Stänkskärmar

Stänkskärmar
Kvalster: Enligt Wiggles Fråga/svar avdelning. Men för dig var det alltså inga problem?

Bilagor

• SKS-wiggle.JPG
    SKS-wiggle.JPG
    17.4 KB · Besök: 23
Stänkskärmar
Inga större problem att montera på min Merida. Den enda "fullösningen" var att ha en lite längre skruv + några extra muttrar på skivbromssidan.

Stänkskärmar
sebagge skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga större problem att montera på min Merida.
> Den enda "fullösningen" var att ha en lite
> längre skruv + några extra muttrar på
> skivbromssidan.

+1

en längre skruv och några muttrar är allt som behövs:

036.jpg

037.jpg

Stänkskärmar
Har SKS bluemels på min Genesis cross, va inte så jävla svårt att få dit dom, even med skivor i vägen, fick böja lite på dom så funkade det, om inte så har jag even kört ett par på min andra cross, från Planetbike, som funkar ok också. (som inte skruvas fast).

Stänkskärmar
Jag kör med skarvade Biltemastänkor (2st uppsättningar som kapats och nitats för att få lite längd)
En liten bock i ena staget var allt som krävdes för att komma runt skivbromsen.
IMG_20150323_122712.jpg

Stänkskärmar
Har just satt på mina SKS Longboards på en Cannondale caadx105. Istället för att förlänga som Stewe gjort så böjde jag bara till staget så det går över skivbromsen istället, materialet var mjukt nog att det gick utmärkt(var rädd att staget skulle gå av). Använde visserligen ett skruvstäd men tumkraft var allt som behövdes.

Stänkskärmar
SKS Race Blade Clip-On. Dra fast mot sadelstag/gaffelben med gummistroppar, därmed inte ens en antydan till problem ihop med skivbromsar.

Funkat i ett halvår utan skrammel eller rackel, trots, eller tack vare, fulmontering med eltejp och buntband eftersom jag kör 700-skärmar på 26" MTB.

Stänkskärmar
Monterade SKS Longboards på min skivbroms-cx. Enda stället där jag fick modifiera var på bromssidan fram, satt fästet i oket istället för i gaffeln men det fungerade fint.

Stänkskärmar
+1 på Longboards på skivbromscross (Rose DX).

Rosen har dock fästena halvvägs upp på gaffelbenen, gör det hela lite enklare.

Kan för övrigt rekommendera att du köper Longboards framför Blumels, de förstnämnda ger betydligt bättre skydd för vevparti och bakomvarande cyklist.

Stänkskärmar
MrCrlhm skrev:
-------------------------------------------------------
> Har just satt på mina SKS Longboards på en
> Cannondale caadx105. Istället för att förlänga
> som Stewe gjort så böjde jag bara till staget
> så det går över skivbromsen istället,
> materialet var mjukt nog att det gick utmärkt(var
> rädd att staget skulle gå av). Använde
> visserligen ett skruvstäd men tumkraft var allt
> som behövdes.

Jag böjde med polygrip och handkraft för att komma runt det bakre bromsoken, som du säger är det inga problem att böja till det så som man vill ha det. Fram fäste jag det vänstra staget i ena skruven för bromsoket och eftersom stagen dessutom blev för långa sågade jag av dem med.

Stänkskärmar
Ok. Rekommendationen verkar vara longboards som sätts dit med lite pill av ett eller annat slag.
Tack för alla svar!

Lite intressant är att kundservice hos Wiggle och Bikester ger olika besked. Wiggle säger att skärmarna inte passar med skivbroms medan Bikester säger att det går bra...

/J

Tillbaka
Topp