[Sthlm] Tour de Oetzi, lördagen 2/12. 21 mil vinterpsykling.

Äsch, bröllop är jättelöjligt. Man måste ha på sig fåniga kläder och le och snacka med en massa tråkiga människor som man aldrig mer kommer att träffa.

Man får ont i magen av något surt mousserande vin som en kompis har rekommenderat eftersom "det är lika bra som Champagne men kostar bara en hundring flaskan". Sen så är det äcklig mat som blir kall eftersom man blir störd i ätandet av att någon pajas ska hålla tal och berätta om när Nils var så nervös för att börja första klass så att han kissa på sig eller bästa väninnan till bruden ska genera henne med att överräcka en dildo om karln inte skulle räcka till.. Sen blir det dans till ett taffligt coverband eller så sitter Kaijan där och är uttråkad DJ med Abolute Eighties på repeat.. Sen blir man full och partnern blir sur. Eller så blir partnern full och man surar till själv därför att man inte tycker det är så kul att se ens partner dansa tryckare med sin ungdomskärlek.

Ungarna har inte fått något vettigt att äta sedan frukost och är helhispiga av chips, tårta och godis och börjar slåss och välter bord.. Lilltjejen (4 år) däremot är lugn, eftersom hon kräktes efter att ha käkat upp alla spritindränkta frukter i bålen och har nu somnat i sin första fyllesömn. Brudgummens morsa envisas med att vilja kramas och prata om när du var 15 år, och hur kul det var att Nils hade så trevliga kompisar och att ni visst alltid kände er välkomna hemma hos dom och kan ni inte gå iväg och prata lite för er själva ett tag eftersom hon alltid har tyckt så mycket om dig..

Nästa dag är man jättebakis (till stor del beroende på det taskiga mousserande vinet) och måste börja reparera sitt förhållande till sambon.

Är det inte enklare att ge sig ut och cykla?

"så sitter Kaijan där och är uttråkad DJ med Abolute Eighties på repeat.."
Kajjan, du kan ju bli musikansvarig på Finnmarksturen! :-)

För övrigt har Markus rätt. Precis så är det. Jag kan tillägga att jag inte alls brukar sitta där på bröllopet och vara bitter över att vara närmare 40 och singel. Inte ett jävla dugg bitter.

Jag hade velat vara med på Tour de Oetzi men kan inte den dagen. I stället cyklade jag den själv i tisdags. Fin tur, men väg 55 mellan Strängnäs och Enköping i december lär kunna bli en närdöden-upplevelse. Jag är avundsjuk!

den långe skrev:
-------------------------------------------------------
Fin tur, men väg 55 mellan Strängnäs
> och Enköping i december lär kunna bli en
> närdöden-upplevelse.

Just den sträckan är rätt värdelös. Den känns farlig redan på sommaren. Enda lösningen är väl att ta långa varvet runt mälaren. =D
/J

Då blir min avund ännu värre.
Förresten, hur fixar ni lyse (batteritid) tid en sån långtur i december? Måste handla om 5-6 timmar med lyse?

Det funkar bra med vanliga batterilysen. Med reflexvästar och baklysen syns man bra också.
Jag kommer ha två såna här på styret: <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=539&artnr=CATEYE011&limit=000&extra=000&avd=5&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>
/J

Markus F skrev:
> Äsch, bröllop är jättelöjligt. Man måste ha
> på sig fåniga kläder och le och snacka med en
> massa tråkiga människor som man aldrig mer
> kommer att träffa.............
>
> Är det inte enklare att ge sig ut och cykla?

Härligt kåseri Markus! Jo, jag håller med:

* Det kommer att hållas tal så att maten kallnar
* Jag kommer att bli full och min fru kommer att skälla på mig.
* En och annan kommer att få höra vilka trevliga kamrater vi är till brudgummen

Men försöker brudgummens morsa någonting så åker hon på en propp!

rikard skrev:
> pratar vi audax eller svettotempo?

Mer åt audax-hållet. Ett snitt på 20-25 beroende på väder.
/J

Korta varvet runt Mälaren? Vilket är det?
Är det tänkt att köra skogsstigar runt? 21 mil i skogen med dubbisar känns nästan stört...
Men va fasen, klart jag hänger på.

CalleB skrev:
> Korta varvet runt Mälaren? Vilket är det?
> Är det tänkt att köra skogsstigar runt?

Det är tyvärr asfalt. :) Korta varvet blir är när man tar bron vid Ssträngnäs över mot Enköping.
<http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=Str%e4ngn%e4s>
Långa varvet får vi köra några helger senare.
/J

JLarsson skrev:
> Var det inte motorväg förbi strängnäs senast
> vi åkte mollo?

