Sti dura ace handtag till gamla bromsar?

EddyM

Medlem
Hej!
Jag har en Gazelle stålram som jag håller på att bygga om lite lätt. Jag har bytt till STI dura ace (10 sp) handtag och kör tiodelat men med originalklingorna fram. De ska bytas inom kort. Men det som slår mig när jag använder cykeln är att det är trögt/tungt att bromsa. När man är i nedre position är det ju inga större problem men med händerna på handtagen är det väldigt tungt att bromsa, så det blir ju väldigt dålig bromsverkan..Finns det kompabilitetsproblem mellan gamla bromsar och nyare handtag?

Det ska inte vara några problem. Se över att vajrar går lätt i höljen, kanske rengör och smörj pivot i bromsen. Om dina klossar är gamla kan de bli hårda med minskat bett som effekt, ibland kan det funka att dra sandpapper eller en fil över klossarna för att fräsha upp dem lite, men det brukar bara vara temporärt.

Ska kolla vajrarna, jo jag fattar det där med klossarna, men det är inte där problemet är, utan att det är trögt att trycka in handtagen alltså. Ville mer veta om det kunde finnas någon form av "fel" hävarm eller liknande, även om det låter långsökt. Principen är ju ändå samma på alla bromsar..

Tjena!

Är det Dura Ace 7800 eller 7900? Dvs går handbromsvajrarna längs med styret eller hänger dom framför styret?

Man kan ju kolla lite vad det är som gör att det blir trögt. Hur gamla är bromsarna?

På min 80-tals racer körde jag först de gamla bromsarna men med moderna reglage men det blev svårt att få det bra med original-bromsar, de gick väldigt trögt. Jag tyckte själva fjädern i bromsarna var väldigt hård, de var helt enkelt mycket trögare än modernare bromsar att trycka ihop med handkraft.

Köpte en modernare Shimano-broms med long reach, fick visserligen bygga om dessa för att passa, men efter en del slit så blev slutresultatet riktigt bra.

Jag har bytt till STI dura ace (10 sp) handtag och kör tiodelat
det som slår mig när jag använder cykeln är att det är trögt/tungt att bromsa. När man är i nedre position är det ju inga större problem men med händerna på handtagen är det väldigt tungt att bromsa, så det blir ju väldigt dålig bromsverkan..Finns det kompabilitetsproblem mellan gamla bromsar och nyare handtag?
Ja
Riktigt gamla enkelledade bromsar har en riktigt kraftig returfjäder, bromsar sedan ~1989 har en svagare fjäder eftersom det då även kom en returfjäder i bromreglagen.
Bäst resultat får du troligen om du köper nya dubbelledade bromsar Tiagra/105 eller dyrare, kolla bara att de passar innan du beställer.

Är det Dura Ace 7800 eller 7900? Dvs går handbromsvajrarna längs med styret eller hänger dom framför styret?
Det är växelvajrarna som skiljer mellan ST-7800 och ST-7900. Bromsvajrarna tror jag har gått under styrlindan sedan första generationen STi-reglage (ST-7400?).

Bäst resultat får du troligen om du köper nya dubbelledade bromsar Tiagra/105 eller dyrare, kolla bara att de passar innan du beställer.
@EddyM
Det är ffa bromsarnas reach och typ av fastsättningsmutter du bör ha koll på för att få bromsar som passar

Reach
caliperreach266.jpg
forkreach266.jpg

Reach är ofta kort på moderna bromsar

Mutter
bolttypes500.jpg

Den vänstra är vanligast på moderna bromsar

Bilderna kommer från denna artikel där det står mkt mer om bromsar
Även Park Tools har en del läsvärda artiklar om fälgbromsar

Så rätt så rätt. Har varit iväg hela dagen så är lite mör i skallen.
Det är sånt som händer
Det var ju rätt sent på lördag kväll så jag var tvungen att tänka efter mer än både en och två ggr för att hamna rätt

När man är i nedre position är det ju inga större problem men med händerna på handtagen är det väldigt tungt att bromsa,
Kan vara något anatomiskt, tror själv jag är starkare i övre lägret än i bocken. Nu har du väl styrlinda och hela faderittan på, men en annan gång kanske du kan flytta reglagen för att hitta ett bekvämare läge. Ta gärna hjälp av någon duktig utomstående. ...Så du inte dömer din smärta själv, hihi!
Man kan också justera så "nypet" inte är så kraftigt, utan handtagen tar litet längre in och mjukare. Åtmenstene kun' man det fårr. :unsure:

Tillbaka
Topp