"Slack" i framhjulet

Nineplanets

Aktiv medlem
"Slack" i framhjulet
Hej!
En lång historia kort.
Har ett relativt nytt hjulset (Elite Wheels ENT2.0, med skivbromsar). När jag håller i frambromsen och drar hjulet fram och tillbaka (i färdriktningen) så finns det ett litet "slack" (heter det så på svenska?). Slacket är bara i färdriktningen. Inte sida- till-sida.
Det är rätt svårt att förklara men jag har spelat in en video:

Notera att det är inget annat i kedjan som är tokigt. Byter jag hjul till mitt gamla DT-swiss framhjul är allt prima (inget slack alls).
Vad är det som kan vara fel?

Eller är jag bara överkänslig?

Senast ändrad:
"Slack" i framhjulet
Alla mina hjul har mer glapp än så där. Kan det vara olika tjocka bromsskivor vilket gör att bromsarna rör sig mer eller mindre?

Jag skulle tänka/hoppas att "väggerna" fram och bak i oket är helt plana så att det inte spelar en roll hur tjock skivorna är. Men det är också det enda jag kan komma på som skiljer. Kankse bra att kontrollera oket.

Senast ändrad:
"Slack" i framhjulet
Jag skulle tänka/hoppas att "väggerna" fram och bak i oket är helt plana så att det inte spelar en roll hur tjock skivorna är. Men det är också det enda jag kan komma på som skiljer. Kankse bra att kontrollera oket.
Jag uppfattar att "glappet" är i längsled, dvs när man rör hjulet framåt/bakåt? Jag tänker att om beläggen behöver röra sig längre ut så ökar risken att kolvarna/oken kan orsaka ett glapp.

Var skulle glappet annars ligga om inte i bromsarna om det andra hjulet inte glappar?

"Slack" i framhjulet
Bromsskivan sitter som ett berg. Men om detta är normalt, hur kommer det sig att mitt andra (original)hjul inte beter sig såhär?

Hur vet du att bromsskivan "sitter som ett berg"? Har du centerlock så glappar det ibland i nitarna i centerlockfästet. Det är inte mycket som går att göra åt det, utom att byta bromsskiva.

Troligen ofarligt eftersom det du gör i videon aldrig inträffar vid cykling. Vid bromsning hamnar bromsskivan i sitt ändläge i glappet. Inte så bra, men Shimano gör mycket som inte är bra.

Edit: Om skivan bak är utan glapp så swappa med fram. Bak märks inte glappet lika mycket.

Senast ändrad:
"Slack" i framhjulet
Jag uppfattar att "glappet" är i längsled, dvs när man rör hjulet framåt/bakåt? Jag tänker att om beläggen behöver röra sig längre ut så ökar risken att kolvarna/oken kan orsaka ett glapp.

Var skulle glappet annars ligga om inte i bromsarna om det andra hjulet inte glappar?

Glapp av belägg i oken är också det enda jag kan komma på. Men kraften på belägg är riktigt stora så det finns ingen "risk" att de rör sig i längsled. Om det finns utrymme så kommer de att röra sig. Men utrymme kan bara skiljas om väggarna inte är plana.

"Slack" i framhjulet
Glapp av belägg i oken är också det enda jag kan komma på. Men kraften på belägg är riktigt stora så det finns ingen "risk" att de rör sig i längsled. Om det finns utrymme så kommer de att röra sig. Men utrymme kan bara skiljas om väggarna inte är plana.
Han provade med ett annat hjul, så oken är troligen inte orsaken. Om det inte glappar när han byter bromsskiva heller så är det nästan säkert bromsskivan.

Är det centerlock bromsskiva så är det till 99% nitarna som glappar. Centerlock är värsta skräpkonstruktionen.

Edit: Säkert är ett ovetenskapligt begrepp, så ändrade det. Utifrån videon+info till 99% glapp i nitar, om det är CL. Skivan kan så klart röra sig om man inte drar 40 Nm också, men jag tolkar "sitter som berg" att det gäller CL-momentet här.

Senast ändrad:
"Slack" i framhjulet
Det är ju ett hjul med ganska liten diameter på ekerflänsarna. Det kan ju inte behövas mycket flex på ekrarna för att det ska gå att rotera så där ”lite”. Det är inte bara lite naturligt flex helt enkelt?

"Slack" i framhjulet
Han provade med ett annat hjul, så oken är troligen inte orsaken. Om det inte glappar när han byter bromsskiva heller så är det nästan säkert bromsskivan.

Är det centerlock bromsskiva så är det till 99% nitarna som glappar. Centerlock är värsta skräpkonstruktionen.

Edit: Säkert är ett ovetenskapligt begrepp, så ändrade det. Utifrån videon+info till 99% glapp i nitar, om det är CL. Skivan kan så klart röra sig om man inte drar 40 Nm också, men jag tolkar "sitter som berg" att det gäller CL-momentet här.

Bra poäng. Tänkte inte på infästning av skivan. På min sons cykel gav en Centerlock-adapter mycket spel. Utan adapter är spel mindre sannolik men klart mer sannolik än något med bromsen.

"Slack" i framhjulet
CL kan vara smidigt med bara en skruv, men där slutar fördelarna.

CL nackdelar:
- Glappar gärna. Dåligt med glapp fram om man vill kunna känna efter glapp i styrlager.
- Kräver två olika låsringsverktyg som man sällan har med sig vid cykling.
- Verktyget som är samma som till vevlager är svårt att hitta något som är bra och inte svindyrt. Jag köpte ett nyss ett på Biltema som hade för kort skaft för CL.
- Momentet är jobbigt högt, svårt få loss ibland.
- Svårt att anpassa bromsskivans läge till att var samma som för andra hjul man byter mellan? Har bara läst om detta, så vet ej säker.

Slutsats är nog att unvika CL om möjligt. Önskar jag visste det innan jag köpte nytt baknav med CL (bara för att slippa köpa ny bromsskiva).

Senast ändrad:
"Slack" i framhjulet
Nu ser man inte skivan i din film, men du har sannolikt flytande rotor.
Jag var också konfunderad i vintras när min nya grushoj kom och jag märkte samma glapp som du har.

Förklarande video:

"Slack" i framhjulet
CL kan vara smidigt med bara en skruv, men där slutar fördelarna.

CL nackdelar:
- Glappar gärna. Dåligt med glapp fram om man vill kunna känna efter glapp i styrlager.
- Kräver två olika låsringsverktyg som man sällan har med sig vid cykling.
- Verktyget som är samma som till vevlager är svårt att hitta något som är bra och inte svindyrt. Jag köpte ett nyss ett på Biltema som hade för kort skaft för CL.
- Momentet är jobbigt högt, svårt få loss ibland.
- Svårt att anpassa bromsskivans läge till att var samma som för andra hjul man byter mellan? Har bara läst om detta, så vet ej säker.

CL går att shimsa.

Slutsats är nog att unvika CL om möjligt. Önskar jag visste det innan jag köpte nytt baknav med CL (bara för att slippa köpa ny bromsskiva).

Du missade en nackdel: den tunna metalringen på lockringen kan går sönder eller tappas. Det skulle kunna förklara TS problem.

Tillbaka
Topp