STF minskar/stänger ner i jämtlandsfjällen

Fjällen kommer att finnas kvar, men besöken kommer drastiskt minska. Jämtlandfjällen har fördelen att det är tillgängliga för tillresta besökare. En vanlig vandring är Jämtlandstriangeln vilken nu kan genomföras av både barnfamiljer och äldre som inte klarar att bära full packning i många mil på fjäll. Redan att serveringen på Blåhammaren stänger kommer stoppa många. En triangel står på 3 ben och tar du bort ett ben så välter den. Trist för hela regionen som varit framgångsrik i många år och t.ex lyckats övertyga SJ att fortsätta med nattågstrafiken just för att göra det enkelt att komma som besökare. Tiderna när "Hela Sverige skall leva" verkar vara förbi.

Senast ändrad:
Jag har bott på gåsen när det var så hårt väder att deras värmesystem inte fungerade (gas) och att elda i spisen räckte för 15grader på kvällen. Det var i februari och vi fick kämpa enormt för att ta oss till Storulvån dagen efter i kraftig vid och djupa drivor. Dubbla distansen hade vi nog inte klarat i det vädret. Så någon poäng har han helt klart. Iofs kan man stanna där man är om man inte blir överraskad på vägen.

Syftet med att ta bort stugplatsen är naturligtvis att få bort folk från området. Om det blir 3 mil mellan stugplatserna får man hoppas att folk fattar att anpassa sina rutter, dvs inte ge sig ut på en sån strapats om man inte har kunskapen/erfarenheten att klara sig själv.
Hur funkar det i Sarek och andra delar av fjällvärlden där det inte hinns stugor öht? Jo, folk ger sig inte ut i samma utsträckning helt enkelt. Precis det man vill uppnå här.

Syftet med att ta bort stugplatsen är naturligtvis att få bort folk från området. Om det blir 3 mil mellan stugplatserna får man hoppas att folk fattar att anpassa sina rutter, dvs inte ge sig ut på en sån strapats om man inte har kunskapen/erfarenheten att klara sig själv.
Hur funkar det i Sarek och andra delar av fjällvärlden där det inte hinns stugor öht? Jo, folk ger sig inte ut i samma utsträckning helt enkelt. Precis det man vill uppnå här.

Så är det. Har stått vid porten av Sarek en gång på vintern och valt att avbryta pga dåligt väder. När man sedan nästa år kunde genomföra resan utan problem blir det ju samtidigt mer exklusivt.

Det finns ju en skala mellan fjällstaioner, stugor, leder och ingenting som styr besökstrycket ganska mycket. Nu är för all del Sarek säkert ganska välbesökt men det är ju för att det är rätt fint med. Vill man slippa folk kan man ju gå ut i leda mer tråkiga skogar i sydsverige, då brukar man inte sen nån :)

STF har 8000 färre gästnätter i år. Minskning med 20% jämfört med 2023. Japp, det är såhär det blir när man börjar stänga ner fjällstationer och minska tillgängligheten hos vandrare och övriga besökare.

STF har 8000 färre gästnätter i år. Minskning med 20% jämfört med 2023. Japp, det är såhär det blir när man börjar stänga ner fjällstationer och minska tillgängligheten hos vandrare och övriga besökare.
Ja, det var väl precis det man ville uppnå? Anledningen att minska tillgängligheten var ju att besökstrycket var för högt, så åtgärden verkar ju ha fungerat utmärkt.

Var löser du det? Jag finner följande i årsredovisningen för 2023 (https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2024/03/stf-arsredovisning-2023-med-rb.pdf ):

Gästnattsutveckligen
Gästnattutvecklingen för 2023 visar en minsk-
ning jmf med 2022 med –6%. Minskningen har
skett på våra egendrivna anläggningar i storstad, samt hos våra anslutna boenden. För fjällverkamheten har vi trots en utmanande sommars
ett en tillväxt.
2023 var förra året. Det här har ju varit en nyhet i media idag

Undrar om de samer som lever på turismen tappar mera på det här än vad de som lever på rennäringen tjänar på det?

Jag har läst på happy att samerna tjänar på fiske och jakt i området. Skulle inte tänka att det är samma målgrupp som vandrar på Jämtlandstriangeln. Jag vet inte om det finns aktiviteter för turister kring rennäring. Där skulle de kunna tappa lite.

Tjänar rennäringen någonting? Jag trodde det var en gigantiskt sammhällsekonomiskt svart hål? Det kanske har ändrats över åren.
Enligt denna källa är de statliga bidragen till rennäringen runt 300 miljoner kronor per år.

Mitt intryck är att renägande inte är något man direkt blir rik på. Om detta är sant bör det betyda att verksamheten antingen bedrivs inefffektivt eller att den i stort är beroende av bidragen för att gå runt.

Senast ändrad:
Äldre källor anger att intäkterna ligger runt 70 miljoner per år. Årsinkomsten i Finland 22/23 för en rennäringsföretagare var 140000 kr.

Det är en märklig ekvationen att få ner på papper. Andra område gick bra att ockupera utan liknande åtgärder men det var nog så att Stockholm vill bestämma vilka kulturer som ska bevaras och vilka som ska brännas.

Jag tror en stor del av problemet är att friluftslivet förändrats så att störningen per person blir större, som exempel kan tas att cykla i fjällen vilket stör flera gånger mer än om man vandrar. Tycker det är där diskussionen borde ligga, hur gör man fjällområdet tillgängligt för så många som möjligt med så liten störning som möjligt? En del aktiviteter får kanske stryka på foten men det tycker jag det är värt och mycket bättre än att möjligheten att uppleva fjällvärlden helt försvinner.

