Stigar vid Billby gård

MagerValp

Aktiv medlem
Stigar vid Billby gård
Tråden om elcyklar och NVV går på tomgång men den här artikeln från LRF som postades i tråden tycker jag förtjänar att plockas ut till en egen tråd:

Karta från Trailforks, Billby ligger i mitten till vänster:
1696953346163.png

Gården och dess mark ligger alltså precis utanför Sigtuna, i anslutning till ett litet naturreservat och vad som ser ut som ett större friluftsområde.

Det låter ju lite lagom osnyggt som det beskrivs i artikeln om folk har gått in och byggt banor, men samtidigt är det ju precis i anslutning till bostadsområden och då brukar det ju vara en majoritet till fots som är ute och rör sig i området. Ställer mig lätt frågande till att just cyklisterna har skrämt bort viltet...

Någon med lokalkännedom som har koll?

Stigar vid Billby gård
Tänker direkt måste vart el-idoter dom menar. Blir ju inga spår efter vanliga analoga cyklar?

Stigar vid Billby gård
"– Det som har drabbat oss värst är mountainbikeaktiviteten där man helt enkelt gick in och gjorde en bana rakt genom marken. Det gjorde att allt vilt försvann, rotsystemen förstördes och så sågade man ner en massa träd utan att kolla med oss."

Det verkar som någon/några på cykel har misskött sig.

Stigar vid Billby gård
Bra att det här börjar diskuteras, även här på happy går diskussionen ofta över i konflikter mellan olika brukargrupper, sällan tänker man på att den som kanske är värst utsatt faktiskt är markägaren.

Sedan är det ju så att många kommuner idag när de planerar nya bostadsområden och liknande inte avsätter mark för friluftsliv som man gjorde förr, utan helt fräckt räknar med att det får markägarna i närheten ”bjuda” på. Det verkar ju delvis vara det som skett där i Sigtuna.

Stigar vid Billby gård
Nu är ju det här en partsinlaga från en intressent som företräder markägarna, så man ska nog ta det med en nypa salt. Att stigar sköts i samförstånd med markägare och andra brukare är förstås alltid det bästa. Samtidigt känner jag att man rätt ofta projicerar problem på just cyklister av någon anledning, trots att vi oftast utgör en bråkdel av trafiken. Hade varit trevligt med lite faktakoll från någon som vet vad som händer i Sigtunaskogarna.

Och hela resonemanget att vi inte skulle "respektera äganderätten" känns lite magstarkt.

Stigar vid Billby gård
Jag har varit med och "byggt" dessa stigar i Hällsboskogen utanför Sigtuna. Detta gäller både den nya XCO-banan och skogsslingorna blå och gul. Samtliga slingor är godkända av markägarna och till en början gick delar av den blå slingan på Billby Gårds mark och vi hade fått ok av denne Peter som var positivt inställd vid tillfället. Sedan hände något (jag vet inte riktigt vad, jag har bara varit med och hjälpt till och har inte själv någon kontakt med markägarna) och Peter ville inte att det cyklades på hans mark längre. Vi fick dra om stora delar av den blå slingan till mark som inte ägs av Billby Gård. Alltså så har Peter själv godkänt dessa stigbyggen men skyller nu i efterhand på cyklisterna, ganska fult faktiskt.

Stigar vid Billby gård
Blir kanske kontraproduktivt när man styr in oss cyklister på specifika banor. Istället för utspridda och fördelade på stignätverk börjar vi nöta som ilskna getingar i samma spår. Nu spekulerar jag hej vilt att han kanske märkte en trafik han inte räknat med och drog tillbaka tillståndet. Arrenderas jakten ut är det mkt inkomster som försvinner om viltet försvinner. Tråkigt beteende vilket fall som att sen hugga i ryggen. Antar att det är en stadsnära skog med hög nyttjandetryck.

Tillbaka
Topp