STF minskar/stänger ner i jämtlandsfjällen

Fanns väl ingen info där om var de som arbetar i turistnäringen är skrivna och därmed betalar skatt.
Nej, det är svårt att hitta statistik, men Visit Dalarna skrev 2021:

BESÖKSNÄRING|10 augusti 2021​

”Vi behöver locka tillbaka besökarna”​

NYHETER. Att pandemiåret 2020 blev en dyster historia för besöksnäringen i Dalarna råder det knappast någon tvekan om. Men hur dyster? Siffror från Visit Dalarna visar att regionen och kommunernas skatteintäkter från besöksnäringen minskade med 131 miljoner kronor.

Pandemin har fått stora konsekvenser för turismen i Dalarna enligt statistik från Visit Dalarna. Under 2020 försvann 900 arbetstillfällen i besöksnäringen, vilket är fler än riksgenomsnittet – på 10 procent. Förlusten av skatteintäkter på 131 miljoner innebär en samlad förlust för regionen på 850 miljoner kronor för 2020.

Det är svårt att bo kvar på en mindre ort om det inte finns några arbeten.

NYHETER. Att pandemiåret 2020 blev en dyster historia för besöksnäringen i Dalarna råder det knappast någon tvekan om. Men hur dyster? Siffror från Visit Dalarna visar att regionen och kommunernas skatteintäkter från besöksnäringen minskade med 131 miljoner kronor.

Pandemin har fått stora konsekvenser för turismen i Dalarna enligt statistik från Visit Dalarna. Under 2020 försvann 900 arbetstillfällen i besöksnäringen, vilket är fler än riksgenomsnittet – på 10 procent. Förlusten av skatteintäkter på 131 miljoner innebär en samlad förlust för regionen på 850 miljoner kronor för 2020.

Lever man på bidrag så går det ju såklart bo där ändå.

Dalarna är en stor region med större städer som lockar turister och till stor del även affärsresenärer året om. Klart det är en viktig näring för regionen, precis som den är för större städer som Stockholm och Göteborg.
De problem jag lyfter rör kommuner med starkt säsongsbetonad turism, ex.vis Malung/Sälen, Gotland, västkustkommuner, etc. Befolkningen mångdubblas en viss tid på året, men både besökare och säsongsarbetarna kommer till största delen utifrån. Infrastrukturen måste dimensioneras för kanske 50.000 personer, men de fast boende och därmed skattebetalare är kanske 5.000.

Iofs en ledare, men ger exempel som visar på problematiken:

Låter ju rimligt att ta betalt på de populära platserna...mer logiskt än med en generell turistskatt.
Jo, det kommer att drabba en del som ligger på gränsen men det är ju inte så att det är jämlikt utan turistskatt.

Det löser dock inte det centrala problemet med att turismen driver upp bostadspriserna så lokalbefolkningen inte har råd att bo.

HeHe, alla penningkåta lokalpolitiker vaknar ur sin dvala nu och börjar gnälla på turister....

Åre ska va glada att någon vill besöka deras svindyra lilla by, med en blåsig och kall liten kulle, och spendera några sekiner där ----

Fö, om dom tar turistskatt på Gotland så måste det bli en Gottlänningsskatt på fastlandet ! ?

Dalarna är en stor region med större städer som lockar turister och till stor del även affärsresenärer året om. Klart det är en viktig näring för regionen, precis som den är för större städer som Stockholm och Göteborg.
De problem jag lyfter rör kommuner med starkt säsongsbetonad turism, ex.vis Malung/Sälen, Gotland, västkustkommuner, etc. Befolkningen mångdubblas en viss tid på året, men både besökare och säsongsarbetarna kommer till största delen utifrån. Infrastrukturen måste dimensioneras för kanske 50.000 personer, men de fast boende och därmed skattebetalare är kanske 5.000.

Iofs en ledare, men ger exempel som visar på problematiken:
STF vill ha bort turisterna från jämtlandstriangeln för att rennäringen kräver det = inga skatteinkomster, inga arbeten inom besöksnäringen. Personen i artikeln vill beskatta turister som besöker Jämtland med 50 kr i turistskatt per natt. Han säger inget om personerna som arbetar inom besöksnäringen.

Så istället för att skapa bra service och förutsättningar för turister och friluftsliv så ska man gnälla bort dem så de pengar de har tänkt lägga inte läggs. På många håll är säsongsturism något eftersträvansvärt som skapar skatteunderlag och lokal utveckling.

Jag ser ingen motsättning om pengarna går till infrastruktur. Som samisk konspiration för att tömma Jämtland ställer jag mig mer tveksam till att 50 spänn räcker

I Medelhavsområdet är det ett stort problem här och där. Men egentligen inte i Sverige. Men media har drevat om detta i några veckor nu, och fått med sig en del stendumma lokalpolitiker. Dom tröttnar snart.