Min teori är att det är Samebyarna i området som är sura på nästan allt, och alltid gnäller på turister. Så nu tog dom chansen att utpressa STF för att stänga ned.

Här kan man se en del statistik på antal renar, välj Jämtland. Går lite upp och ned från år till år, men tex 2017-2020 så har antalet renar i Jämtland ökat lite varje år. Så att turismen förstör renskötseln är rent skitsnack.

Jag tror en stor del av problemet är att friluftslivet förändrats så att störningen per person blir större, som exempel kan tas att cykla i fjällen vilket stör flera gånger mer än om man vandrar. Tycker det är där diskussionen borde ligga, hur gör man fjällområdet tillgängligt för så många som möjligt med så liten störning som möjligt? En del aktiviteter får kanske stryka på foten men det tycker jag det är värt och mycket bättre än att möjligheten att uppleva fjällvärlden helt försvinner.
Allemansrätten gäller i fjällen också:

Allemansrätten gäller i fjällen, där du är välkommen att njuta av härliga upplevelser, under förutsättning att dess användning inte stör samebyarnas renskötsel.

Och tamrenarna på 1600-talet var alltså dragdjur och hölls för mjölk. Väldigt annorlunda från det som vi ser som rennäring idsg.

Allemansrätten gäller i fjällen också:

Allemansrätten gäller i fjällen, där du är välkommen att njuta av härliga upplevelser, under förutsättning att dess användning inte stör samebyarnas renskötsel.

Ja, men det är ju just den där sista meningen. När det blir störningar på renskötseln, hur ska det lösas? Ska allemansrätten och därmed tillgängligheten inskränkas för alla, eller ska vissa aktiviteter begränsas men tillgängligheten för alla fortfarande finnas?

Finns det nån näring idag som bedrivs på samma sätt som på 1600-talet?
Lätt räknat. Men det är också rätt få som hävdar att deras näring är en historisk rättighet. Det bör rimligtvis finnas nån koppling mellan det man gör och det historiska om resonemanget ska hålla.

Inte för att jag på nåt sätt är emot renskötsel. Men debatten får gärna slagsida åt ena eller andra hållet.

Ja, men det är ju just den där sista meningen. När det blir störningar på renskötseln, hur ska det lösas? Ska allemansrätten och därmed tillgängligheten inskränkas för alla, eller ska vissa aktiviteter begränsas men tillgängligheten för alla fortfarande finnas?
Det vet jag inte, fråga Naturvårdsverket. Affärsvärlden skriver att hela rennäringen omsätter som en liten Ica-butik och att det enligt Sametinget råder renbetesrätt på ca 50% av Sveriges yta:

Läser man uttalandet noga så ser man att det handlar om långtgående krav på veto över allt som kan tänkas beröra någon av Sveriges 51 samebyar. Det skulle innebära att nästan halva Sverige skulle vara undantaget från grön omställning. Renbetesrätt råder nämligen på ungefär 50% av Sveriges yta, enligt Sametinget.

Denna och andra unika rättighet tillfaller Sveriges 4 677 renägare. Man beräknar att omkring 2 500 personer är beroende av inkomster från renskötsel. Rennäringen är oerhört liten. Slaktvärdet är endast 100 Mkr per år. Rennäringen är så klart också navet i samisk kultur. Statistik saknas men det brukar sägas att det finns 20-40 tusen samer i Sverige. Kopplingen till det samiska är dock olika stark. Cirka 7000 talar något samiskt språk och 9226 personer står på röstlängden till Sametinget. Det finns en rad lagar som ger samer särskilda privilegier som övriga 99,5% av Sveriges medborgare aldrig kan omfattas av.

Känns som jämtlandstriangeln blivit överexploaterad. Finns ju fler platser att vandra på, men den målgrupp som vill ha det bekvämt vill gå där det är bekvämt. Minskar man på servicen så försvinner de, och jag är tveksam om de vandrar någon annanstans, i varje fall inte i Sverige. Finns ju hur mycket fjäll som helst där man kan dra leder. Sen vet jag inte om det är smart att koncentrera slitage och störningar till ett område, eller om man ska sprida ut det.

OBS! Skriver det här som ett skämt:

Vad skulle krävas för att hamna med i röstlängden till Sametinget?
Kan vi inte gifta in ett par tusen personer, vänta en generation, och sen rösta fram en kandidat som läger ner allt?

Och tamrenarna på 1600-talet var alltså dragdjur och hölls för mjölk. Väldigt annorlunda från det som vi ser som rennäring idsg.
Från 1600 talet började iallafall enligt Wikipedia en mer omfattande renskötsel delvis pga av inflyttade samer från Finland innan dess är det mer oklart men det finns dokumentation om renägare redan från 700-800 talet vilket ändå tyder på djurhållning. Om den syftade till köttproduktion eller mjölk kanske är ganska orelevant. Det intressanta är väl att Samer har funnits i Sverige sen inlandsisen drog sig tillbaka och dom har sedan dess haft renen som en viktig del av sin livsstil.

Det konstigaste av allt är ju att man låter en öppet rasistisk organisation (måste vara etnisk same för att få vara med i sametinget) sätta agendan för stora delar av norra Sverige.

Tillbaka
Topp