Starta mountainbikeföretag i Valais, Schweiz

• Trådstartare Trådstartare TSS
  • Start datum Start datum

TSS

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Jag går i tankarna att starta upp ett cykelguide-företag i Schweiz. Just nu arbetar jag som skidlärare nere i Verbier och har så gjort i ett par säsonger. Dessutom har jag spenderat en hel del tid på somrarna i området på min mtb, vilket har varit helt fantastiskt! Så jag kan området bra och dessutom är jag van att guida folk omkring på bergen (även om det hittills mestadels varit under vintertid).

Planen är att starta igång lite smått till sommaren med att arrangera en eller två veckor ner hit för att till framtiden förhoppningsvis ha något som körs under en längre period av sommaren. Iden är att hyra ett chalet med plats för x antal personer där frukost, packlunch och middag ingår. Liftkort, guidning, shuttle, pick-up på flygplats och drop-off vid tågstation och en och annan kall öl osv ska också ingå. Med andra ord det mesta förutom flygresa. Allt ska vara inbakat i ett fast pris.

Anledningen till att jag startat denna tråd är för att jag hoppas få hjälp med vad ni skulle värdera på en sån här resa, och få höra saker ni upplevt bra eller mindre bra på liknande resor.

Läget kan antingen vara närmre Rhône dalen. Alltså närmre till mer bra cykling (orter som Crans Montana, Grimentz, Simplon-passet osv) men längre till pulsen i Verbier. Eller tvärtom.

Vad förväntar ni er av er cykelguide?

Vad är ett rimligt pris för allt tidigare nämnt? Värderar ni mer standarden på mat och boende, eller att resan kostar mindre?

Allt annat som kan vara viktigt att tänka på.

Tack på förhand för alla svar. Är sjukt tacksam för all hjälp som fås :)

Ha en fin dag!

Senast ändrad:
Jag nöjer mig med enkel men genuin och gärna lite rustik stämning. Mer historia än nytt och bling.

Men det ska vara bra mat och bra cykling. Gärna med både shuttle och trampa runt epics.

Sen ska det vara smidigt med transfer från och till flygplatsen. På plats ska finnas möjlighet till cykelmek och gärna vanligare reservdelar. Bra om man kan få lite info i förväg vad som funkar bra t.ex däckmässig och klädmässigt.

Det ska vara semester väl på plats men sen är det alltid nice med en liten verkstad man kan pyssla om cykeln och knäcka nån öl.

Schweiz är kanske i dyraste laget om målgruppen är svenskar. Skulle nog satsat på att attrahera kunder från större städer i Schweiz och Bavaria istället.

Mina 5 cent.
Jag struntar i stort sett i boendet, det som krävs är att det ska finnas plats att sova och att torka lite cykelprylar.
Men vissa saker är väl nice, tex ett bra samlingssrum där alla kan sitta och ljuga på kvällen, en tvättmaskin och ett ställe att meka cykel på.

Viktigare då är att maten är bra. Ännu bättre är om man som kund får välja prisnivå på maten. Men i Schweiz går ju den skalan från dyrt till otroligt dyrt...

Ute på stigen tycker jag det är viktigt att guiden kan känna av gruppen relativt fort. Om gruppen är blandad från olika sällskap så tycker jag även det är viktigt att man gjort klart innan vilken sorts stig det kommer handla om. Annars finns risken att DH nissarna hamnar med grusvägs MEMILsarna -> Inget bra för någon av dom,

Lingon sa:
Schweiz är kanske i dyraste laget om målgruppen är svenskar. Skulle nog satsat på att attrahera kunder från större städer i Schweiz och Bavaria istället.

Tack för svaret! Och ja, Schweiz är dyrt. Därför vill jag baka in allt i samma kostnad så man vet vad resan kommer kosta. Från Stockholm går ofta hyfsat billiga flyg till Geneve. Dessutom går Verbierområdet från ca 90 000 invånare under vinter högsäsong till ca 10 000 på sommaren vilket betyder att mycket står tomt och prisnivån sommartid är relativt låg. Har jämfört med andra bolag som kör resor till diverse orter i alperna eller andra cykelorter i europa och denna resan skulle definitivt vara bland de billigare.

Miss Lycka sa:
Kan någon lösa tekniska problem?

Mina mekkunskaper är tillräckliga även om jag gärna skulle bli ännu bättre. Min svåger jobbar på en av de större cykelbutikerna i Stockholmsområdet som skulle kunna lära mig en del. Tack för svaret!

stenmark sa:
Mina 5 cent.
Jag struntar i stort sett i boendet, det som krävs är att det ska finnas plats att sova och att torka lite cykelprylar.
Men vissa saker är väl nice, tex ett bra samlingssrum där alla kan sitta och ljuga på kvällen, en tvättmaskin och ett ställe att meka cykel på.

