Stigar i Umeå?

grondahl

Aktiv medlem
Stigar i Umeå?
Hallå

Cyklade i I20-området igår, det enda område som jag känner till i Umeå. Det är ju iof helt ok cykling, och eftersom det finns småstigar överallt så borde man kunna cykla där ett tag utan att tristessen sätter in.
Men det borde väl finnas fler områden som är acceptabla?
Har någon cyklat i Gimonäsområdet?
Själv hittar man ju bara i Östra umeå eftersom man är baserad i Ålidghetto...

Hur är cyklingen vid Hamptjärnsstugan och hur tar man sig enklast dit?
Antar att det är förbjudet att cykla på alla någorlunda underhållna spår förutom Hamptjärnsspåret?

//Peter

Stigar i Umeå?
När jag var student i Umeå blev det mycket I 20 för min del också men kanske mest Nydalaområdet ändå (var även jag baserad i Ålidhem). Det går (i alla fall gick) en stig från den södra parkeringen av Nydalasjön rakt genom skogen upp till elljusspåret. Ganska teknisk emellanåt med mycket sten men det finns en del blöthål också. Väl där kan man snurra en del.

Var även ute i skogen runt Carlsberg men där är det lite mycket kärr så det blir inte så långa svängar. Men det finns en del fina stigar där också.

På andra sidan om stora vägen vid avfarten till Hamptjärnsstugan var det fint minns jag. Tror det är Tavelsjöleden man åker på. Jag har för mig att man kan åka ut dit genom att ta en grusväg genom I20-området och sen svänga av längs en kraftledning sista biten för att ta sig upp till stugan. Har för mig att man åkte på den stigen även på långloppstävlingen som gick då. Vet inte om den existerar längre. Tror den hette Hamptjärnsturen.

Mitt tips är att skaffa orienteringskartor så hittar du bättre dessa stigar (och andra).

Mats

Stigar i Umeå?
Den här artikeln var i VK för någon månad sen, scannade snabbt in den.
Inte bästa kvaliten men då har tidningen legat och skräpat ett tag.
MTB.jpg

Stigar i Umeå?
Jag har faktiskt ingen aning. Artikeln skrevs tillsammans med en ledare från IKSU och om hon rekomenderarar dessa sträckor så tolkar jag det som att man får cykla där.

Stigar i Umeå?
Jag har inte heller hört något om cykelförbud på hundspåret. Jag vet dock att sista kilometrarna är väldigt blöta.

Förutom ovan nämnda områden finns det en hel del stigar i Gamliaskogen och på Rödbäck. På elljusspåret på Gamlia sitter det skyltar om att cykling är förbjudet på spåret med det finns som sagt mängder stigar som man kan cykla på.

//Jocke

Stigar i Umeå?
Hur är cyklingen vid Hamptjärnsstugan ? 2,5km slingan som det hänvisas till i artikeln ovan är enligt egen erfarenhet jobbig. Men gillar du steniga partier så har du kommit rätt. Kan även rekommendera vissa sektioner vid Umåker, de som innehåller många höjdmeter samt inte består av sandväg.

Tack Ume-Anders som scannade in kartan förresten.

Stigar i Umeå?
Det är förbjudet att cykla på elljusspåret i Gamlia, och hundspåret är också förbjudet har jag för mig, men det går bra att cykla där (dock inte elljusspåret i Gamlia!). Småstigarna är annars riktigt roliga! Själv tyckter jag att MTB-spåret runt Hamptjärnstugan är alldeles för stenigt. Det är bara några få ställen som går att cykla på med en XC-hoj. Om man har en heldämpad freeride hoj à la Bullit och hyffsad teknik går det säkert kanon. Annars riskerar man att dra i vevarmarna stup i kvarten, tycker jag!

/Erik

Stigar i Umeå?
Broarna runt är en trevlig oteknisk XC tur blandat med asfalt, förutsatt att man sticker ut när inte alla andra motionärer är ute! Tar strax under en timme att cykla runt, så man kan med fördel ha den som uppvärmning eller avslutning på ett pass!

