Starkast möjliga fälg ?

ebbe

Medlem
Starkast möjliga fälg ?
Forum.
Har en liten fundering angående min vintercykling.
Tänkte investera i ett par fälgar för racercykel (700).
Jag vill ha ett par fälgar som tål dels snö- & saltslask och dessutom är så slitstarka att de kan räcka flera säsonger.
Funderar lite på ett par fälgar som kanske sitter på tandemcyklar - de borde väl vara välbyggda och tåliga ?
Om någon har lite tankar om detta så får Ni gärna ventilera dem.
ebbe

Starkast möjliga fälg ?
> snö- & saltslask och dessutom är så slitstarka att de kan räcka flera säsonger.

Racerhjul i snö saltslask låter inget vidare. De flesta roddare jag känner åker MTB på vintern.

Per

Starkast möjliga fälg ?
Det beror på vad du har för utrymme i ramen och vilka däck du tänker köra med. Om ramen har inte utrymme till vinterdäck då spelar det inte så stor roll.

Mavic Open Pro med 36 DT comp ekrar (3 kors) och mässing nipplar blir en bra kombination av stryktälig men inte för stor. Om du har mer utrymme Rhyno Lite kommer i rätt storlek. WTB har en Dual Duty FR 30mm fälg i 700c för 2005, men det blir mest för 29er MTBs.

Starkast möjliga fälg ?
mavic har ju kraftiga 28" fälgar kolla på cyclecomponents, de har även salsa cross fälg.

Starkast möjliga fälg ?
ebbe: Det skall mycket till för att förstöra ett par "normala" 36 ekrade lvg hjul enligt mina erfarenheter. Mina "andra-hjul" består av 36 DT Comp ekrar som håller fast en Rigida Nova fälg. Jag vägde 95 när jag skaffade dom och har inte varit snäll, en gång (klantigt) så kollade kassetten bak (har jag för mig) och såg inte ett rejält hål i marken, åkte kanske i 40 eller och brakar jag in i bortre sidan av hålet (att jämställa med att köra på en 5 cm kant?) smällen blir så kraftig att jag slår en flis ur fälgen (genomslag de-luxe) och blir helt stum i armarna (känns som dom somnat - från axlarna och ner till fingrarna i princip, gjorde riktigt ont) i åtskilliga minuter. Jag var helt säker på att fälgen måste gått sönder - men inte... dock fick navet sig en knäck.

Jag tror att Rigida Nova (eller Mavic CXP33) är starkare än tex OpenPro (referensen/standardkvalitetsfälgen) men ingen av de borde ge dig några problem om du inte får för dig att droppa med racern...

Vidare bromsar man knappt nått på racern, jag har haft samma belägg i 3 år nu, medans på mtb:n har det gått åt runt 7 par (2 stycken - ej uppsättningar) i år. Så det är nog inget att bry sig om heller. (Jag kör fler mil med racern, så det beror inte på att den bara står mao.)

Varför tror du att du behöver tandemfälgar?

EDIT: En kant på 5 mm vore inte så märkvärdigt :-)

Senast redigerad av en moderator:
Starkast möjliga fälg ?
the_TnT: Fast då får man ju ha en cross (gaffel iaf) och inte en racer... Snacka om vulgo, med skivor på en racer! Fast på en cross kan det ju vara trevligt!

Tillbaka
Topp