Stel gaffel men vilken standard?

Olleman

Medlem
Hej!

Behöver byta gaffel på min billiga pendlarcykel med stålram. Har en dämpad kass gaffel som egentligen aldrig varit bra. Är bara ute efter något som funkar, vikten är ointressant :) Jag behöver ett AC mått på bortåt 480mm och här hemma har jag väldigt svårt att hitta såna gafflar så jag har kikat aliexpress och eBay. Det verkar finnas två standarder; tapered och straight. Jag har 28,6 mm förutom den nedersta delen som är 30mm. Är detta standarden för "straight" eller finns det såna som verkligen är 28,6mm hela vägen ner? Blir riktigt snurrig med vad jag ska välja...

Jag hade för övrigt gärna tagit en gaffel i stål men det verkar ju inte aktuellt på eBay. Det är ju alu och kolfiber som verkar gälla. Nått jag ska tänka på här? Känns ju nästan lite komiskt att slänga på en gaffel i kolfiber på denna tunga stålram :)

Det finns säkert många, inklusive jag, som har gamla stålgafflar liggande så släng ut en efterlysning tror jag du snart får napp.

Vilket mått är AC?

Senast ändrad:
Hej!

Behöver byta gaffel på min billiga pendlarcykel med stålram. Har en dämpad kass gaffel som egentligen aldrig varit bra. Är bara ute efter något som funkar, vikten är ointressant :) Jag behöver ett AC mått på bortåt 480mm och här hemma har jag väldigt svårt att hitta såna gafflar så jag har kikat aliexpress och eBay. Det verkar finnas två standarder; tapered och straight. Jag har 28,6 mm förutom den nedersta delen som är 30mm. Är detta standarden för "straight" eller finns det såna som verkligen är 28,6mm hela vägen ner? Blir riktigt snurrig med vad jag ska välja...

Jag hade för övrigt gärna tagit en gaffel i stål men det verkar ju inte aktuellt på eBay. Det är ju alu och kolfiber som verkar gälla. Nått jag ska tänka på här? Känns ju nästan lite komiskt att slänga på en gaffel i kolfiber på denna tunga stålram :)
Vad tusan. Jag har kolgafflar på två av mina stålcyklar. Det fungerar så bra så!

Shit vilka snabba svar :)

Alltså 1200kr för en framgaffel är troligen mer än vad hela cykeln är värd :)

Men ok då kan jag med gott samvete köpa en "straight" där det enda måttet som anges är 28,6mm.
AC är 435mm i bilden under. Jag behöver alltså bortåt 480mm.

Vågar man köpa nått sånt här eller är risken att man ligger på backen med brutet allt då?

1633636210929.png

Shit vilka snabba svar :)

Alltså 1200kr för en framgaffel är troligen mer än vad hela cykeln är värd :)

Men ok då kan jag med gott samvete köpa en "straight" där det enda måttet som anges är 28,6mm.
AC är 435mm i bilden under. Jag behöver alltså bortåt 480mm.

Vågar man köpa nått sånt här eller är risken att man ligger på backen med brutet allt då?

Visa bilaga 517125
OK,då är jag men jag undrar om det är lönt att mecka med det på en billig cykel.

Kolla på det Cykelgear (cykelgear.se) har hemma. De har en del gafflar under tusenlappen och är ett seriöst bolag enl mina erfarenheter. Levererar oftast på 1-2 dagar till Malmö från Danmark.
Maila och fråga när infon är för dålig på produkterna. Jag har fått snabba svar på alla dygnets tider från de.

Kolla på det Cykelgear (cykelgear.se) har hemma. De har en del gafflar under tusenlappen och är ett seriöst bolag enl mina erfarenheter. Levererar oftast på 1-2 dagar till Malmö från Danmark.
Maila och fråga när infon är för dålig på produkterna. Jag har fått snabba svar på alla dygnets tider från de.
Fast de har lager och personal som är svenska.

Deras danska shop är stängd för svenskar

Är det pga pandemin? ?????
Nä det har de aldrig gjort! De är baserade i Höör och där utgår cykelprylarna för oss svenskar.

Edit: Tyvärr kör de samma stil som Bikester (som ligger i Helsingborg) och tillåter ingen direktkontakt i form av försäljning på plats. Allt det här är rätt oväsentligt egentligen, jag ville bara peka på att vi har rätt många svenska affärer i landet, fast de säljer inte på plats.

Det här var svårare än jag trodde. Såhär stora AC mått verkar dra ner utbudet enormt, i synnerhet när man inte vill ha något extravagant (från mitt perspektiv) utan bara något som håller.

Anledningen till att jag definitivt vill byta är framförallt att det alltid funnits ett litet glapp i dämparen vilket gör hela framgaffeln glappig. Har varit såhär sedan cykeln var ny för 15 år sedan men det har blivit värre på senare tid. Känns lite otryggt. Det kanske går att steloperera hela gaffeln på nått sätt:)?

Fast de har lager och personal som är svenska.

Deras danska shop är stängd för svenskar

Grejerna jag har beställt har alltid kommit från Danmark. Adressen i Höör verkar på mig som deras returpunkt för svenska kunder. Att man inte ska handla på .DK-siten beror nog i huvudsak på att konsumentlagar/momsregler etc. Är enklare att separera på två olika sites så rätt kund får rätt information.

Men de talar svenska och har säkert lite svensk personal. :-)

Så himla konstigt! Jag har en billig kinesisk Java kolgaffel på min (stål)pendlare, den kostade sisådär 700:- inkl frakt vilket den är värd tycker jag och det fanns massor utav dem, nu verkar det som om nån riskkapitalist har köpt allihop o tar TRE TUSEN SPÄNN för dem!!!! Det är de absolut inte värda!!!
Hade tänkt tipsa om dem men avstår....

/T

Det här var svårare än jag trodde. Såhär stora AC mått verkar dra ner utbudet enormt, i ...

Har du tänkt på att du ska mäta med cyklist på cykeln när du mäter AC på gaffel med fjädring?

Om du har 100mm fjädringsväg(slag) kan du nog dra av 25-35 mm från det du mäter upp om gaffeln är helt "utsträckt".

Har du tänkt på att du ska mäta med cyklist på cykeln när du mäter AC på gaffel med fjädring?

Om du har 100mm fjädringsväg(slag) kan du nog dra av 25-35 mm från det du mäter upp om gaffeln är helt "utsträckt".
Japp, har räknat med. Jag har i princip 500mm utan någon på cykeln. Händer inte mycket när jag sätter mig så 470mm skulle sänka den en aning men nån cm ska väl gå bra.

Så himla konstigt! Jag har en billig kinesisk Java kolgaffel på min (stål)pendlare, den kostade sisådär 700:- inkl frakt vilket den är värd tycker jag och det fanns massor utav dem, nu verkar det som om nån riskkapitalist har köpt allihop o tar TRE TUSEN SPÄNN för dem!!!! Det är de absolut inte värda!!!
Hade tänkt tipsa om dem men avstår....

/T
Ja, det var synd. Vad tror du om de billiga för 700-800 som finns där idag? Något man vågar åka runt med? Detta är en pendlarcykel men kör en del grusväg till jobbet med en och annan liten håla..

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp