Stigbygge - Vad gjorde du idag?

victoringemar

Aktiv medlem
Suttit och blivit bedrövad och nedstämd av att surfa runt på Internet och läsa om folk som verkar vara beredda att inleda en total utrensning av alla som någonsin skulle kunna tänkas ta sig ut i naturen på en cykel för att njuta och ha det trevligt. Trist :confused:
Vad kan man då göra för att lätta upp stämningen? Jo, sprida glädje och visa att cyklister i högsta grad bryr sig om naturen de vistas i, allra helst om det råkar vara fina leder och stigar som erbjuds!
Så med inspiration från @Rassemouse och hans härliga byggande (tråd) tänkte jag helt enkelt försöka inleda en följetång där alla får dela vad de har gjort för förbättring ute i skogen idag! Ny berm, nytt hopp, ny stig, lett bort vatten, kastat bort sten osv. Kom bara ihåg att det inte finns något viktigare än goda relationer till markägarna, fråga först och gräv sen :)

Mitt inledande bidrag(kommer garanterat komma mer från samma led) blir avslutet på den nya enduroleden på Fäboberget på i20-området, Umeå. Stort block som jag tyckte det vore roligare att ta sig över än runt. Virket som jag använde är överblivet material som använts i körspåren när gallring utfördes i området. Vad tror ni, bu eller bä? (y)(n)

Dela med er av era skapelser, allt är av intresse, högt och lågt. Tips och trix är också kul att få med. Mitt bästa trailhack är en stor IKEA-kasse att bära småsten och sand i, lättare att få med sig i ryggan än murarhink! :cool:

(Bilder är ju kul så kastar in ett litet win-or-lose-gap som kommer bli snabbt om man tar det och bra för fälgbranschen om man kommer kort)

20201001_145603.jpg

20201001_152155.jpg

20201001_161915.jpg

20201001_155012.jpg

20201001_165906.jpg
20201001_170647.jpg

victoringemar

Aktiv medlem
Eftersom det är fredag får man väll passa på att bjuda på lite storsten!
Blev en lite för djup och kort kompression efter trapp-droppet(första bilden). Påbörjade utgrävning och tänkte att jag säkert bara kunde spetta loss den stora stenen, men tji fick jag! Verkar som den är fastkilad tillsammans med trädet på något vis. Påbörjade således utgrävningen åt vänster i bild, glad i hågen fann jag att det var en hel del sand i backen men stötte på patrull ungefär 15 cm senare... Nu verkade det som det var urberg och inget annat. Det får helt enkelt bli att sikta in sig i öppningen mellan stenarna och försöka få med sig så mycket fart som möjligt.
Men det fanns ju åtminstone mycket sten att pussla med ✌
Fortsättning följer, det vankas arbetsdag imorgon lördag 👨‍🌾
20200929_173500.jpg

20200929_175836.jpg

20200930_151401.jpg

20200930_152613.jpg

victoringemar

Aktiv medlem
Tänk er för nu! De små anläggningar (hopp och annat) ni tillverkar i skogen, kommer att bli framtidens fornminnen vars existens kommer att omöjliggöra alla fritidsaktiviteter i skogen. Det finns folk som bygger sina karriärer på sådan 😀
Haha jag studerar till Jägmästare så jag är redan alltför medveten om sådant, nyckelbiotoper, miljöhänsyn, certifikatshänsyn, kulturvärden osv 😅
Turligt nog ur ett skogligt perspektiv är det redan en ganska värdelös mark med mycket impediment(hällar, sten) som gör det i princip obrukbar. Så jag tror snarare värdet på marken höjs om vi etablerar lite blivande fornminnen 🙈

kais01

Aktiv medlem
gjort mycket stig även från scratch, och nyckelfaktorn till framgång är att få folk att börja använda den. då skapar den sig själv. att hålla på och gräva för själva stigens del kan man lugnt skippa, och att bygga fornminnen kan gärna anstå tills den är uppkörd och accepterad.

här och var kan man behöva flytta några stenar för att skapa passage, men annars tycker jag minimala insatser som att röja undan fällen nästan alltid räcker ända fram, till att skapa en rolig stig.

det tycker nog respektive markägare också.

KOLOSS

Aktiv medlem
gjort mycket stig även från scratch, och nyckelfaktorn till framgång är att få folk att börja använda den. då skapar den sig själv. att hålla på och gräva för själva stigens del kan man lugnt skippa, och att bygga fornminnen kan gärna anstå tills den är uppkörd och accepterad.

här och var kan man behöva flytta några stenar för att skapa passage, men annars tycker jag minimala insatser som att röja undan fällen nästan alltid räcker ända fram, till att skapa en rolig stig.

Den taktiken funkade ett tag... Sen dök Strava upp!

kais01

Aktiv medlem
strava har väl något tappat greppet sen det blev paywall? heatmap var ju annars rätt praktiskt när man sökte stig i okänt område. fast det var lite överlastat och instabilt på slutet, kanske är bättre nu med färre användare? numer syns ju rätt mycket på maps 3d - osm/mtb. kör den dock alltid på 2d)

men vad hade strava med stigbygge att göra? du tänkte marknadsföra nya segment eller så?

gjorde väl ca 100 m helt ny stig idag, alltså nu är det röjt och dags att börja använda så det verkligen blir en stig. brukar ta några månader. och röjde 3-400 m som varit oframkomlig sen vem vet när. tog fyra timmar. fast då ingick ett par timmars härlig cykling. skall väl nämna att markägaren sagt ok.

victoringemar

Aktiv medlem

Det härliga är variationen i det hela! Ibland är bara simpelt naturligt singletrack en nästan religiös upplevelse 😍
Sen är det härligt att bygga lite pö om pö för att verkligen få till flow och snygga till på rätt ställe.
Men det är sjukt tillfredställande att få till en riktigt fin större feature!
Dagens aktivitet blev mycket krattning och släpande av ris, kommer resultera i en dual-liknande bana. Passar på att nyttja lite körspår från skogsmaskinerna.
Sedan kom det upp lite nya skyltar 👍
Även rekat en brant roller till nästa projekt.
20201003_160856.jpg

20201003_171601.jpg

kais01

Aktiv medlem
ser ut som trevlig terräng!

har varit med om att göra jungfrulig stig avsevärda sträckor, sedan kommer 'någon' dit och sätter upp snitslar. snart har de sitt namn på ett segment på trailforks.

men egentligen är det tecken på framgång att stigen adopteras på det viset och börjar sköta sig själv. glädjen är stor att den kommer till användning.

man skall dock ha klart för sig att mtb-åkare inte är speciellt populära bland andra grupper som befinner sig i skogen. att pinka revir med skyltar och färgmarkeringar kan lätt slå tillbaka. diskretion är faktiskt rätt viktig. bäst om stigen liksom bara finns där, som en del av naturen, utan installationer

victoringemar

Aktiv medlem
ser ut som trevlig terräng!

har varit med om att göra jungfrulig stig avsevärda sträckor, sedan kommer 'någon' dit och sätter upp snitslar. snart har de sitt namn på ett segment på trailforks.

men egentligen är det tecken på framgång att stigen adopteras på det viset och börjar sköta sig själv. glädjen är stor att den kommer till användning.

man skall dock ha klart för sig att mtb-åkare inte är speciellt populära bland andra grupper som befinner sig i skogen. att pinka revir med skyltar och färgmarkeringar kan lätt slå tillbaka. diskretion är faktiskt rätt viktig. bäst om stigen liksom bara finns där, som en del av naturen, utan installationer
Så är det ju tyvärr, och svartbyggen är inget jag förespråkar. Det är inte vägen framåt för MTB, oavsett vart det utförs.
Har uppenbarligen utelämnat lite information om omständigheterna kring marken som jag bygger på. Det är Umeå kommuns mark, och det har avtalats att vi får bruka den för byggnation av cykelleder med fokus på utförsorienterade sådana.
Så vi har markägarens godkännande och påhejjande i ryggen.
Precis som det ska vara, allt stigbyggande börjar med markägarens godkännande 😊

