Stigar i Göteborg?

ViTr

Medlem
Stigar i Göteborg?
Någon som har tips om vad det finns för trevliga MTB-stigar i Göteborgsområdet?
Finns det något i närheten av Kåsjön?

- Viktor

Stigar i Göteborg?
Det finns precis hur mycket bra stigar som helst där i skogarna (edit: dvs vid kåsjön). Jag har dock ingen vidare koll, men vildmarksleden och bohusleden går väl förbi där. Sen finns säkert mängder av små stigar.
Det kommer med säkerhet bättre svar inom ett par timmar ;)

f

Post Ändrad (04-04-06 09:04)

Stigar i Göteborg?
visst finns det trevliga mtb-stigar i göteborgsområdet! själv har jag bara kört i området kring skatås och delsjön och där tycker jag att det är mycket bra stigar. jag vet inte hurpass bekannt du är med området, men kring getryggen finns det några bra stigar. jag kan rekommendera dig att ta dig till skatås motionscentral och köpa en karta över delsjöområdet, den kostar 25:- och visar dom flesta stigar i området. denna karta kanske finns att köpa på andra ställen också men vet alldeles säkert att du kan få tag i den där!

lycka till med stigletandet!

Stigar i Göteborg?
Mellan Kåsjön och Skatås finns det mycket stigar. Skaffa dig en karta eller/och cykla ut själv för att upptäcka massor av härliga stigar.
Öster ut har man i huvud sak två stigar. Bohusleden och Vildmarksleden med sina anslutande stigar.
Ut och njut.

Stigar i Göteborg?
Annars, haka på oss på långfredag så ska du få se på stigar... :-) Det ligger lite kartor på <http://www.gbgmtb.tk> , bl.a. Red Devil som jag ritade för några år sedan.

/Leo

EDIT: Länken verkar inte funka, Jomper har du servern uppe?

Post &Auml;ndrad (04-04-06 11:57)

Stigar i Göteborg?
Tack för tipsen. Ska kolla länken sen när den funkar.

Det blir nog Skatås, verkar vara det lättaste. Vet ni om man kan köpa kartan nu under påskhelgen? Åker bara ner över tors-sön så det blir inte mycket tid över till stigletande även om det hade varit roligast.

Leo, jag skulle haka på om jag haft kondition som matchar cykeln, tyvärr är det en bit kvar dit... =)

-Viktor

Vi ses på BST

Stigar i Göteborg?
-Linkan
Jag bor på hisingen nära Selmatorget i backa det enda som jag kört e runt backatorp, det finns lite stigar där, dock ej så långa.. finns säkert fler ställen att åka på. Skall flytta till Lilleby senare och däe ite e nog utbudet större. Delsjön, Vättle mm e nog bäst ändå :)

Stigar i Göteborg?
ViTr: Är du i närheten av Kåsjön så kan du be någon peka ut var Bohusleden passerar (oranga markeringar). Du kan köra åt båda hållen. Mycket rolig stig!
Karta behövs ej om du följer markeringarna fram och tillbaka, fast det skadar ju inte att veta var man är iofs. =)

Stigar i Göteborg?
Linkan:

Bor i biskopsgården och kör en del i skogarna kring Svarte Mosse, samt i Hisingsparken. Det finns en del stigar men även här är dom ganska korta så det blir rätt stor andel motionsspår. Vart på hisingen bor du?

Pontus

Stigar i Göteborg?
Hogge o Pontus: Jag bor i Eriksberg, flyttade hit för 1 mån sedan. Tidigare cyklade jag mest i Delsjön, Änggården o Sandsjöbacka, men tänkte att det är dags att utforska Hising Island nu när man flyttat hit. Det borde finnas en hel del bra stigar med tanke på att det är Sveriges 5:e största ö...

Hogge: Jag jobbar på PV och sitter på PV35. Var sitter du?

Stigar i Göteborg?
Hej Linkan, dags att lufta Epicen? :-)

Vi kommer antagligen att köra Himalaya rundan på långfredagen. Vi kör bohusleden till Jonsered, sedan lite grusväg/asfalt ner mot Lerum och där rundar vi sjön Aspen vid Aspenäs. Därefter börjar klättringen upp på baksidan av sjön, de beryktade backarna där har gett namn till rundan - det är rena Himalaya där! ;-) Denna tur tar ca 3.5-4 timmar. Alternativt, om det är allt för kasst väder och regn, så kör vi en kortare sväng i Delsjöterrängen.

/Leo

Stigar i Göteborg?
Här e en till på Volvo PV.....
Mitt i PV-huset för min del
Det finns lite stigar i området mellan Biskopsgården och leden ut till och förbi Volvo. Inget avancerat men ganska sköna. Körde där senast idag, dock inte lika skönt när man hamnade mitt i en hagelskur

Stigar i Göteborg?
Leo: Varför köra runt Aspen? På din karta ser det ju bara ut som asfalt och grusväg plus en väldigt kort bit stig. Borde man inte kunna hitta bättre sträckning?

f

Stigar i Göteborg?
Halloj!
Kul med kollegor man inte visste om. Ännu en Volvo-knegare här. Fastanställd. Sitter själv på PVÖS 37, Manufacturing Engineering.
Brukar då andan faller på ta ett litet "extra-pass" på väg till jobbet, eller på väg hem, beroende på humör och trötthet. Varierar lvg och MTB.
Fast tog bilen till jobbet idag....
// Peter

Stigar i Göteborg?
Feffemannen: Jo, du har rätt i att det är en hel del grusväg/asfalt/grusväg, men jag lovar att du kommer att gilla backarna bakom Aspen. De är helt klart värde en kvarts cykling på landsväg(grus/asfalt)! ;-) Det är den gamla sträckningen av Himalaya rundan tror jag, men det går säkert att hitta mer stigar däremellan jonsered/lerum om man anstränger sig, däremot känner jag inte till dom, än. :-P

Ni som kört Himalaya, vad tycker ni, är det "för" mycket lättkört? ;-)

/Leo

Stigar i Göteborg?
Det var en fin men kort terrängbit efter Torpet freden mot Jonnered som Leo missade när jag jag var med.
Biten innan Tunneln borde gå att dra en annan sträckning då den är riktigt dålig.

Sedan kan ni ta en spurt sista backen till toppen ;-) ..så länge jag slipper vara med.

Stigar i Göteborg?
Det finns precis HUR många stigar som helst att cykla på när man närmar sig Härskogen via vildmarksleden. Bara att vraka å välja. En fin sträckning är flodaleden exempelvis. Sedan har man ju stora härsjön runt och "tre knallar".....Så att cykla vildmarksleden tills man kommer till härskogen och sedan välja lite andra stigar rekommenderas.

Stigar i Göteborg?
Hittade en dåld stig senast vi var ute. Det känns ungefär som att upptäcka en bonusbana i ett dataspel där man kommer till en annan dimmension. Härligt! Den hittar ni aldrig.

Tillbaka
Topp