Sthlm - Gbg samt scale 60

• Trådstartare Trådstartare Korven
  • Start datum Start datum
K

Korven

Guest
Halloj!
Läste tråden om cykel på tåg och Sthlm - Gbg.
Jag har haft funderingar på en riktig långtur på cykel, alltså mellan just Stockholm och Göteborg. Är det nån här som gjort just det eller något liknande?
Är det värt "besväret" eller kan det bli en rolig upplevelse med överjävliga moment här och där =P
Är även ute efter ny cykel och det är definitivt en mtb jag är ute efter. Att cykla 50 mil på en mtb på det viset är kanske inte riktigt ultimat men så får det i sånna fall bli. Har ögonen just nu på en scale 60 -05 på rea för 7500:- Jag tror alla vet vad det är för cykel så speca den behöver jag nog inte... Men jag hittar ganska lite konkret och bra kritik och synpunkter om den. Man läser ideligen om att man ska ta en cykel som känns bäst för en själv, men vi tycker om att höra andras åsikter då det kommer till komponenter, ramar mm =)
7500:- kanske är ett mer prisvärt pris på scott?

Ha det gött! Nu ska jag försöka hitta nått i botten på glaset!

Korven

Klart att det är värt besväret att cykla från Sthlm till Gbg!! Det gäller bara att planera rätt! Det måste vara en underbar natur upplevelse! Man kan ju cykla längs göta kanal t ex. En kompis till mig ska cykla från Turkiet till Sthlm, lite längre resa, fast det låter spännande. Kan läsa mer på http://upsala.info/e6/ !!!
Och du ska självklart köpa en cykel som passar dig. Det gäller bara att prova sig fram! Lycka till!

Kan inte säga så mycket mer om Scale 60 än att dämparen som sitter på är helt urusel. Polaren köpte en sån och den dämparen är inte skojig alls. Sadeln ger också upphov för direkt rövvärk. Inga discs på den heller och med tanke på alla reapriser kanske det går att hitta ngt lite bättre spec:at för de slantarna?

/C

Jag har gjort den cykelturen, sigtuna (några mil norr om sthlm) - björkö (gbg skärgård, ute vid torslanda ungefär) när jag var 16 på en mtb med STX-RC. Får se nu, det måste altlså ha blivit.. somamren 2000. En lite reseberättelse finns här: http://www.canit.se/~lg/resa/. en snabbversion var att vi tog 5 dagar på oss o det blev 58 mil. etapperna var som följer:
1: sigtuna-malmby elelr nåt i den stilen, strax söder om strängnäs iaf
2: malmby - regna (en bit sydväst om katrineholm)
3: regna - Hjo
4: Hjo - vårgårda
5: Vårgårda - Björkö

vi hade aldirg cyklat särskilt mkt mer än t skolan nån av oss o hade en minst sagt begränsad budget så det var boende på vandrarhem som gällde. Har du mer frågor är det bara o höra av dig. Mtb var inga som helt problem iaf, jag körde med stel gaffel o polaren med dämpad men inga problem. Dessutom hade vi en hel del grusväg i närheten av regna.

Jag har cyklat gbg-sthlm när jag var 12 år, det var suveränt. Vi låg på vandrarhem hela vägen. Glömmer aldrig när vi kom upp till roslagen å cyklade in i "bilskrotar" inbäddade i naturen med gamla 30 tals bilar.

Kör på om du har chansen!

Låter helmysigt.. kanske ska börja planera.. =P Har funderat på att tälta men det blir mycket, mycket mera packning att släpa på då.

Tillbaka
Topp