Viktigare då är att maten är bra. Ännu bättre är om man som kund får välja prisnivå på maten. Men i Schweiz går ju den skalan från dyrt till otroligt dyrt...

Ute på stigen tycker jag det är viktigt att guiden kan känna av gruppen relativt fort. Om gruppen är blandad från olika sällskap så tycker jag även det är viktigt att man gjort klart innan vilken sorts stig det kommer handla om. Annars finns risken att DH nissarna hamnar med grusvägs MEMILsarna -> Inget bra för någon av dom,

Tack för svaret! Att välja prisnivå på käket blir svårt då allt kommer att tilllagas för hela gruppen, men förstår din tanke. Verkar vara fler som tycker att standarden på maten går före standarden på boendet, bra att veta!

Ah, det gäller precis som du säger att vara tydlig i informationen om vad det riktar sig till. Under denna resa är det tänkt att vi framför allt håller till på enduro stigarna utanför DH-arenan, även om det såklart kan bli något åk i den. Finns så sjukt mycket fin stigcykling i området. Och tar man sig utanför Verbierområdet finns det ännu mer ;)

glitch sa:
Jag nöjer mig med enkel men genuin och gärna lite rustik stämning. Mer historia än nytt och bling.

Men det ska vara bra mat och bra cykling. Gärna med både shuttle och trampa runt epics.

Sen ska det vara smidigt med transfer från och till flygplatsen. På plats ska finnas möjlighet till cykelmek och gärna vanligare reservdelar. Bra om man kan få lite info i förväg vad som funkar bra t.ex däckmässig och klädmässigt.

Det ska vara semester väl på plats men sen är det alltid nice med en liten verkstad man kan pyssla om cykeln och knäcka nån öl.

Tack för svaret glitch. Med cykelmek, menar du en mekaniker eller en DIY workshop? Bra tips med att se till att all nödvändig info skickas ut. Säkert lätt att glömma.

Jag håller med ovanstående om att käket är viktigare än boendet. Sova och spola av sig skit kan jag göra under rätt risiga förhållanden (även om det så klart helst är drägligt) men ska man hoja hela dagarna är maten viktigt. Rejält och rustikt gillar iaf jag.

Som glitch nämnde skulle jag också uppskatta att det finns mekmöjligheter. Inte ha en mekaniker till hands, jag mekar helst själv, men utrymme, ett mekställ och de vanligaste verktygen.

Sen är jag lite av en kontrollmänniska så jag vill gärna ha det jäkligt klart och tydligt hur upplägget är innan jag åker.

Tillräckligt mycket mat (dvs rikligt) är ett grundkrav. Gourmetmiddagar kan man äta vid andra tillfällen. Jag tillhör de som tycker att boendet är viktigt. Bra boende blir oftast dyrare, så fundera en del på vilka preferenser du tror att din målgrupp har. Du kommer visserligen få input här, men det är svårt att veta om den är representativ.

Du har en poäng i att det finns mycket ledig kapacitet på sommaren, vilket pressar priset. När vi cyklar brukar skidorter vara ett säkert kort när det gäller att hitta ad hoc-boende. Trots det blir jag lite fundersam när du kommer fram till att en resa i Schweiz skulle vara bland de billigaste i Europa. Har du verkligen fått med alla kostnadsposter. I vilken företagsform ska verksamheten bedrivas? Hur ser skattedelen ut? Vilka vinstkrav har du (du ska ju kunna leva på det)?

Jag nöjer mig med ovanstående så länge och kompletterar ev längre fram med fler tankar.

Luthman Photography sa:
Jag håller med ovanstående om att käket är viktigare än boendet. Sova och spola av sig skit kan jag göra under rätt risiga förhållanden (även om det så klart helst är drägligt) men ska man hoja hela dagarna är maten viktigt. Rejält och rustikt gillar iaf jag.

Som glitch nämnde skulle jag också uppskatta att det finns mekmöjligheter. Inte ha en mekaniker till hands, jag mekar helst själv, men utrymme, ett mekställ och de vanligaste verktygen.

Sen är jag lite av en kontrollmänniska så jag vill gärna ha det jäkligt klart och tydligt hur upplägget är innan jag åker.

Grymt, tack för svaret! Hur menar du med att hur upplägget är? Menar du dag för dag vad som ska hända eller bara i det stora hela under veckan?

