Stelgaffel?

TiTeX

Aktiv medlem
Stelgaffel?
Har funderat på att fixa till min monoc till en lekhoj och funderar på att ha en stelgaffel istälelt för den gamla z1:a som jag har liggande, nu är frågan, vad jag ska ha, vem kör med stelgaffel och hoppar och leker? Skivfäste är mycket bra och kanske till och med 20mm axel så att jag slipper göra något med mitt Big'Un nav men är inget måste.

Stelgaffel?
Nu är jag ju inte säker på vad prince väger men gissar att jag väger ett par kilo mer...hmm...hur definerar du "tål en del hopp och lek"?

Stelgaffel?
Jag hoppar och leker en del... Hrmm...

Kör just nu på en DMR Trailblade 2, 20mm. Den har funkat bra hittils, har iofs inte hunnit köra så mkt med den, men efter så här lång tid hade jag redan böjt min förra stela gaffel två gånger... (Det var en Funn Stiffy)

Så mitt tips är helt enkelt en DMR Trailblade 2, 20mm. Kostar rätt mkt jämfört med den i 9mm utförande, men den är ju troligen lite styvare i sidledd också. Vikt runt 2kg tror jag. Kanske lite mindre till och med. Går att köpa på www.chainreactioncycles.com

Bilder:

pstreet06.jpg

pstreet10.jpg

pstreet11.jpg

Stelgaffel?
Jo har tänkt på den gaffeln, speciellt efter dina bilder i en annan tråd...Men vad tros om 9mm versionen? Kostar så mycket mindre...

Stelgaffel?
Har du 9mm hjul tror jag det bara är att tuta och köra på den istället. Du kan ju inte köra med pegs då... men det kanske inte behövs ändå?

Stelgaffel?
ja har för mig att både QR (9mm) och 20mm versionen har fått toppbetyg? så har du 9mm-hjul så borde det väl bara vara att tuta och köra :)

Stelgaffel?
Instigatorgaffeln är 447mm enl cycecomponents. Kanske en karateapa tjunier-gaffel, den är 468mm. Vilken bastardisering, en tjuniergaffel på en helt ordinär tjusexer aluhardtail.

Stelgaffel?
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför så toklång gaffel?

Pelle Hå skrev:
> Micke: Tänk på att räkna bort lite sag när du
> jämför a-c.

Jao, det har jag tänkt på. Nuvarande gaffel är 510mm och jag gillar det. Dra bort lite sag så landar vi nånstans kring 470-480mm beroende på storleken på frukosten.

Stelgaffel?
Andrex skrev:
> kolla på www.on-one.co.uk dom säljer 470mm
> stelgaffel för 29" hjul men det skall komma en
> med skivbromsfäste

Tack för tipset. Skivbromsfäste är dock ett måste så karateapan ligger bäst till.

Tillbaka
Topp