Sthlm: Cykelpendla Fruängen-Centrum

graFFe

Ny medlem
Som topic, hur fungerar det? Tänker mig förbi Liljeholmen, sedan Hornsgatan, Slussen, Gamla stan och upp till stan. Hur lång tid tar det? Liljeholmen-stan känner jag väl, men hur är cykelvägarna mellan liljeholmen och Fruängen? Hur är asfalten? Mycket hinder/rödljus o.s.v? Vad skulle ni rekommendera för cykel för pendling Fruängen-stan? 29er MTB eller racehybrid?

Tack för ev. Svar och ett bra forum. Har hängt här länge och läst.

Hornsgatan är inget kul. Jag hade valt Söder Mälarstrand istället tror jag.
Från Fruängen är det finfin cykelbana till Liljeholmsbron i alla fall:-)

Ska du inte använda cykeln till något annat så är nog en hybrid vettigt.

Ja strandvägen är ett bra tips. Jag pendlar givetvis på vintern också, därav tanke på MTB.
Hur lång tid tar hela vägen?

Har du ingen cykel i nuläget att prova med? Det borde inte ta mer än en halvtimme från dörr till dörr nästan oavsett väder, men det beror förstås på om du tänker svettas eller ta're cool och cykla i jobbkläder:-) Min erfarenhet är att det är omöjligt att hålla igen om man har en cykel som känns "snabb", och på en så kort sträcka kanske det känns dumt att behöva duscha när man är framme? Den enda nämnvärda backe du har är på hemvägen, upp på Nybodahöjden från Liljeholmsbron.

Jag kör min 29" HT MTB som vardagscykel överallt, och den funkar finfint på asfalt. Dock är det breda styret och de relativt feta däcken knappast optimala för asfaltsbruk, så för endast asfalt tror jag mer på en lättare (och billigare) hybrid eller CX som har plats för skapligt breda dubbdäck på vintern. 2,0 tum eller mer är inte så dumt vid slask och modd.

Edit: Och det kanske är den sista meningen som gör att CX går bort. Har ingen större koll på sådana.

Senast ändrad:
Stan ligger vid centralen :) arbetsplatsen är på klarabersgatan.
Får ta en provtur nån dag. Har inte flyttat till Fruängen än.

Från Fruängen till Centralen ska det inte ta med än 23minuter. Inga rödljus mellan Fruängen och Liljeholmen. Rena supercykelbanan längs E4an...

Tillbaka
Topp