Stel gaffel till 26" MTB

Doctor C

Aktiv medlem
Stel gaffel till 26" MTB
Hej! Jag har en gammal 26" Trek 6700 hardtail som jag använder till pendling emellanåt. Skulle vilja byta ut den dämpade 100mm 1 1/8" QR-framgaffeln till en stel dito, dels för att den inte fyller någon funktion men framförallt för jag vill kunna montera riktiga skärmar. Nuvarande gaffel har axle-to-crown på 470-480 mm och de flesta stela gafflar jag hittar där ute har väsentligt mindre ATC-mått eller att de inte tar tillräckligt breda däck.

Hittade nu denna gaffel på Bike24 som är till för 27.5+ och har ATC på 447 vilket ungefär motsvarar min nuvarande gaffel med SAG.
Gaffel

Tänker jag rätt här eller borde jag leta efter något annat? Vill helt inte påverka geometrin på cykeln nämnvärt. Sedan ställer jag mig lite undrande till hur det kommer att se ut med en så pass bred gaffel till relativt smala däck...

Stel gaffel till 26" MTB
Det verkar vara lite struligt att hitta en gaffel med rör upp till styret och rätt dimensioner på lager och annat. Jag har kollat annonser på styrstammar och noterat att folk väldigt sällan specar dimensionen. 1 tum, 1 1/4 eller 1 1/8 är väl det vanligaste.

Stel gaffel till 26" MTB
Jag skulle hellre köpa en gammal, inte dämparkorrigerad mtb med stel gaffel och använda den som utgångspunkt innan jag började jaga gafflar med långt a-c mått (om nu inte treken har affektionsvärde)

Men annars är väl surly troll gen2 1x1 gaffeln 450mm. Men alla dom dämparkorrigerade alternativen är dyrare än en komplett beg, 90tals-mtb

Stel gaffel till 26" MTB
Finns andra alternativ. Tyvärr så finns inte ACmåttet med oftast.

Jag skulle vilja veta AC på denna

Stel gaffel till 26" MTB
Hittade nu denna gaffel på Bike24 som är till för 27.5+ och har ATC på 447 vilket ungefär motsvarar min nuvarande gaffel med SAG.
Gaffel
Jag har gjort precis samma resa med en liknande cykel (Merida Matts 60 från ca. 2010) och exakt den gaffeln och är nöjd.
Vet inte hur smala däck du tänkt dig, men jag kör RaceKing i 26x2.2, och visst såg det lite konstigt ut först, men det ser helt okej ut nu med stänkskärmar.

Senast ändrad:
Stel gaffel till 26" MTB
Jag har gjort precis samma resa med en liknande cykel (Merida Matts 60 från ca. 2010) och exakt den gaffeln och är nöjd.
Vet inte hur smala däck du tänkt dig, men jag kör RaceKing i 26x2.2, och visst såg det lite konstigt ut först, men det ser helt okej ut nu med stänkskärmar.
Kul! Jag kör också RaceKing i 26x2.2.
Har du möjlighet att lägga upp en bild?

Stel gaffel till 26" MTB
Kul! Jag kör också RaceKing i 26x2.2.
Har du möjlighet att lägga upp en bild?
Har ett par bilder i gamla inlägg här på happpy, nu har jag stänkskärmar + korg så det syns inte så bra hur mycket mindre däcken är än gaffeln, kan ses som en fördel. ?

RaceKing + liten stänkskärm
Ice Spiker Pro + SKS bluemels 60mm
RaceKing + SKS bluemels 60mm + rejäl korg

Värt att tänka på är att du kommer behöva stänkskärmar för 26", men att du antagligen kommer få mecka lite för att få bra passform i och med att gaffelns fästpunkter för stänkskärmar är avsedda för 27,5".
Jag kör SKS bluemels 26"-skärmar i 60mm bredd, tycker det ger helt okej täckning över däcken, jag fick dock tillverka en liten "adapter" för att fästa skärmen i nedre änden av styrröret, en kort bit alu-plattstång med ett gängat hål i varje ände så att skärmen kommer tillräckligt nära däcket.

Stel gaffel till 26" MTB
Det blev Surly-gaffel och SKS Bluemels. Tycker att den ser rätt fet ut.
IMG_0920.jpeg

Tillbaka
Topp