Stavning

Stavning
Hej!

Kan vi inte bestämma tillsammans att vi innan vi publicerar ett inlägg drar en stavningskontroll? Jag har ikväll suttit och läst till synes kompetenta inlägg som tyvärr framstår som skrivna av grottmän på grund av alla oegentligheter. Jag mår personligen illa av att läsa alla inlägg som är fyllda med stavfel och skrivfel. Det finns ibland ingen hejd på felaktigheterna och särskrivningarna kulminerar som på ingen annan fjortischat. En del lyckas till och med med konststycket att särskriva sitt eget nick. Credit går här till Bianchi oskar.

/VANAGD

Stavning
Tänk på att en del av befolkningen lider av dyselexi...
Har haft stora problem med det tidigare i livet.
Håller dock med om att vissa skriver slarvigt.

Edit: "Tänk på att en det av befolkningen lider av dyselexi..." En DEL ska det ju stå... Nu är det ändrat =)

Senast redigerad av en moderator:
Stavning
Kan hålla med om att vissa inlägg kan vara jobbiga att läsa men har du ens tänkt på att
en del förkortningar och annat nödvändigtsvis inte är stavfel utan rena beteckningar inom cykelsporten?
Kanske du rent av borde läsa ordlista för cyklister än enbart svenska akademins ordlista innan du börjar gnälla!

Skulle jag kalla mig diu tycker du? står diu med som ord i nån svensk ordlista?

Stavning
VarförArbetaNärAndraGörDet, att klaga på andras stavning eller språkanvändning är att bryta mot en av Internets viktigaste lagar. Lagen har sitt ursprung på Usenet(*) där man snabbt insåg att signal/brus-förhållandet blev förfärligt lågt om man tillät språkanmärkningar och de efterföljande ordkrigen.

På Internet, så som i verkliga livet, är presentation och innehåll det man bedöms utifrån vid avsaknad av annan information. Är man dålig på att presentera sitt innehåll och/eller innehållet saknar värde så är det ingen som kommer lyssna på dig och ditt förtroendekapital minskar därför. Hur mycket förtroendekapital man har arbetat upp avgör hur "viktig" man är och hur mycket respekt man kan kräva av andra.

Har man högintressant information så har de flesta överseende med en något sämre presentation, och är man duktig på att presentera så behöver man inte alltid ha nåt matnyttigt att förmedla.

Allt denna tråd bidragit med är att ytterligare sänka signal/brus-förhållandet. De som stavar dåligt kommer knappast att stava bättre bara för att någon anonym nisse med ett konstigt användarnamn tycker att de ska göra det. De flesta kommer inte ens att reflektera över din uppmaning eftersom du inte har något förtroendekapital. Du saknar förtroendekapital eftersom du är ny på forumet. Bianchi oskar saknar det eftersom han uttrycker och beter sig som en omogen tonåring. *ler*

[PLONK] Och nu har jag också bidragit till ett lägre signal/brusförhållande. Fy på mig!

/Daniel

(*) Usenet var en gång i tiden ett väl fungerande diskussionsforum där man kunde använda sin riktiga epostadress utan att för den skull översvämmas av spam. På den gamla goda tiden innan alt.binaries.* exploderade och spam dränkte allt och alla så var Usenet en mötesplats väldigt lik många forum idag. En full Usenet-feed kunde utan vidare klämmas in på 64kbit. Det var tider det...

[Edit: adderade en liten text om Usenet]

Stavning
Eniglt en udnreösknign på ett Egnelstk univreisett så kan man srkiav bkostväre i vlikne ornding som hlest och det går ädnå att lsäa då hjrnäan upfpatatr odret så lnäge fösrta och sitsa bkostaevn är på rtät palts. Dttea breor på att vi itne lsäer vrjae bkotsav för sig uatn odret som hleteht

tfuft va?

Stavning
Det är ingen jävla dagstidning du läser här utan folks uttrycksförmåga! Alla har inte lika bra uttryckssätt som du men har all rätt och kan vara lika intressanta som vem som helst. Läs innehållet och inte det gramatisak!

Less o för full för att överhuvudtaget uttrycka sig i tal o skrift! Sorry! Men en bra kväll natt och morgon har jag haft.

Stavning
Stumpan: Jag läste hela ditt inlägg utan några som helst problem!

om inte akademikern insåg att stavfelen och etc kommer sig av att vi är dumma utan av att vissa
skriver mycket snabbt via tangenbordet och därmed trycker fel i all hast så kanske de förklarar mycket av
alla felskrivningar?!

Stavning
Vaddå festavnignar?

Sjung med:

"When I find myself in times of trouble
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom,
Let it Be.

Let it be, let it be, let it be, let it be!

Speaking words of wisdom, let it be...
"

Signal/noise ration är snart på minus nu...

Stavning
VarförArbetaNärAndraGörDet skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan vi inte bestämma tillsammans att vi innan vi
> publicerar ett inlägg drar en stavningskontroll?