Nä man tar 55:an och sen 263:an till Bålsta. Men E18 kan ju vara en spännande utmaning. :)
/J

Det här är så rubbat så man blir sugen..... jag måste inventera min hälsa innan slutgiltigt beslut tas.... audax, säger ni hmmmm..... måst kolla om det är realistiskt med mina gamla Scott HT med Nokian extreme 294:or på........?

Hu rhar ni som är erfarna vintercyklare tänkt när det gäller däck??

Man kanske skulle kompensera för att man inte pendelcyklat på ett halvår. frugans hoj har skärmar och 294:or... =)

cerberos skrev:
> Hu rhar ni som är erfarna vintercyklare tänkt
> när det gäller däck??

Inte för att jag är så jätteerfaren. Men jag tänker köra med Nokian WXC 300 om det är väldigt isigt och halt. Annars kör jag med Schwalbe Marathon. I vilket fall så kör jag på Pendlarhojen, en gammal mtb.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Endast 15 dagar kvar tills klockan ringer!!!

Funderar skarpt på om jag ska inhandla någon sorts pendlardäck.
Det verkar tungt att åka 21 mil på dubbdäck.

Helt j-la suverän idé. Som tur é kan man ju alltid säga ----nä det var den där helgen jag skulle till landet och träna lite simning - TYP.

Jag skulle jättegärna hänga med men den här förbannade inflammationen verkar aldrig villa ge med sig:(
Även om den skulle släppa i tid så har jag blivit så otränad nu så jag knappt orkar cykla mina 3km till jobbet så några 21 mil i vinterväglag är bara att glömma.

Underbart skruvad idé. Jag kommer. Är det någon annan Uppsalabo som ska med är ni välkomna att höra av er till mig. Har en plats över i bilen.

knappt en vecka kvar. fortfarande inte helt hundra på att jag hänger med... fast om jag inte åker är det flytthjälp som gäller :(

Har nu meckat i ordning cykeln. Det blir pendlarscotten, SS 44/18. Har lyckats få på skärmar över NN 1.8. Orosmoment: Vevlagret glappar. Provkörning på Ekerö i morgon innan jobbet.

Är det ingen som varit ute på länge? Varför kör ni inte vinterräser med slicks? Kommer ju vara barmark och varmt.

Mmm, börjar luta åt slicks till helgen. Nån vinterpsykling verkar det inte bli tal om om man ska lita på SMHI.

Är det någon som har en bakskärm med lapp att låna ut förresten?

det blir nog knappast vinterföre, däremot är det nog sannolikt att det är blött, så utan skärmar och kompislapp i 21 mil så blir man nog inte populär.

Haha bigmollo försöker sig på värsta macho-audaximagen och så blir det bara söndags-soltur med tvåsiffriga plusgrader och blommor i håret. Jag skrattar på mig.

ÄÄööh jag är ju sprinter varför anmälde jag mig till denna orgie i långa muskelfibrer? Skrapa bort mig från listan.

Lycka till de som ställer upp. Själv tar jag en avsevärt kortare tur med avslut på "gula krogen".

Det känns ganska skönt att slippa dubbisarna. Men jag kör pendlarhojen i alla fall. Nån jävla utmaning måste det bli. :)
Jag klurade lite på matstopp. Jag tänkte man kunde ta ett kortare Bensinmack-stopp i Södertälje, ett långt stopp i Strängnäs på pizzeria eller liknande och ett kortare stopp i Bålsta.
Vi ses på lördag!
/J

Om man vill, så kan man efter avslutad runda i Barkarby, rulla under motorvägen till Lilla Barkarby.
Där finns både god mat, pizza och 50 belgiska ölsorter. Krögaren där är kompis med Mollo sen en tid tillbaka, och väntar väl in et samtal längs vägen :-)
Jag har övertalat en jobbarkompis att hänga med. Han tar kanske tar med sig en polare också.

Hur många tänker hänga med till Lilla Barkarby efter rundan? De har 50 sorters öl och helt ok mat. Jag tänkte boka bord åt oss.

Det ser ut att bli fint väder på lördag.
ntvmap_pmp_std_1_100102_20061202_12.png

nypan skrev:
> Om du inte har ristat in mig på lilla barkarby
> listan ännu, så gör det nu :-)

Inristad med guldstjärna. :)

Sambon är inte direkt sugen på att jag skall vara borta hela dagen på lördag...
Vi får se framåt slutet av arbetsveckan om jag kör eller inte.

bigmollo skrev:
> Okidoki.
> Barnkalas och sambor är det svårt att värja sig mot.

Eller så säger man att det bara ska ta 4 timmar när det i själva verket tar 8! Var det inte så Du gjorde Mollo?

Tillbaka
Topp