Stel gaffel till 26" MTB
Hej! Jag har en gammal 26" Trek 6700 hardtail som jag använder till pendling emellanåt. Skulle vilja byta ut den dämpade 100mm 1 1/8" QR-framgaffeln till en stel dito, dels för att den inte fyller någon funktion men framförallt för jag vill kunna montera riktiga skärmar. Nuvarande gaffel har axle-to-crown på 470-480 mm och de flesta stela gafflar jag hittar där ute har väsentligt mindre ATC-mått eller att de inte tar tillräckligt breda däck.
Hittade nu denna gaffel på Bike24 som är till för 27.5+ och har ATC på 447 vilket ungefär motsvarar min nuvarande gaffel med SAG.
Gaffel
Tänker jag rätt här eller borde jag leta efter något annat? Vill helt inte påverka geometrin på cykeln nämnvärt. Sedan ställer jag mig lite undrande till hur det kommer att se ut med en så pass bred gaffel till relativt smala däck...
Hittade nu denna gaffel på Bike24 som är till för 27.5+ och har ATC på 447 vilket ungefär motsvarar min nuvarande gaffel med SAG.
Gaffel
Tänker jag rätt här eller borde jag leta efter något annat? Vill helt inte påverka geometrin på cykeln nämnvärt. Sedan ställer jag mig lite undrande till hur det kommer att se ut med en så pass bred gaffel till relativt smala däck...