Stigar i Östhammar/öregrund

Nu är det dags för en tur till svärmor igen. Jag har ju lite svårt att sitta inne och prata en hel helg. Så tar med cykeln. Jag har tidigare åkt i gropen bakom kyrkan och nån sväng ute vid en motox bana. Nån som har nått tips på rolig stigtur kring Östhammar?

Ska finnas någon mtb slinga i Österbybruk

Har inte testat själv men avlägg gärna rapport om du tar dig dit. Annars har jag typ gett upp på bra mtb i området. Har stuga på Gräsö och försökt några ggr men landat i att gravel är betydligt bättre i området.

Har också svärmor i området. Har testat lite olika. Mina tips är:

Grusgropens mtbslinga vid kyrkan sen leta stigar nordväst ut längs grusåsen. (Se inringat i grönt). Jag gillar fart och flow så detta passar mig. Ganska flackt men en del korta branta backar med lite utmanande roligheter.
IMG_0466.jpeg

Öregrunds gula slinga
Också flack, men mer trail betoning och med mer tekniska avsnitt Cyklade där när det var blött och lerigt med snabba xc-däck. Upplevelsen blev sådär. Men vissa segment har absolut nåt. Dessutom fina skärgårdsvyer. Kommer återvända i bättre väder och med bättre däck
IMG_0467.jpeg

Mitt tredje tips kring Östhammar är att åka därifrån :) Jag gillar Friluftsfrämjandets mtb-slinga mellan Skutskär och Älvkarleby. Ta sen upplandsleden från Älvkarleby mot Marma. Jag vände vid Ambricka (men tror det finns lite mer stig runt Marma om man vill). Men nu snackar vi grön (eller grönblå om man så vill) platt/böljande xc cykling. Fart, flow och många km stig :)

https://www.naturkartan.se/sv/uppsala-lan/mtb-spaar-nasboda-friluftsomraade

Har ej testat Österbybruk. Så jag tar också gärna emot en review därifrån

Blir tyvärr inte mycket till rapport från Österbybruk. Fick intrycket av att det som var utmärkt på kartan var vanliga motionsspåret. Jag hittade aldrig nån längre stig. De stigar jag hittade är nog bra när det är torrt dock.
Fick bli en undersökningstur i Österbybruk bara.
Blev en kortis i grusgropen i Östhammar också. Bara att få barmark under hjulen gjorde att man blev på bra humör ?
Kör aldrig med handskar hemma, men här skulle det inte skadat. Finns buskar som ser ut som vanlig lövbuskar men har taggar ?

Bilagor

• 20240330_152810.jpg
    20240330_152810.jpg
    559.4 KB · Besök: 35
Blir tyvärr inte mycket till rapport från Österbybruk. Fick intrycket av att det som var utmärkt på kartan var vanliga motionsspåret. Jag hittade aldrig nån längre stig. De stigar jag hittade är nog bra när det är torrt dock.
Fick bli en undersökningstur i Österbybruk bara.
Blev en kortis i grusgropen i Östhammar också. Bara att få barmark under hjulen gjorde att man blev på bra humör ?
Kör aldrig med handskar hemma, men här skulle det inte skadat. Finns buskar som ser ut som vanlig lövbuskar men har taggar ?
Ah okej. Då kanske det blir min tur att prova nästa gång. Brukar va där i juli, då är nog förutsättningarna bättre!

Speedwayklubben i trakten heter Rospiggarna. Kanske en hint om att ha handskarna på ;)

Tillbaka
Topp