Bele sa:
Tillräckligt mycket mat (dvs rikligt) är ett grundkrav. Gourmetmiddagar kan man äta vid andra tillfällen. Jag tillhör de som tycker att boendet är viktigt. Bra boende blir oftast dyrare, så fundera en del på vilka preferenser du tror att din målgrupp har. Du kommer visserligen få input här, men det är svårt att veta om den är representativ.

Du har en poäng i att det finns mycket ledig kapacitet på sommaren, vilket pressar priset. När vi cyklar brukar skidorter vara ett säkert kort när det gäller att hitta ad hoc-boende. Trots det blir jag lite fundersam när du kommer fram till att en resa i Schweiz skulle vara bland de billigaste i Europa. Har du verkligen fått med alla kostnadsposter. I vilken företagsform ska verksamheten bedrivas? Hur ser skattedelen ut? Vilka vinstkrav har du (du ska ju kunna leva på det)?

Jag nöjer mig med ovanstående så länge och kompletterar ev längre fram med fler tankar.

Tjena Bele!

Tack för svar och frågor. Njae, billigaste i europa kommer det definitivt inte vara men heller inte dyrast. De bolag jag jämfört med - både lokala och sådana som utgår från sverige - ligger i prisspannet från 9000-15000 för en vecka där det mesta utan flyg ingår. Någonstans inom den lägre halvan av det spannet bör jag kunna hamna på. De andra aktörerna i Verbier området ligger runt 11000 för en vecka.

Som det ser ut just nu är iden att lägga boendet i en by som heter "La Tzoumaz". Den ligger på andra sidan av berget av Verbier. Men med en lift så är du uppe och har tillgång till samma cykling som om du bor i Verbier. Dessutom ligger den i Rhone dalen vilket gör att man har närmre till några av de mest klassiska stigarna i Schweiz. Och priset är lägre än på Verbiersidan av berget.

Det finns säkerligen kostnadsposter jag missat. Precis börjat forska kring iden så har inte hunnit få fram hur allt praktiskt skulle lösas. Företaget skulle antagligen registeras i Schweiz som en enskild firma. Vad som gäller med beskattning här har jag fortfarande på min to do list. Flera av mina vänner driver eget här nere så får bjuda över dom på ett par öl och lite skattesnack ;)

Återigen tack för alla frågor och forsätt gärna att skjuta på!

Det mesta viktiga har redan nämnts. Matmässigt: En rejäl frukost! Inte bara vitt bröd och marmelad. Gärna müsli, gröt, ägg, grovt bröd m.m. Packlunch kan vara ok, men även här gäller mantrat "snåla inte på mängden".
När man kommer tillbaka till huset är det också gott om det finns något att stoppa i munnen, innan middagen, medan man sitter och ljuger om dagens åkning, ex.v fika av något slag, chips/nötter , frukt etc.

Jonatanmohlin sa:
Luthman Photography sa:

Grymt, tack för svaret! Hur menar du med att hur upplägget är? Menar du dag för dag vad som ska hända eller bara i det stora hela under veckan?

Inte nödvändigtvis dag för dag. Men när det gäller transporter, vad som ingår, vad som finns på plats ( finns verktyg, punkagrejer, osv) och sånt. Mer organisatoriskt än cyklingsmässigt.

Sen är det så klart bra att veta så mkt som möjligt om åkningen också så att man kan anpassa packningen för dagen. Jag har t.ex. åkt på guidning där min förväntning var alpstigar och det slutade med grusväg hela dagen.

Åk med hos Bike Verbier som kund en vecka så vet du var ribban ligger sen.

Jag tycker att både mat och boende är viktigt. Boendet ska vara rent och fint men inte extravagant, stort rum med sovvhäng på kvällen. Maten ska vara bra men givetvis inga krav på gourmetmat. Det ska finnas mat så det räcker. Frukosten ska inte vara fransk med bara vitt bröd och kaffe utan riktigt frukost, tack. Matpaket med smörgås till lunchen blir bra.

Som kund vill du inte behöva fundera och planera utan bara åka med, allt ska vara fixat. Det är det man betalar för.

Tror det nämndes, gärna tvättmöjligheter och ställen att hänga blöta cykelkläder på efter dagen.

Tack så mycket för all hjälp och input! Känns som de flesta av er värderar liknande saker så som; stora umgängesytor, mycket och bra mat, möjlighet att ta hand om cykeln, och att bara kunna slappna av och "åka med", alltså att allting är välorganiserat så man egentligen inte behöver fundera över så mycket.

Hur mycket kan ni tänka er att lägga på en veckas cykelsemester?

Tillbaka
Topp