victoringemar

Aktiv medlem
Ännu en produktiv dag på Fäboberget, påbörjade nästa ledprojekt med att ta itu med byggnationen av startrollern. Inrunet blir lite speciellt då man kommer från åkarens vänster och sen behöver ändra riktning innan man börjar den branta delen. Uppmätt snittlutning på branten är 45 grader så kommer nog suga lite i magen första provrullet... 😱
Börjat med att skrapa loss vitmossa och bygga upp i kompressionen. Kommer nog behöva lägga på ett till lager med stockar för att få rätt höjd på bygget. Fortsättning följer!
120867590_1305485419822454_3159745270996849003_n.jpg

120814364_356921215659312_6142287032073330880_n.jpg

120911682_354791815733808_3138010347692253611_n.jpg

120830082_340312903852962_3748683035953464138_n.jpg

solgule

Aktiv medlem
Det som cyklister ser som trevligt, hjälpsamt och ordning kan andra grupper se som nedskräpning och förstörelse av natur. Det hjälper inte så mycket att fråga markägare om lov om man ignorerar vad andra som brukar vara ute i skogen tycker.

En viss måtta på skyltning och byggande är nog smart om man vill unvika starta krig om stadsnära skog och kunna fortsätta cykla där man vill.

Det finns ju kartor, GPS och internet. Det kan man lägga stignamn och annat som andra kan välja att se eller inte se. Skyltar, träkonstruktioner och grävarbeten är svårt att välja om man vill se eller inte.

Om det dessutom är tio andra intressegrupper som också vill bygga och skylta så kommer det garanterat bli krig om stigar och annat. Jag ser en framtid där ett fåtal stigar är för cykling, några för fotfolk, några för jakt, några för hund, några för löpning och så vidare.

Är det inte bättre att byggande koncentreras till vissa områden med lågt naturvärde och använda kartor och internet där många intressen vill kunna njuta av naturen? Det går att använda tillfällig skyltning för tävling och liknande.

KOLOSS

Aktiv medlem
Om det dessutom är tio andra intressegrupper som också vill bygga och skylta så kommer det garanterat bli krig om stigar och annat. Jag ser en framtid där ett fåtal stigar är för cykling, några för fotfolk, några för jakt, några för hund, några för löpning och så vidare.
Ja, fast det är väl ganska irrelevant i slutändan? Om markägaren säger att det är okej med en typ av byggnationer men inte annan så är det det som gäller. Under alla mina år av stigbyggande så har jag aldrig stött på en annan intressegrupp som bygger stig. Men om någon vill bygga en stig specifikt för vandrare så är det helt okej. Likaså som det är okej att vi bygger våra stigar för cykling. Sen är det whatever om folk går i dom, allemansrätten och allt det där.

solgule

Aktiv medlem
Ja, fast det är väl ganska irrelevant i slutändan? Om markägaren säger att det är okej med en typ av byggnationer men inte annan så är det det som gäller. Under alla mina år av stigbyggande så har jag aldrig stött på en annan intressegrupp som bygger stig. Men om någon vill bygga en stig specifikt för vandrare så är det helt okej. Likaså som det är okej att vi bygger våra stigar för cykling. Sen är det whatever om folk går i dom, allemansrätten och allt det där.

Markägare har många lagar och processer att följa innan man får bygga och göra andra ingrepp i naturen. Det här liknar ju en start på ett bygge av bike-park, så det är inte fråga om att bara röja några kvistar och nedfallna träd.

Jag kan tänka mig att länsstyrelse ska säga sitt och samråd måste ske innan man helt ger frikort till privatpersoner att gräva stigar, skyffla undan mossa från berghällar och bygga träkonstruktioner.

Jag tycker det ser ut som värdefull natur på bilderna i den här tråden (edit: för rekreation/naturupplevelser). Den kan finnas fornlämningar att ta hänsyn till också. Vid kommunägd mark ska andra kommuninvånare informeras och få chans att komma in med synpunkter.