Take it easy, turistskatt kommer inte att hända här. :cool:

STF vill ha bort turisterna från jämtlandstriangeln för att rennäringen kräver det = inga skatteinkomster, inga arbeten inom besöksnäringen. Personen i artikeln vill beskatta turister som besöker Jämtland med 50 kr i turistskatt per natt. Han säger inget om personerna som arbetar inom besöksnäringen.
Jag ger upp. Vi diskuterar tydligen olika saker.

50% av alla gästnätter är i Stockholm
Ja, och klarar inte deras infrastruktur det så borde de kanske skatta bort turisterna. Inget kunde bekymra mig mindre.

Min poäng var att man kanske bör agera olika om man försöker locka till sig turister jämfört med om man har fler än man klarar av.

Ja, och klarar inte deras infrastruktur det så borde de kanske skatta bort turisterna. Inget kunde bekymra mig mindre.

Min poäng var att man kanske bör agera olika om man försöker locka till sig turister jämfört med om man har fler än man klarar av.
Jag fattar inte riktigt. Säger du att problemet med att det skattesystem vi har idag, när det gäller sned fördelning i kommuner med många gästarbetare och sånt är att vi ska ha någon slags punktskatt på själva läget? Så att bara rika har råd att vara där? Låter jättetaskigt säger jag

Tycker definitivt att vi behöver en turistskatt i Stockholm. Alla som inte bor här ska betala tredubbla biltullar & Pavgifter, och en extra avgift på 500 sek per dygn.

Vi kan ju inte ha en massa fulla Jämtar / NorrBaggar / Gutar som kör runt i stan och skräpar ned, och som spyr och ställer till det i gränderna i Gamla Stan. Usch. Behövs höga turistskatter för dom...

Jag fattar inte riktigt. Säger du att problemet med att det skattesystem vi har idag, när det gäller sned fördelning i kommuner med många gästarbetare och sånt är att vi ska ha någon slags punktskatt på själva läget? Så att bara rika har råd att vara där? Låter jättetaskigt säger jag

Ja, det är så klart turistskatt som hindrar ensamstående mödrar med vårdjobb att frottera sig med gräddan.

Ja jag tycker låter bättre att orter som anser sig ha för många turister får lov att ta ut en avgift än att tvinga de som anser sig ha för få göra det samma. Jag ser inte problemet med att de får avgöra själv.
Jag har otroligt svårt att se att 50kr per natt i torekov slår mot fattiga barn

Men ta ut turistsksatt i Stockholm. Jag har inga problem med det

Nej.
Såg totalt ~10 personer när jag gick 10 mil av nordkallotleden i början av juli, inklusive stugvärdar.
Myggen hade tagit död på dem. Jag vandrade en bit av leden veckan innan dig och fin led och fina stugor men myggen och knotten var inte att leka med.

Senast ändrad:
Myggen hade tagit död på dem. Jag vandrade en bit av leden veckan innan dig och fin led och fina stugor men myggen och knotten var inte att leka med.

Midnatt
53884021592_227181cf45_o_d.jpg
Vem fan leker med knott?

Problemet för många turistorter är ju att det är väldigt få fastboende som är skrivna där och betalar inkomstskatt, medan all infrastruktur måste dimensioneras för att klara turistsäsongen då befolkningen mångdubblas av människor som betalar sin inkomstskatt nån helt annanstans. Jobben i turistnäringen är ju dessutom till största del säsongsjobb som inte ger några skatteintäkter till orten i fråga (då säsongsarbetarna är skrivna på sin hemort). Samma sak med företagen.
Så det blir en väldigt tung börda för de få fastboende att bära.
Exakt. Därför bör vi införa ett skattesystem av norsk modell.
Och boplikt

Dessa två saker skulle vända utvecklingen direkt.

Sen anser jag att Stockholms län ska bli självständigt. Det skulle lösa väldigt många problem.

Senast ändrad:
Tillväxtverket skrev 2020 att 11 procent av alla sysselsatta arbetar i besöksnäringen:

År 2020 var cirka 541 000 personer sysselsatta i besöksnäringen. Handeln var den kategori inom näringen som sysselsatte flest personer, totalt 292 000 personer, se Figur 1. Därefter följer kategorierna äta (115 000 sysselsatta), resa(50 000) och göra (47 000). Kategorin bo, som endast består av en bransch(Logi och logiverksamhet), sysselsatte 39 000 personer år 2020. Ungefär 60procent av de sysselsatta arbetade i övriga tjänstesektorn och 29 procent i det övriga näringslivet.

Och den geografiska spridningen?
"Sweco har av Tillväxtverket fått i uppdrag att beskriva förutsättningarna och ge förslag med syfte att nå en förbättrad kompetensförsörjning i besöksnäringen", jag kan berätta detta utan en utredning. Helårsanställning med bra lön och arbetsmiljö.

