man ska sätta på för stänkskärmar. Ja, jag skojar inte, för er som tar bilen till Vättlefjäll kanske det fungerar utan men jag som alltid cyklar vill inte komma fram till turens startpunkt och vara dyngsyr på ryggen samt helprickig och lerig i ansiktet.
Även i skogen behövs ju åtminstone någon typ av framskärms-historia.

Utseende är i princip oviktigt, däremot skall det hålla och inte orsaka en massa oljud och skit.
Ni som kör med de varianterna som man bara fäster på ett enda ställe, tycker ni de fungerar?

Tar tacksamt emot tips och idéer.

// Martin

Stänkskärmar
SKS

5283300000.jpg

http://www.sks-germany.com/en/stage.php?mod=detail&cid=2&id=12&zg=2&seite=3&start=6 (finns även i en verision för Manitou med reverse-arc bryggan. Kan vara problem att få på dessa på Marzocchigafflar med stor krona)

5284300000.jpg

http://www.sks-germany.com/en/stage.php?mod=detail&cid=2&id=14&zg=2&seite=3&start=6

Finns tydligen en variant på Biltema av dessa.

Stänkskärmar
Inte biltema. Bakskärmarna är dåliga i plasten och går sönder i fästet väldigt lätt. Ungarna "förbrukade" 7 skärmar på två månader förra året. Min SKS stänka höll däremot hur mycket dom än försökte ha sönder den.

SKS har något hyss för sig med plasten så den blir inte ens skör i minus 20.

Framstänkan från biltema satta vi på mellangrabbens cykel före vintern och den sitter fortfarande kvar. Lite "sladdrig" kanske men den fungerar.

Annars så finns ju SKS X-Blade med, om man vill ha en lite dyrare...

Stänkskärmar
Kör med de SKS-skärmarna som sprängmedlet rekommenderar. Tysta och sitter still...
Framstänkan fungerar riktigt bra, skyddar som den skall - sitter fastspänd med buntband på Zocchikronan.
Bakstänkan är jag mindre nöjd med, skyddar dåligt nere vid "benen" utan den hade gärna fått "gå längre fram/ned" över bakhjulet. Rygg-/rumpsprut :-) skyddar den dock bra mot...

Stänkskärmar
Som en cykelkompis till mig sa: "lite sprut på rumpan skall en karl tåla"

Man får pilla lite för att få till det så att bakstänkan skyddar ordentligt. Gjorde misstaget att inte vara noga innan Vikingarittet och det fick jag lida för.

Stänkskärmar
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Så att det inte stänker utanför. Sitter den för
> hpögt/lågt så stänker det utanför.

1) Det är fredag.
2) Du gav dina ord en underlig betydelse när du berättade om din "kompis"

1 + 2 = Vad f*n pratar du om i det här inlägget?

:-D

Stänkskärmar
Headshok adaptern sätter man fast med buntband, sen skärmen i adaptern.
Jag tycker den funkar bra, sitter fortfarande bra efter nån månads användande.
Det blir lite trångt mellan däck och skärm, kan tänka mig att om man har däck som är väldigt höga kan man få problem.

Topeak, Defender RX, bakskärm, kan jag inte rekomendera, fästet gick sönder efter två ggr, tål nog inte minusgrader så bra...

/Micke

Max.K skrev:
> > Hur funkar egentligen adaptern till Headshocken
> till SKS ?
>
> Mvh Max

Stänkskärmar
Tim skrev:
> hederliga skärmar med förlängare är kanon.. stadga
> upp dem med fler stag om du inte nöjer dig med det
> som är orginal.

Funkar inge vidare i snömodd eller klibblera tycker jag - om man inte lyckas få mycket luft mellan däck och skärm.

Stänkskärmar
Hur funkar dem ovan rekomenderade SKS skärmarna på en FS då?

Fram är väl inget problem men bak kan det ju bli lite lurigt, måste man göra någon egen abrovink eller finns det färdiga lösningar?