Edit: Lite tillägg vad som gör marken på bilderna värdefull inte enbart för cyklister, i mina ögon.

Senast ändrad:

KOLOSS

Aktiv medlem
Markägare har många lagar och processer att följa innan man får bygga och göra andra ingrepp i naturen. Det här liknar ju en start på ett bygge av bike-park, så det är inte fråga om att bara röja några kvistar och nedfallna träd.

Jag kan tänka mig att länsstyrelse ska säga sitt och samråd måste ske innan man helt ger frikort till privatpersoner att gräva stigar, skyffla undan mossa från berghällar och bygga träkonstruktioner.

Jag tycker det ser ut som värdefull natur på bilderna i den här tråden (edit: för rekreation/naturupplevelser). Den kan finnas fornlämningar att ta hänsyn till också. Vid kommunägd mark ska andra kommuninvånare informeras och få chans att komma in med synpunkter.
Nej, det behövs inte sökas tillstånd av kommunen för att göra mindre ingrepp. Markägare får anlägga stig utan tillstånd. LIkaså bygga mindre byggnationer.

Och Jag är 100% säker på att @victoringemar är medveten om detta(Han jobbar med markägarestillstånd), men jag kollade upp det och det finns inga fornminnen på berget han jobbar på.

Om det är värdefullt för rekreation så är det ju kanon att det dyker upp en stig som är uppskyltad och allt!

victoringemar

Aktiv medlem
@solgule syftet med dessa stigar är inte att bedriva någon kommersiell verksamhet, utan ett sätt för Umeå kommun och Gimonäs CK att främja och underlätta för cykling i stadens närområde.
Det är som sagt sanktionerat av ansvarig på kommunen, oklart om denne sökt tillstånd från Länstyrelsen. Ett tillstånd som man säkert skulle kunna argumentera för om man ska vara nitisk men är tämligen säker att det skulle falla inom ringa betydelse för befintlig mark.
Det finns vissa naturvärden i området, framförallt kring toppen på kullen där det står ganska många gamla tallar, senvuxna träd samt en god förekomst av död ved i olika nedbrytningsstadier. Utan att veta själv hur skogen har bedömts av markägaren gissar jag på att det inte finns tillräckligt höga naturvärden och att just denna biotop inte är tillräckligt ovanlig i närområdet för att klassas som värdefull och skyddsvärd. Jag antar att det handlar om en frivillig avsättning då det är i princip omöjligt att föryngra den delen av marken på grund av det grunda markdjupet och att virkesvärdet är försumbart i sammanhanget.
Skulle kunna fota en bild från körspåren från vårens gallring så kan ni själva få bilda er en uppfattning om vad ni tror kommer få mest negativ påverkan på ståndortens naturvärden.
Fornlämningar finns som sagt inte i området och inte heller några andra kulturvärden. Det som hittas är mest ammunition och skräp från tidigare markanvändning på platsen, då det sedan länge varit ett militärt övningsområde.
Annan kul kuriosa att det snart ska byggas en tunnel ute på det hygget som syns i bakgrunden på bifogad bild för att se till att Norrbottniabanan kan ta sig fram på ett effektivt sätt.
Det finns mycket rättigheter och skyldigheter kring mark och hur den används, och jag tycker inte det är något vi ska ta lätt på. Det kommer inte gagna någon på sikt. Men vi ska också passa på att ta tillvara på, när möjligheten finns att ge möjligheter till friluftsliv och rekreation inom ramen för vad vi kan tänka att en fin cykelled kan skänka omvärlden 🙂
20201001_161915.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Hur funkar det för kommun att godkänna mer avancerade byggen? Är inte risken att det blir knas med riskanalys, löntagarkonsulent och fan vet vad.?

Tex om du får ta tillstånd att bygga ett drop och sen slår sig kidsen.

solgule

Aktiv medlem
Nej, det behövs inte sökas tillstånd av kommunen för att göra mindre ingrepp. Markägare får anlägga stig utan tillstånd. LIkaså bygga mindre byggnationer.