Du säger det Henke;-) haha! Min fincykel ligger i bitar nu och väntar på pengar och sedan delar. Fast det blir typ 1,8 mil/dag, 6 dagar i veckan tackvare att jag är tidningsbud.

Nu i eftermiddag ska jag dock ut i skogen! Blir nog en sväng i I-120 skogen om inte hundspåret, ev broarna runt! Har samlat ihop lite delar här och var och fått ihop en ok cykel med Tequestan som stomme och skivbromsadapter så att jag kan ha skivorna och Siden! Får se hur det funkar!

Kul att du trivs=) Snart är jag dock i Hellas och cyklar!!

/Erik

Stigar i Umeå?
Ume-Anders skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här artikeln var i VK för någon månad sen,
> scannade snabbt in den.
> Inte bästa kvaliten men då har tidningen legat och
> skräpat ett tag.
>

Har du lust att lägga upp kartan igen? Hade tänkt att få tips på vart jag kan cykla nu när det fint väder äntligen..

/martin

Stigar i Umeå?
Jag kan varmt rekommendera vandringsstigen som går runt Bäcksjön (nordväst om Umeå). En så fin dag som denna är det härligt att trampa runt där. Det är ungefär en mil teknisk terräng och spåret går precis bredvid sjön. Det är väldigt vackert.

Stigar i Umeå?
Om man har bil kan man alltid åka till Långforsens strövområde utanför Ö Spöland/Vännäs, väldigt rolig/teknisk cykling längs Vindelälven, kan ge utförligare vägbeskrivning om nån är intresserad.

Tavelsjöleden är också väldigt rolig/stökig, framtill Hissjö dvs...sen blir det ett helvete...

Ref: Berätta mer om stigen runt Bäcksjön!! Förstår inte hur jag kan ha missat det, jag är ju där jämt, oftast utan cykel, men ändå...finns det en farbar stig runt sjön??

Stigar i Umeå?
Visst kan jag berätta mer!

Det går alltså en vandringsled (Bäcksjöleden) runt hela sjön, jag tror till och med den är skyltad. Det finns en liten del på den nordöstra delen av sjön (just innan hästskoviken, om du cyklar medurs) som är väldigt snårig och stenig där man kanske får styra cykeln en bit, men annars är den fullt cyklingsbar. Det kan dock vara ganska så tekniskt på sina håll, men det är ju bara skojigt! Det blir ungefär en mil att cykla runt. På flera ställen kan man välja mellan olika vägar att ta sig fram, vissa enklare, andra svårare.

Det finns ett antal grillplatser placerade runt sjön så det finns många ställen att stanna på och fika om man vill.

Titta på den här kartan från eniro. Om du zoomar ser du vandringsleden. Om du tar bil dit, parkera någonstans vid den sydvästra sidan där vägen går väldigt nära sjön. Där finns gott om parkeringsfickor. Om du sedan går ned mot sjön kommer du korsa vandringsleden. När du lokaliserat den är det bara att hämta hojen och börja cykla!

Jag kan rekommendera ett besök där. Lycka till!

Stigar i Umeå?
I skogarna runt Röbäck finns det en mängd bra stigar som går att kombinera med grus /traktorvägar på Röbäcksslätten ut mot Degernäs och Stöcksjö eller knyta i hop med Umåker området (se upp för travhästarna)
Annars är I20 skogen ett bra ställe att både köra grusväg och stig. Vill man ha ett långpass kan man börja i Röbäck och ta sig vidare till Skravelsjö och Umåker för att sedan via Klabböle, Baggböle, Umedalen cykla vidare genom Kulla skogen för att komma fram till Hamptjärnsstugan. Har man tagit sig dit går det att åka grusväg och stigar inne på I20 området tills det att man känner sig nöjd eller så tar man ringvägen in mot centrum. Total sträcka ca 45 km beroende på vägval.

/ Peter

Stigar i Umeå?
Även jag kan rekommendera en tur runt Bäcksjön (har cyklat där tillsammans med Ref). Väldigt trevligt och rätt tekniskt på sina håll.

//Jocke

Tillbaka
Topp