Hur fungerar det rent tekniskt, skall jag (som stavar illa/skriver slarvigt) se mina egna stavfel/skrivfel? (Det funkar tyvärr inte så).
Eller skall jag plocka fram en ordlista och spendera en 30-45 minuter på att rättstava det?
Eller skall jag köpa ett ordbehandlingsprogram (för några tusen) och ordbehhandla alla inlägg innan jag postar dem?
Eller skall jag skicka dem till dig så du (som uppenbarligen har lätt att stava) kan rättstava dem åt mig?
Eller hur menar du?

> Jag mår personligen illa av att läsa alla inlägg som är fyllda med stavfel och skrivfel.

Då måste jag få fråga varför läser du inläggen om det är så jobbigt, verkar det inte enklare att prenumerar på en MTB tidning och få korrekturlästa inlägg istället för ett forum på Internet?

// MickeM

Stavning

> En del lyckas till och med med
> konststycket att särskriva sitt eget nick. Credit
> går här till Bianchi oskar.
>

edusåjevlabrasjälvdå??

Stavning
de handlar sällan om att vi inte kan stava utan genom tangentbordet trycker snabbt och då uppstår felen.
Stava kan vi säkert med pennan men inte med tangentbordet!
Så visst kan man snabbt se över sina inlägg innan man postar dom.

Självklart finns de väll dom med stavningsproblem oavsett man skriver med penna elle tangentbord men
stava med tangentbord och man skriver snabbt så är de ingen ovanlighet att vi trycker fel lite här å var.

Stavning
Muerto skrev:
> Signal/noise ration är snart på minus nu...

Eftersom denna tråd hänger upp sig på småsaker så kontrar jag med att säga att ett förhållande (ratio) aldrig kan vara negativt. WLÄNG!!

Man får stava hur man vill, men om man garanterat vill bli förstådd så bör vissa nog försöka lägga lite mer energi på språket här. Att bara skylla på dyslexi och sedan fullständigt skita i att ens försöka skriva begripligt köper jag inte. Detta drabbar ju dock bara den som skriver obegripligt eftersom de som läser bara kan låta bli att svara.

Stavning
> Hej!
>
> Jag har ikväll suttit och läst till synes
> kompetenta inlägg som tyvärr framstår som skrivna
> av grottmän på grund av alla oegentligheter. Jag
> mår personligen illa av att läsa alla inlägg som
> är fyllda med stavfel och skrivfel. Det finns
> ibland ingen hejd på felaktigheterna och
> särskrivningarna kulminerar som på ingen annan
> fjortischat. En del lyckas till och med med
>
> /VANAGD

Blablablablabla.

Stavning
FSR skrev:
> Blablablablabla.

Dålig meningsbyggnad. Du bör separera orden med komma. Ungefär såhär: "Bla, bla, bla, bla och bla."

Stavning
JT: Jag vet att en ratio aldrig kan bli negativ (så dålig på matte är jag inte!). Men i det här fallet är vi förbannat nära 0 och efter 0 kommer ju negativa tal... ;)

Stavning
> En del lyckas till och med med
>
> /VANAGD

Med tanke på ditt eget nick var det där riktigt underhållande =)

Stavning
Muerto skrev:
> JT: Jag vet att en ratio aldrig kan bli negativ
> (så dålig på matte är jag inte!). Men i det här
> fallet är vi förbannat nära 0 och efter 0 kommer
> ju negativa tal... ;)

Man kan ju mäta det i dB oxå. Då är det negativt om det är mindre än 1. Bra. Då säger vi så.

Happys signal/brusförhållande är -12 dB.

Stavning
JT skrev:
> FSR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blablablablabla.
>
> Dålig meningsbyggnad. Du bör separera orden med
> komma. Ungefär såhär: "Bla, bla, bla, bla och
> bla."
>
>
Jag är för snabb på tangenterna, jag ska genast bestraffa mig själv.

//A.J

Stavning
> Hej!
>
> av grottmän på grund av alla oegentligheter. Jag
> mår personligen illa av att läsa alla inlägg som
> är fyllda med stavfel och skrivfel. Det finns
> ibland ingen hejd på felaktigheterna och
> särskrivningarna kulminerar som på ingen annan
> fjortischat. En del lyckas till och med med
>
> /VANAGD

Det är ju faktiskt ganska intressant hur språket har utvecklat sig. För 30 år sedan skulle detta inlägg inte ha passerat korrekturen obemärkt.

1) Den första meningen innehåller ett syftningsproblem och det hade varit lättare att läsa den om den hade varit utformad såhär: "Kan vi inte bestämma tillsammans att vi gör en stavningskontroll innan vi publicerar ett inlägg?"

2) Författaren VANAGD använder ordet "oegentligheter" som om han/hon menar "felaktigheter". Oegentligheter används vanligtvis för att beteckna när någon har gjort orätt mot någon annan. Det finns dock inte stöd för detta i Svenska Akademins Ordlista från 1974, vilket gör att det blir en tolkningsfråga.