Och Jag är 100% säker på att @victoringemar är medveten om detta(Han jobbar med markägarestillstånd), men jag kollade upp det och det finns inga fornminnen på berget han jobbar på.

Om det är värdefullt för rekreation så är det ju kanon att det dyker upp en stig som är uppskyltad och allt!

Jag ser nog en skog med byggen som liknar en bike-park som en förstörd skog för mig. Och jag är ändå stigcyklist. Vad tror du andra naturintresserade tycker?

Det står inget om något motsvarande bike-park vid Fäboberget i MKB (2019-09-01), vad jag kan hitta.

Det som står om mountainbike:

"Gimonäs cykelklubb har under de senaste åren byggt upp ett nät av mountainbikeslingor med olika svårighetsgrad i kuperad mark, framförallt på Ersmarksberget i den västra delen av området och som sträcker sig från söder till norr. Banorna har en hög nyttjandegrad."

Däremot står det i MKB, sid 27, att den orörda hällmarkstallskogen är ovanligt i området och att Fäboberget har högt naturvärde för alla. Ser ut som herr jägmästare håller på att bygga något som knappast kommer att uppskattas av andra än endurocyklister.

" I området är hällmarkstallskog ett relativt ovanligt inslag och utgör därför alltid ett naturvärde."

" Området är ganska homogent med rätt få höjdvariationer. Tre höjdryggar urskiljer sig från övrig terräng dvs Jaberget, Fäbodberget och Ersmarksberget. Områdena varierar i karaktär men ligger alla högt i terrängen, har dramatiska bergformationer och bildar spännande naturmiljöer, väl lämpade för lek och utflykter. Här finns höga vistelsevärden och potentiella värden. "

Edit: Glömde visst trycka på reload i browser, såg att det kommit fler svar medan jag skrev.

victoringemar

Aktiv medlem
Hur funkar det för kommun att godkänna mer avancerade byggen? Är inte risken att det blir knas med riskanalys, löntagarkonsulent och fan vet vad.?

Tex om du får ta tillstånd att bygga ett drop och sen slår sig kidsen.
Väldigt bra fråga, som jag inte vet ett bra svar på 🤷‍♂️
Men gissningsvis när det inte är kommunen som bygger eller marknadsför så blir det lite annorlunda än om de skulle vara leda och stå bakom projektet. Kan tänka mig att det är en väldigt relevant fråga i kommunens skidbackar på vintern, men det verkar som att det får finnas ganska stora gap-hopp vintertid även i kommunens anläggningar.
Om någon har något matnyttigt i frågan så är jag idel öra!

victoringemar

Aktiv medlem
Däremot står det i MKB, sid 27, att den orörda hällmarkstallskogen är ovanligt i området och att Fäboberget har högt naturvärde för alla. Ser ut som herr jägmästare håller på att bygga något som knappast kommer att uppskattas av andra än endurocyklister.

" I området är hällmarkstallskog ett relativt ovanligt inslag och utgör därför alltid ett naturvärde."

" Området är ganska homogent med rätt få höjdvariationer. Tre höjdryggar urskiljer sig från övrig terräng dvs Jaberget, Fäbodberget och Ersmarksberget. Områdena varierar i karaktär men ligger alla högt i terrängen, har dramatiska bergformationer och bildar spännande naturmiljöer, väl lämpade för lek och utflykter. Här finns höga vistelsevärden och potentiella värden. "

Edit: Glömde visst trycka på reload i browser, såg att det kommit fler svar medan jag skrev.

