Stig-access, tomt, väg, servitut?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Ja, hur skall jag beskriva problemet? Idag cyklade jag ut i skogen och passerade ett hus som ligger nära stigen.

De har en smal väg som går ut, typ en servitut-snutt som försörjer ett eller ett par hus. Såg en ny ”privat” skylt vid infarten så jag bar cykeln runt så gott det gick (det blev inte så bra för det stod en minigrävare ivägen) och satte ned den utanför skylten som sitter på skogs-sidan där stigen normalt ansluter.

Det lät som upprörda röster från huset då jag åkte ut i skogen. Men de kanske bara hade fest.

Stigen har mynnat där i minst trettio år så detta är lite nytt. Men något har ändrats med tomten, de senaste åren har det känts mer som man är på tomt än på en vanlig väg om man säger så.

Tänkte inte mer på det då men kollade hemma och vägen är på deras tomt. Men undrar ändå lite vad som gäller.

Det är inte helt lätt att nå stigen från vändplatsen pga sly, klippkant och ett gäng brevlådor. Men det finns en annan access så det är inte hela världen heller.

Vad som är nytt också är att det byggts några tusen nya bostäder så belastningen på stigen kanske ju ha ökat en del, men den ser ut som förr.

Kanske de boende också velat göra nån förbättring av sin väg och då inte vill att man korsar.

Stigen markerad i gult på kart/tomtbild.

Men, vad är det som gäller?

C0128F99-D89B-4041-A1F7-9BEB0928EAF7.jpeg
90882944-7E16-4036-A87F-6F9D954A1C74.jpeg

Skulle nog säga att det är ett gränsfall och det är ganska nära deras hus så om de vill ha sin lilla bit uppfartsväg privat så hade jag försökt ta upp en ny anslutning till stigen direkt från vändplatsen.

Det finns nog någon form av servitut för uppfarten används av flera fastigheter.
Om det nu skulle finnas servitut för tillträde till de två andra fastigheterna (vilket jag inte tror) så ger det ändå inte kreti och pleti rätt att cykla där. Det där är vad man kallar tomtmark och den är privat.

Om det nu skulle finnas servitut för tillträde till de två andra fastigheterna (vilket jag inte tror) så ger det ändå inte kreti och pleti rätt att cykla där. Det där är vad man kallar tomtmark och den är privat.
Bekymret är att folk påstår att mången enskild väg är privat (vilken den inte är) och därför dras slusatsen att även det som på riktigt är privat (tomt) även det är upp till disskution och egentligen fel.

Jag tänkte också på ”hemfrid”. Förr var vägsnutten som går upp inte lika naturligt ” tomt” men något har ändrats senaste åren. Häck, gräs, asfalt eller ANNAT har gjort att det mer känns som tomt. Tänker att om det är så är det bara att börja droppa klipphällen framöver eller fortsätta längre nedåt (Trailforks heatmap visar mycket trafik förbi).

Det bör det finnas eftersom det är enda möjliga tillfartsvägen till den andra fastigheten, Lantmäteriet skulle inte accepterat fastighetsbildningen annars.

Borde egentligen vara tillståndspliktigt att sätta upp ”privat”-skyltar. Mycket otrevlig tendens i samhället. Kan acceptera det i vissa fall, som min kompis som bor på Varbergs fästning och ständigt har turister som tror att hennes terrass är ett offentligt fikaställe, men annars nej.

Tillbaka
Topp