Jag gillar att räkna. Kategorin "Göra" får duga som exempel.
15% är i de 148 landsbygdskommunerna. Det är 47 000 personer. 7050 jobbar med "Göra" på landsbygden. Delat på 148 kommuner. Det är 48 personer per landsbygdskommun i snitt.
16% av dessa tar dessutom emot studiemedel, så man kan väl anta att detta inte är deras huvudsyssla. 33% har även ett annat jobb. Då är vi nere på 27 pers om vi antar att de studerande inte har mer än ett jobb.
Överlag så har ca 30% inom besöksnäringen minst två jobb.

Har inget emot ifall kommunalskatten skulle fördelas om lite så att även de kommuner där man äger fritidsfastigheter får en slant.
Det vore en rimlig version av "turistskatt".
Man betalar redan en kommunal fastighetsavgift för fritidshus. Skall man höja den? STF har stängt en fjällstuga i jämtlandstriangeln för att turisterna stör rennäringen, skall dom riva den?

Man betalar redan en kommunal fastighetsavgift för fritidshus. Skall man höja den? STF har stängt en fjällstuga i jämtlandstriangeln för att turisterna stör rennäringen, skall dom riva den?
Nej jag snackar om kommunala inkomstskatten. Tex. att man betalar 1 månad till Gotland, 1 månad till Åre och 10 månader till Stockholm.
Om man ägerfastigheter där.

Nej jag snackar om kommunala inkomstskatten. Tex. att man betalar 1 månad till Gotland, 1 månad till Åre och 10 månader till Stockholm.
Om man ägerfastigheter där.
Man skall bara betala när man är där? Vad jag förstår så är det främst i kommuner med väldigt mycket fritidshus som man får problem med pengar till kommunal service och underhåll. Turisterna är ju oftast där bara några dagar och spenderar pengar. Jag antar att turisterna gör att fastighetsvärdet stiger också på populära turistorter.

Jag vet inte hur lagstiftning ser ut men på fritidshus kanske man kan plocka lite genom att höja avgift för vatten och avlopp och sänka skatten motsvarande. Gratis parkering, liftkort, badhus för boende kanske redan finns

Nänä, lösningen är såklart att man får betala inkomstskatt i varje kommun man äger fastighet i. Då blir det självreglerande och problemet löst!

Nej.
Såg totalt ~10 personer när jag gick 10 mil av nordkallotleden i början av juli, inklusive stugvärdar.
Vandrade några dagar på Höga kusten-leden förra veckan, såg inte många människor men då gick jag iof inte den populäraste delen. Upplevelsen är inte exakt samma som i fjällen men minst lika jobbigt och väldigt vacker natur. Myggen var inte heller speciellt aggressiva.

Ang turistskatten, bokade ett airbnb i sydeuropa rätt nyligen, det stod att turistskatten skulle betalas kontant vid ankomst. Undrar om myndigheterna kommer att se dom pengarna?

Jag tycker det är lite av ett otyg med turistskatt, men förstår problemet och varför man tar till olika typer av begränsningar och avgifter. Det påverkar ju också min upplevelse, när det kommer horder av folk, det blir väldigt "turistiskt" och inte speciellt roligt att besöka.

Någon i gamla stan eller Visby pratade i DN om att de kände sig som djur på zoo, jag kan känna mig som lite av en zoo-besökare på dessa ställen, kan vara trevligt någon dag men inte hela semestern.

Samma sak finns ju även i de flesta storstäder, finns ju ingen som jobbar i tunnelbanan eller på café som har råd att bo i stockholms innerstad.

Nja, fastighetskatt, som all rimliga land har, löser det.
"Vårt" fritidshus har så låg standard att det inte räknas som att fastigheten är bebygd. Det finns el, men varken rinnande vatten inomhus eller avlopp, bara utedass.

Tycker nog tanken att en del av den kommunala skatten skulle kunna gå dit man har fritidshus är vettig. Å andra sidan så går ju barnen i skolan och har barnomsorg där man bor, en hel del av skattepengarna går åt där. Å det tredje så är många av grannarna i fritidshusområdet här en stor del av sommaren (pensionärer), 4-5 månader om året.

Ska omfördelningen av kommunalskatten gälla oberoende av hur många dagar per år du befinner dig där? Vad händer de som äger mer än ett fritidshus? Ska det vara per hus, per fastighet eller något annat? Etc.

Systemet med kommunalskatt i Sverige är konstig och leder till omfördelningsproblem. Jag har aldrig sett sån system i andra länder. I andra länder brukar kommunalskatt vara för specifika saker, t.ex. sophantering. Inkomstskatt brukar går till staten.

I Nederländerna misbruks fastighetsskatt som bra källa av inkomst för kommuner. Höjden baseras på värdet av fastigheten, så det blir en kapitalskatt.

Vi har ju dessutom ett skatteutjämningssystem. Många populära glesbygdskommuner tar emot stora mängder pengar därifrån. Så att som kommunalråd då börja hojta om turistskatt känns som tvättäkta populism.

Tillbaka
Topp