Här blev det tydligt att jag inte läst konsekvensbeskrivningen själv, försökt leta fram den nu men utan framgång. Du får gärna dela den så kan jag få förkovra mig lite 🙂

Det är onekligen väldigt intressant med tanke på den dialogen som förts med kommunen att det står så i MKB.

solgule

Aktiv medlem
@solgule syftet med dessa stigar är inte att bedriva någon kommersiell verksamhet, utan ett sätt för Umeå kommun och Gimonäs CK att främja och underlätta för cykling i stadens närområde.
Det är som sagt sanktionerat av ansvarig på kommunen, oklart om denne sökt tillstånd från Länstyrelsen. Ett tillstånd som man säkert skulle kunna argumentera för om man ska vara nitisk men är tämligen säker att det skulle falla inom ringa betydelse för befintlig mark.
Det finns vissa naturvärden i området, framförallt kring toppen på kullen där det står ganska många gamla tallar, senvuxna träd samt en god förekomst av död ved i olika nedbrytningsstadier. Utan att veta själv hur skogen har bedömts av markägaren gissar jag på att det inte finns tillräckligt höga naturvärden och att just denna biotop inte är tillräckligt ovanlig i närområdet för att klassas som värdefull och skyddsvärd. Jag antar att det handlar om en frivillig avsättning då det är i princip omöjligt att föryngra den delen av marken på grund av det grunda markdjupet och att virkesvärdet är försumbart i sammanhanget.
Skulle kunna fota en bild från körspåren från vårens gallring så kan ni själva få bilda er en uppfattning om vad ni tror kommer få mest negativ påverkan på ståndortens naturvärden.
Fornlämningar finns som sagt inte i området och inte heller några andra kulturvärden. Det som hittas är mest ammunition och skräp från tidigare markanvändning på platsen, då det sedan länge varit ett militärt övningsområde.
Annan kul kuriosa att det snart ska byggas en tunnel ute på det hygget som syns i bakgrunden på bifogad bild för att se till att Norrbottniabanan kan ta sig fram på ett effektivt sätt.
Det finns mycket rättigheter och skyldigheter kring mark och hur den används, och jag tycker inte det är något vi ska ta lätt på. Det kommer inte gagna någon på sikt. Men vi ska också passa på att ta tillvara på, när möjligheten finns att ge möjligheter till friluftsliv och rekreation inom ramen för vad vi kan tänka att en fin cykelled kan skänka omvärlden 🙂
Visa bilaga 446467

Vad bra för dig att du nu bara visar upp bilder på hyggen. Det jag menar är så klart bilderna tidigare där du uppenbart skrapat bort 1 meter brett med vitmossa, grävt och byggt i hällmarkstallskog.

Finns samma sorts endurocyklister där jag bor, så är inte förvånad över att cyklister skjuter sig i foten med kanon. Dessutom förstör man för alla andra som vill slita så lite som möjligt för att inte skapa ilska bland andra grupper i skogen.

Cyklister som drar man fram med spade och såg i skyddsvärd skog. Fy fan vad besviken jag blir på en del människor.

Edit: Har inte blivande jägmästare Google? Jag sökte på "mountainbike Fäboberget i20-området Umeå".

KOLOSS

Aktiv medlem
Väldigt bra fråga, som jag inte vet ett bra svar på 🤷‍♂️
Men gissningsvis när det inte är kommunen som bygger eller marknadsför så blir det lite annorlunda än om de skulle vara leda och stå bakom projektet. Kan tänka mig att det är en väldigt relevant fråga i kommunens skidbackar på vintern, men det verkar som att det får finnas ganska stora gap-hopp vintertid även i kommunens anläggningar.
Om någon har något matnyttigt i frågan så är jag idel öra!
Det kommer falla på personen som ansvarar över området i kommunen. Men sen är det inte ett konkret brott som skett. Men man kan göra rätt mycket för att det ska vara så säkert som möjligt(b-linjer, skyltning, osv). Om det sker en olycka och personen eller anhörig i fråga då börjar klaga på att featuren var för svår så kan kommunen känna press och be byggarna ta bort featuren eller i värsta fall stänga ner leden/området.

jonte987

Aktiv medlem
Det kommer falla på personen som ansvarar över området i kommunen. Men sen är det inte ett konkret brott som skett. Men man kan göra rätt mycket för att det ska vara så säkert som möjligt(b-linjer, skyltning, osv). Om det sker en olycka och personen eller anhörig i fråga då börjar klaga på att featuren var för svår så kan kommunen känna press och be byggarna ta bort featuren eller i värsta fall stänga ner leden/området.
Jag tänker även på problematik kring underhåll och liknande. Pump känns fine men träkonstruktioner gissar jag kan bli problematiskt

victoringemar

Aktiv medlem
Vad bra för dig att du nu bara visar upp bilder på hyggen. Det jag menar är så klart bilderna tidigare där du uppenbart skrapat bort 1 meter brett med vitmossa, grävt och byggt i hällmarkstallskog.

