Stel framgaffel Scott scale 940

Joakb

Medlem
Hej!
Jag har en Scott scale 940 -23 som jag funderar att byta ut framdämparen mot en stel kolfiber gaffel istället. Kör mest gravel/traktorstigar och vill att cykeln ska vara lättare och rappare.

Någon annan som testat detta? Vad kostar en stel kolfiber gaffel från Scott?

Finns ju väldigt många gafflar att välja på. Ser ingen fördel att välja en från just Scott, om de nu skulle ha någon.

Enve, Whiskey, Seido med flera säljer fina men dyra gafflar.
Jag har en Kinesisk Trifox som stått ut med mycket under flera år utan problem för en bråkdel av pengarna.

Finns ju väldigt många gafflar att välja på. Ser ingen fördel att välja en från just Scott, om de nu skulle ha någon.

Enve, Whiskey, Seido med flera säljer fina men dyra gafflar.
Jag har en Kinesisk Trifox som stått ut med mycket utan problem för en bråkdel av pengarna.
Vad fick du ge för den gaffeln och vart köpte du den ifrån?

Du behöver en gaffel som äf ungefär lika lång som din nuvarande gaffel när du sitter på cykeln. Många 29" stel gafflar verkar gjort för cyklar med 120 mm slag. Jag antar att du har 100 mm slag. Den här är några mm lång men borde pasa ok och tar stora 29" däck även om det står 27,5":

Obs att du också behöver en expander.

Du behöver en gaffel som äf ungefär lika lång som din nuvarande gaffel när du sitter på cykeln. Många 29" stel gafflar verkar gjort för cyklar med 120 mm slag. Jag antar att du har 100 mm slag. Den här är några mm lång men borde pasa ok och tar stora 29" däck även om det står 27,5":

Obs att du också behöver en expander.
Har du någon erfarenhet av den gaffeln? Är det någon av dessa expander jag lär ha enligt bild?

Bilagor

• IMG_5517.webp
    IMG_5517.webp
    77.9 KB · Besök: 42
Jag har ingen erfarenhet av den gaffel, men Aerlite är känt märke och borde vara ok. Jag kör själva med en kolfibergaffel som jag köpte hos en tysk butik, men nästa alla kommer från Kina.

Det flesta expander borde funka, som de du länkar till. Jag köpte först en lättvikts expander som inte funkade.

Du behöver också flytta crown race från gamla gaffeln till nya, som kan vara lite jobbigt.

Har du vägd den? Är den verkligen så lätt som i specs?

Den är lite kort till för att ersätta en gaffel med 100 mm slag men det borde funka. Den jag länkade till är lite på länga sidan.
Har ett vagt minne att den var nära men osäker.
Tänker att om man byter från dämpare så är det inte negativt med lite kortare gaffel, få lite brantare gaffelvinkel passar med det man tänkt köra.

Har ett vagt minne att den var nära men osäker.
Tänker att om man byter från dämpare så är det inte negativt med lite kortare gaffel, få lite brantare gaffelvinkel passar med det man tänkt köra.

Generellt ja. Vevaxeln blir också lite lägre, ingen problem på grävel men kankse inte bra på traktorstigar.

Tillbaka
Topp