Bosse

Stänkskärmar
Jag har en styck SKS "lyxbakskärm" (vet inte vad den hette - ledad en "extra gång") och två framskärmar (Manitou och vanlig), använder inga - bara bortkastade pengar. Fungerar inte jättebra om jag skall vara ärlig:
- bak vrider skärmen sig när det blir hårdkörning och skitigt.
- fram skramlar som f*n
- du ser inte framhjulets kontaktpunkt med marken, grymt irriterande i vissa lägen (och i andra inte alls)
- manitou skärmen har skavt sönder hela mitt styrrörs nederkant (integrerat lager)
- kostar pengar
- bak på en fs får du har skärmen så högt ovanför att du bli blöt där bak ändå (dock mycket mycket mindre)
- cykeln blir ful som få

Jag skulle prova andra skärmar än SKS om jag var du, tydligen skall Topeak kunna vara bättre än referensen SKS, dock verkar dom också suga om man får tro MickeW. Dilemma...

Stänkskärmar
Om man har en MZ-gaffel passar inte alla skärmar rakt av. De som fäster med en expander går inte att fästa utan att man garagemoddar dem eftersom styrrörets innerdiameter är för liten.

Bak på min FS så satte jag dit en zefal croozader (tror den hette så) så att dne rör sig med svingen. Eftersom min strategi är att cykla långsamt men länge så kör jag med skärmar, även om det är fult. Man har roligare längre om man håller sig torr.

Stänkskärmar
rikard skrev:
> Eftersom min strategi är att cykla
> långsamt men länge så kör jag med skärmar, även om
> det är fult. Man har roligare längre om man håller
> sig torr.

Man har roligare om man håller sig lerig!:P

Stänkskärmar
rikard skrev:
> Eftersom min strategi är att cykla
> långsamt men länge så kör jag med skärmar, även om
> det är fult.

Jag cyklar så långsamt att det inte ens skvätter något, vad sysslar du med för halvmesyrer? ;-P

Stänkskärmar
Det är jättefint med skärmar:

Skarmar.jpg

(42Hz's skärmar som han hade tagit på under FMT '04. Jag tog över dem i Sunnansjö)

Jonas: Spänn skruven hårdare på bakskärmen så vrider den inte ned sig. Vrider den sig i sidled får du spänna remmen istället.

Visst finns det en massa nackdelar med skärm, men är det kallt ute tar jag hellre dem än att bli blöt.

Stänkskärmar
the_TnT skrev:
> (finns även i en verision för Manitou med
> reverse-arc bryggan. Kan vara problem att få på
> dessa på Marzocchigafflar med stor krona)

Om du menar den stora gaffelkronan på Z1/All mountain/DJ så finns det en Marzocchi/Acerbis skärm som sitter fint på plats:

MARZ428.jpg

"Marzocchi framskärm till '03< - Dirt Jumper, Z1, Junior T, Super T och 888R gafflar med freeride krona"
<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=MARZ428&Kampanj_ID=>

Fram gör den lite nytta, stoppar värsta leran att hamna i ansiktet. Bak har jag ibland en Zefal Flamingo, men inte alltid...

/Leo

Stänkskärmar
Kan varna lite för topeak defender, den tål inte att Leo pillar på den... (alternativt att man vrider pi radianer på styret=180grader). Jag kör själv med framskärm, baksärm sturnatr jag i dock. Att man blir lite blöt bekymrar inte mig nämnvärt, däremot irriterar jag mig mycket på att man får stänk i ansiktet/ögonen. Hur gör ni som kör utan skärm för att undvika det?

Stänkskärmar
the_TnT skrev:
> Jonas: Spänn skruven hårdare på bakskärmen så
> vrider den inte ned sig. Vrider den sig i sidled
> får du spänna remmen istället.

(Vi snackar sidled.) Det blir bättre med hård spänning men aldrig helt bra... kan vara att stolpen är ovanligt hal, att remmen blivit sliten eller att jag kör så j*vl* hårt ;-P

Tillbaka
Topp