starnut lösning

paramedic

Medlem
starnut lösning
när jag skulle sätta i starnuten på min nya dämpare så kom jag tänka på att det var ngn som gjort ett pressverktyg för styrlager av en gängstav.Hmmm borde gå att göra samma sak för starnuten istället för att banka i den med våld för att bara upptäcka att den hamnat snett.Gjorde följande: klev ner till den eminenta affären ÖB och köpte gängstav för 20kr som passade i starnuten,skruvade på starnuten så att ca 2cm gängstav stack upp lade på en bricka som passade i den sedan på med en bult och sedan en självlåsande bult.Trädde sedan igenom gängstaven i gaffel röret,i andra änden så trädde jag på en stor bricka som tog täckte omkretsen på gaffelröret,på den en mindre bricka som tog emot bulten som jag skruvade på nedifrån
sedan så var det bara att skruva på det tog lite tid men man slapp att hamra och slå och starnuten kom rakt på en gång.(ska nu bara få dämparen att fungera :)

starnut lösning
Sist jag satte på ny gaffel på en polares cykel tog jag bulten från en gammal starnut, skruvade i den och knackade försiktigt ner stjärnan med den. Gick att hålla koll på att den gick rakt hela tiden och gängorna håller bra om man inte använder trycklufthammare:-) Väl på plats skruvades den ur och den nya skruven med toppbricka fick ta plats.

Å andra sidan - Hope Head doctor, en evolutionär lösning i styrlagerträsket
/Oscar

starnut lösning
ungefär som en sån här, fast billigare :D

567.jpg

starnut lösning
Vilken typ av gänga är det på en starnut? m6?

är en starnut eller en head-lock någon man kan fiska upp hos sin LBS? har förhoppningsvis en gaffel på väg via ebay, känns fånigt att beställa en head-lock från CRC, £27 med frakt om det går att lösa lokalt.

starnut lösning
Senast jag monterade en starnut var i lördags morse på Stampes hoj utanför Dr Spoke (Stockholm, inför jubileumsriden). Då skruvade jag i skruven litegrann och bankade på den. Det tog 10 sekunder och ingen risk för att hamna snett. Bara att göra som man gör när man slår i en sextums i plankan på landet; bankar lite åt sidorna ibland för att det ska koma rakt.

starnut lösning
Varför ska man gör det?
Hade ju varit bra om du berättade varför, nu när du har dissat:-)

ha det
Jan

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Håll er borta från Hopes head doctor är mitt tips.
> Jag tror mytomspunnen kan intyga oxå

starnut lösning
Jag har fått fulmodda min woodman headdoctor för att få den att funka. En headdoctor är inte så enkel att använda som man kan tro. Både stjärnor och headdoctors kan vara struliga. Jag tycker det är märkligt att de inte kan montera stjärnor i gafflarna från fabrik.

En headlock är nog den enda "problemfria" varianten men den har säkert massa trix för sig den också.

starnut lösning
Det var precis som Hubabubba visade på sina bilder som jag gjorde,suck man tror man kommit på ngn otroligt bra ide men då är det redan något ljushuvud som redan kommigt på det,man är alltid typ 15 år för sen med sina braiga idèer :(

starnut lösning
rikard skrev:
> Jag tycker det
> är märkligt att de inte kan montera stjärnor i
> gafflarna från fabrik.
>

För att styrröret oftast kapas för att passa ramen? ;-)

starnut lösning
*micke* skrev:

> För att styrröret oftast kapas för att passa
> ramen? ;-)

Jepp, men det är mycket lättare att trycka ner en stjärna som sitter rakt än att montera den rakt från fabrik. Dessutom så skulle man aldrig behöva fulmeka loss en stjärna för att man vill få dit sin nya gaffel och har glömt att köpa en ny stjärna. Detta är nog orsaken till de flesta starnutproblem jag nånsin varit med om (det brukar alltid bli gaffelnödmek mitt i natten av nån anledning....)

starnut lösning
Ett problem med Hope Head Doctor är enl mig att den spänner paketet samtidigt som den expanderar. Det är mao lätt att dra för hårt så styrlagret går trögt, kanske tom så det pajjar. Jag köpte min när jag hade ägnat en halv säsong åt att dra åt styrlagret en gång i timmen. Efter det har det aldrig glappat.

starnut lösning
Senast jag gjorde detta gängade jag stjärnan en bit in på en gängstav, lät gängstaven gå igenom ramen, bankade ovanifrån och styrde den med handen underifrån. Funkade fint.
/Johan

starnut lösning
Jag förde en skruvmejsel in genom hålet i starnutten och bankade på toppen av skruvmejseln. Det gick superbra, bättre än att banka direkt på den tillhörande skruven. Skruvmejseln sprider ut kraften jämnare och starnutten går rakt och fint i.

/Mike

starnut lösning
PontusL skrev:
> En sån här mojäng,
> http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/F
> ull/2218.jpg
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?mod
> elID=2218
> står ju att den är till styrrör i plast, men
> den borde väl funka till alu också, eller? Jag
> har kört med head doctorn annars och tycker det
> funkar prima om man bortser från
> aluminiumskruven.. Och den här FSA:n är ju
> billigare också.

Såndär fungerar inte i alu-styrrör, utan glider bara upp utan att greppa.

Tillbaka
Topp