Stänkskydd!

CyberCop

Ny medlem
Stänkskydd!
Hej alla erfarna mtb:are! Var ute på min nya cykel häromdagen och jag blev totalt dränkt i regn och lera. Visst får man räkna med lite skit när cyklar terräng men jag undrar ändå om det är brukligt/vanligt att man använder ngn form av bakskärm och stänkskydd vid ramen för framdäcket? Förslag mottages

Stänkskydd!
Skönt att inte behöva bli blöt och nedkyld i ryggen... En Zefal Flamingo baktill funkar hyfsat, och behåller positionen i höjdled.
Framtill tar ramen det mesta, och vill man inte få allt i ansiktet finns rammonterade lappar som sitter fast utan att vara i vägen, eller broms!

Stänkskydd!
Jag använder dessa på mtb'n: TO909 Topeak, Defender M1/M2, kostar 275.00 kr, köpta från Cyclecomponents. Väldigt nöjd, de ser vettiga ut och skyddar bra och sitter bergfast som de ska.

b.jpg ht=300

Senast redigerad av en moderator:
Stänkskydd!
Stänkskärmar är endast ok på vintertränings och åretruntpendlarcyklar, och skall då vara kompletterade med ordentliga kompislappar. (Den årstiden är nu slut för den här gången)

Lite sprut på rumpan (och i ansiktet) skall en karl klara av!

Stänkskydd!
Stilpolisen skrev:
-------------------------------------------------------
> Stänkskärmar är endast ok på vintertränings
> och åretruntpendlarcyklar, och skall då vara
> kompletterade med ordentliga kompislappar. (Den
> årstiden är nu slut för den här gången)
>
> Lite sprut på rumpan (och i ansiktet) skall en
> karl klara av!

Nu var det ju cykling på stig han pratade om iofs. Även om du såklart har rätt.

Stänkskydd!
En mudguard på underröret tycker jag är vettigt, riktiga män kör ju hiskeligt fort där det är hiskeligt blött och då är det som att koppla en slang till anletet om man inte har en sådan. ;)

En liten liten en bakom svingen för att skydda bakdämparen mot de värsta ler-lagringarna har jag också.

Ps. Dessa påhitt har inget att göra med att jag har en glänsande ny hoj, inget! :(

Stänkskydd!
Rippa skrev:
> Nu var det ju cykling på stig han pratade om
> iofs. Även om du såklart har rätt.

???, stig, väg, grustag, stan, inomhus. Cykling som cykling!

Stänkskydd!
Stilpolisen skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu var det ju cykling på stig han pratade om
> > iofs. Även om du såklart har rätt.
>
> ???, stig, väg, grustag, stan, inomhus. Cykling
> som cykling!

Jo tjena, för att vara stilpolis tycks det saknas en del insikt.. lol

Stänkskydd!
Har det någonsin rests en staty till minnet av en stilpolis? Nä. Jäkla koketteri, ju mindre lera på kläder, cykel och ansikte desto bättre. Snygg cykel? Who cares.

Stänkskydd!
Om du har lite mer tilltagen slaglängd fram kan det vara rimligt med en sån där stänkskyddslapp mellan krona och brygga på gaffeln så att man slipper framåtsprutet som åker upp i ansiktet. Jag försöker hitta en tillräckligt bred slang att klippa sönder och tillverka en till min hojpa.

Tillbaka
Topp