Stenar är hårda, kuggar är mjuka!

surfban

Ny medlem
Sist jag var ute och körde, kände jag till min fasa hur jag slog i en sten med cykeln. Skönt tänkte jag, kände inte att något hade gott sönder utan hojjen funkade precis som vanligt. Men efter ett tag märkte jag att växlarna började strula, och igår till min fasa märkte jag att jag har lyckats slå av 3 kuggar på den nedersta trissan på min bakväxel. Ganska bra jobbat får man nog säga. Verkar även som om örat har blivit lite stukat, men minimalt. Med lite mekande (efter lusläsning av alla mektips från Happy forumet) med växlarna lyckades jag sjustera in dem igen. Nu återstår bara att skaffa sig en ny trissa innan det är dags att åka ut och ge igen, för inte kan man låta stenen vinna!

Jag har också skalat av några trisständer nån gång så visst går det att göra. Kedjan klättrar väl på tänderna och bryter loss dom om det bänder åt sidan tillräckligt. Rulltrissor funkar hyfsat även helt utan tänder å andra sidan.

:)

kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur lyckas du med det? Du har ju en kedja på
> "stensidan" av nedre trissan som borde ta smällen.
>
> __________________________________________
> Don't feed the examiner...

Ja du bra fråga, har inte en aning :-)
Men men av gick dem i alla fall, det lustigaste är ju just det att kedjan inte känns skadad. Kan det ha varit som så att stenen har slagit i framifrån på någon vänster, dvs snett upifrån och framifrån - Nä troligen inte, men hur f_n?

Gå igenom kedjan länk efter länk och kolla så att dne inte blivit skadad. Jag hade växelproblem förut och kom inte på vad det var. Dessutomkom problemet _enbart_ när man trampade med kraft på pedalerna så det var hopplöst att hitta i mekstället.

Visade sig att på något automagiskt sät så hade jag skadat en länk i kedjan så att just den delen var lite smalare än vad den skulle vara. Tog bort länken och sedan fungerade det ypperligt.

Ska kolla igen, funderar ändå på att byta kedja eller åtminstånde skaffa en till.
Några schyssta tips på kedja till en CC MTB?
VAd ska man betänka vid kedja köp?

Tillbaka
Topp