Stel MTB gaffel utan vbroms med disc fäste?

gbghenke

Ny medlem
Tjena

Jag försöker hitta en billig stel framgaffel att slänga på min HT men jag vill använda min avid juicy bromsar. Alla gafflar jag hittar överallt har vbromspinnar och det är ju fult när man inte använder det!

gaffeln som skall ersättas (tills jag kan köra i skogen igen, (skadad)) är en rockshox recon 80mm.

Har ni några heta tips? vill ha plats med 1,3 - 1,5" däck iallafall.

/Henrik

tänkte bara ha den o skruva på min mtb då jag pendlar på den och just nu har jag en skada i knät som kommer ta ett tag att läka så det blir ingen direkt mtb åkning på ett bra tag. Eftersom man gillar nya grejjer så blev jag jättesugen på att köpa nån billig crap gaffel o slänga på fram ihop med typ 1,3" däck så kan man glida till jobbet lite skönare.

Mitt hopp var att man kanske kunde få tag i nått typ runt ~700:- eller nått sånt. är den gjord i metall så kan jag ju altid dremla bort pinnarna och spraya om den :)

Jag kollade lite på ebay och det finns ju en del där, 99dollar verkar vara standard vilket blir runt 780:- + frakt ~2-300 = 1000kr * tull * moms = ~1400kr lite i dyraste laget för mig :) (snål som man e)

//H

http://www.cyclecomponents.se/1/sv/..._8/dimension-disc-framgaffel-1-1_8-svart.html

namnls.GIF ht=300

Jag köpte den här till pendelhojen och är jättenöjd.

Senast ändrad:
tack för alla tips hittils. Mosso gaffeln fanns på ebay i vitt! precis som min ram. Jag beställer nog den och ett par maxxis detonator 1,25" däck kommer bli fint rull till jobbet :)

mosso.jpg ht=544

detonator.jpg ht=280

/Henrik

Hm, nu har det dyrt upp ett annat frågetecken.

Måttet Axle to Crown är typ 41 på nästan alla stela gafflar som jag har sett. Mina recon gaffel får jag till 47cm från axeln till början av ramen. 6cm är ju ganska mycket, kommer det att kännas som att cykeln lutar framåt?

/H

46 låter jättelångt på en 80mm-gaffel. jag ar 47.5 på min 135:a

mät upp till undersidan på styrlagret, från mitten av dropouten.

svaret är iaf nej, eftersom du inte får nått sag så kan du köra meed en ganska mycket kortare gaffel. jag kör själv med en 40cm-gaffel på en ram gjord för 100m slag och det är inte skummt nånstanns.

Tillbaka
Topp