3) Ordet "kulminerar" är ett uttryck som känns felaktigt här. Man kan tolka författaren som om han/hon menar att felskrivnings- och särskrivningsfrekvensen håller på att passera en topp, en kulmen. Jag gissar att författaren inte menar det.

4) Vad betyder "fjortischat"? Är det ett vedertaget svenskt uttryck? Detta gäller även uttrycken "credit" och "nick".

Rätting: Min försenade korrekturläsning orsakade en stavningsrättning i efterhand.

Stavning
har ett citat om detta:

Q: I cant spell worth a dam. I hope your going too tell me what to do?
A: Don't worry about how your articles look. Remember it's the message
that counts, not the way it's presented. Ignore the fact that sloppy
spelling in a purely written forum sends out the same silent messages that
soiled clothing would when addressing an audience.
-- Brad Templeton, _Emily Postnews Answers Your Questions on Netiquette_

Mot det kan man då invända att det här uppenbarligen inte är ett så rent skrivet forum i övrigt...

Stavning
Precis som "Skolfröken" i en annan tråd så har den arbetslösa personen inte svarat på kritiken, ska man tolka det som om han/hon inte har något vettigt att komma med?

Stavning
Är det mest jag som tycker det är skoj att han som skrev inlägget själv inte vågar stå för sina egna tankar? Han har ju inte svarat på ett enda inlägg hitentills..

Stavning
"Jag mår personligen illa av att läsa alla inlägg som är fyllda med stavfel och skrivfel"

Jag tror att personen i fråga ligger i fosterställning någonstans
och mår illa av alla stavfel han har sett.

Stavning
Från IDG:
"Brukar du skriva din e-post med versaler? Gör inte det, om du inte har för avsikt att irritera mottagaren.

Enligt I.Tech Dynamic, som undersökt britters syn på olika e-postföreteelser, är ett överdrivet användande av versaler i e-post det mottagarna klagar på mest. Tvåa på listan är ett överdrivet användande av förkortningar, följt av tomma titelboxar, att man får kopior på allt och att folk är överdrivet vänliga.

Men även typsnitt kan få folk att resa ragg om du skickar e-post i html-format. Två av tre chefer som deltog i undersökningen sade att de inte skulle kalla dig till en anställningsintervju om du använt ett typsnitt de inte gillar i din ansökan.

Och 80 procent a cheferna sade att de skulle konfrontera en medarbetare som använde, vad de tycker är ett olämpligt typsnitt.

Enligt forskarna bör man vara medveten om att för elaborerade typsnitt inte lämpar sig för professionella dokument och dessutom kan göra dem svårlästa. 80 procent av e-postanvändarna håller med.

I Storbritannien är det populäraste typsnittet svart Arial i tolv punkter, men fem procent av e-postanvändarna skriver i rosa eller lila."

http://www.idg.se/ArticlePages/200508/01/20050801084519_NOK/20050801084519_NOK.dbp.asp

Stavning
> Hej!
>
> av grottmän på grund av alla oegentligheter. >
> /VANAGD

Faktum är att jag hellre framstår som en grottmänniska än som en skolfröken....=P

Stavning
Dyslexi är en sjukdom och ska visas hänsyn och förståelse. Dock kan jag hålla med om att en del skriver onödigt slarvigt och kan genom att läsa sina inlägg innan de postar dem hitta de flesta felen.
Själv tycker jag att stavfel är bland de lättaste felen att ignorera som läsare. Skräckexemplet tycker jag är när det saknas skiljetecken. Det finns inlägg på en del forum där det inte finns en enda punkt! DET är störigt och otroligt slarvigt. Jag menar, de flesta vet hur man sätter ut både en, två och tre punkter...

"Jag var ute och cyklade i skogen helt plötsligt kom jag fram till
en stock jag hoppade över jag trillade slog mig gjorde jag också faktiskt
sen kom jag till en jättestor grushåla jag körde ner med framhjulet slant gjorde
möget och jag trillade det blev ju andra gången då ju"

(Texten är inte hämtad från något speciellt forum. Det är bara ett exempel på hur mycket svårare det blir att läsa.)

Till sist. Att skylla på att man inte är en datanörd som kan fingersättningen på tangetbordet är bara skitsnack! Själv skriver jag löpande men det blir faktiskt fel ibland. Att inte korrigera feltryckningar är slött! Det tar max någon minut att läsa igenom sitt inlägg innan man postar det. Alla här inne har säkert noterat "Förhandsgranska-knappen". Den är inte så dum ;)

Jag är inte perfekt på att stava. Jag är inte heller ute efter att skriva nån perfekt text. Man skriver annorlunda på forum än i böcker. Punkt slut! Trots att det skiljer sig måste det ju vara en viss standard för att det inte ska bli alltför knepigt. Själv försöker hålla så hög nivå som möjligt för att underlätta för andra =)

Tillbaka
Topp