starta upp lokal cykelsajt?

bluetail

Aktiv medlem
Hallå!

Vi är några stycken som har träffats och är beredda på att arbeta lite extra för att fixa cykelstigar och marknadsföra detta för att få både lokalt men också kanske lite vidare intresse för cykling i vår kommun. En dialog har startats mot kommunen som ställer sig positiva till detta.

Vid ett möte med representanter för kommunen diskuterades möjligheten att få till en eller ett par stigar som kan märkas upp och användas för XC. En bmx-bana är sen tidigare redan utlovad. Dessutom kan det ev finnas möjlighet att bygga ett downhill-spår intill en nedlagd slalombacke men länsstyrelsen måste visst ge sin tillåtelse till detta, då det ska finnas nåt gammalt bosättningsfynd i närheten...

Kommunen vill inte stå som utförare då det garanterat kommer att medföra en massa extraarbete gentemot markägare som kan komma och bli giriga samt ansvarsbördan mot allemansrätten och annan juridik. Däremot bistår de oss gärna och kan också tänka sig att hjälpa till här och där (utan att synas för mycket).

Bland annat så har vi fått kommunen att skriva lite generella texter om cykling på deras webbplats. De har också uttalat skrivit på webbplatsen att några motionsspår går bra att cykla i (små steg men ändå steg i rätt riktning tycker vi). De är dessutom beredda att skriva mer samt länka till en annan webbplats om vi sätter upp en sådan.

Idag finns det två (tror jag) facebook-grupper knutet till två föreningar och dess förehavanden som har med cykling att att göra.

Poängen är den att vi inte vill sitta fast i någon förening eller någon annans knä (läs facebook) heller för den delen, utan helst bara cykla och för att bygga velodromkurvor och drops :) Visst skulle det vara kul att fixa något svartrejs och så där så småningom också, men sen tar det stopp.

Tycker oxr´s artikel som jag länkar till här nedan träffar huvudet på spiken i resonemanget hur vi tänker:
http://happymtb.org/2012/11/30/den-oorganiserade-stigcyklingen/

Så, hur ska vi göra för att skapa ett gränssnitt mot kommunens webb och alla cyklister som kan tänkas vara intresserade att läsa om cyklingen i kommunen?

Be kommunen klistra in lösryckta länkar till startade trådar här på happy?

Skapa en enklare webbplats och skriva lite nyheter själv och där även länka till diskussioner på happy?

Jag skriver happy här ovan för jag tycker det vore synd att inte ta tillvara på den knytpunkt och det intresse som ju redan är skapad här...

Hur ska vi göra tycker ni?

Edit: Felstavning...

Senast ändrad:
Just för webbdelen är väl en wordpressblogg rätt utmärkt, kompletteras med en tråd på happy för det sociala.

Vi har haft en plan att sätta upp något sådant här, men jag har inte hunnit med. Hoppas på att få till det i framtiden.

Samlingstråd skulle funka galant om den kunde låsas till att endast en eller ett par personer har rätt att posta. Det låter enkelt men är kanske inte det...

happymtb.org/kommun ;)

Kul att du är på Kid1000!

Senast ändrad:
bluetail skrev:
-------------------------------------------------------
> Samlingstråd skulle funka galant om den kunde
> låsas till att endast en eller ett par personer
> har rätt att posta. Det låter enkelt men är
> kanske inte det...
>
> happymtb.org/kommun ;)
>
> Kul att du är på Kid1000!

Otroligt bra initiativ, om din koordinat i signaturen speglar den tänkta kommunen så blir jag ännu gladare.

Rent tekniskt tror jag på en egen domän där ni kan köra typ någon enklare hemsida och med ett eget forum. Happy i all ära men vill man diskutera på stubb och rotnivå så kanske inte happy är rätt forum.

Jag tycker Falustigcyklister verkar ha ett bra upplägg...

xdr skrev:
> Just för webbdelen är väl en wordpressblogg
> rätt utmärkt, kompletteras med en tråd på
> happy för det sociala.

Använder själv Wordpress till min privata blogg, funkar utmärkt till sånt, med lite addons, typ WP GPX så får man fina karter över stigar mm.

AlphaTango skrev:
> bluetail skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Samlingstråd skulle funka galant om den kunde
> > låsas till att endast en eller ett par
> personer
> > har rätt att posta. Det låter enkelt men är
> > kanske inte det...
> >
> > happymtb.org/kommun ;)
> >
> > Kul att du är på Kid1000!
>
> Otroligt bra initiativ, om din koordinat i
> signaturen speglar den tänkta kommunen så blir
> jag ännu gladare.
>
> Rent tekniskt tror jag på en egen domän där ni
> kan köra typ någon enklare hemsida och med ett
> eget forum. Happy i all ära men vill man
> diskutera på stubb och rotnivå så kanske inte
> happy är rätt forum.
>
> Jag tycker Falustigcyklister verkar ha ett bra
> upplägg...

Nog verkar det som vi pratar om samma kommun AlphaTango :)

Fler förslag mottages tacksamt!

Tillbaka
Topp