Finns samma sorts endurocyklister där jag bor, så är inte förvånad över att cyklister skjuter sig i foten med kanon. Dessutom förstör man för alla andra som vill slita så lite som möjligt för att inte skapa ilska bland andra grupper i skogen.

Cyklister som drar man fram med spade och såg i skyddsvärd skog. Fy fan vad besviken jag blir på en del människor.

Edit: Har inte blivande jägmästare Google? Jag sökte på "mountainbike Fäboberget i20-området Umeå".
Mig veterligen ligger de bilderna kvar i tråden så här tror inte jag försöker dölja det 🙂

Nej, mitt googlande sviker tyvärr mig när det gäller att få fram den informationen.

(Edit: Nu är mitt googlande på topp igen http://www.xn--ume-wla.se/download/...översiktsplan för I20-området samråd 2019.pdf )

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Jag nyttjar skogen till en massa olika saker varav mtb är en (dock inte den mest frekventa). Ibland har jag svårt att försvara andra cyklisters beteende i skogen, och man kan i många andra trådar läsa om att konflikterna mellan cyklister och andra brukare bara blir fler och fler.

När man ser trådar om vilka verktyg som är bäst för att bryta nya stigar (där jag själv förvisso bidrog med tips från annan användning av liknande verktyg) och hur mycket mossa man skrapat bort från ett berg så blir den inneboende naturvännen lite ledsen. Som uppvuxen nära naturen har jag lärt mig att inte störa och inte förstöra, men den där inneboende känslan som jag tycker mig ha för vad som är rätt och fel i naturen verkar totalt saknas hos andra (eller åtminstone ta sig helt andra uttryck).

Jag vet med mig att ju mer frekvent man cyklar i ett visst område desto större avtryck gör man. Här i göteborgsområdet är stignätet helt enormt och visst finns det problemområden, samtidigt som cyklister är delaktiga i att hålla stigar öppna och delvis göra områden tillgängliga osv. Det är en konstant balansgång vad som är OK och inte, och jag tycker att alla som vistas i naturen och utnyttjar den grymt fina förmånen vi har här i landet att röra oss nästan helt fritt i naturen också bör ta sig en rejäl funderare över vad deras handlingar får för konsekvenser.

KOLOSS

Aktiv medlem
Jag tänker även på problematik kring underhåll och liknande. Pump känns fine men träkonstruktioner gissar jag kan bli problematiskt
Ja obehandlat trä ruttnar bort. Björk brukar ruttna snabbt! Men TS ser ut att ha använt tall och det kommer ligga ett par år innan det börjar bli dåligt så jag skulle inte oroa mig. Vid det laget så kommer ytskiktet utvecklats såpass att jorden är stabil

Generalen

Medlem
Godkväll cykelvänner! Vi kan absolut diskutera nyttjanderätt och lagstiftning, men jag uppskattar inte tonen: ”tror herr jägmästare...” , en retorik och härskarteknik vars enda syfte är att slå undan fötterna på den tilltalade! Victoringemar har dessutom bara bjudit på glädje i tråden, och argumenterat för sin sak utifrån de förutsättningar som råder kring Fäboberget. Jag spenderar mycket tid på Fäboberget och vill påstå att det är försvinnande få människor, vid sidan av cyklister, som vistas på berget. Men de jag stött på i området, har alla haft en positiv inställning till stigarna, broarna och skyltarna på berget. Jag har träffat trail-löpare som tycker lederna är kanon, svamp/bärplockare och hundägare säger att Fäboberget har blivit så trevligt med alla välröjda stigar, som dessutom var enda alternativet efter avverkningen i våras(2020). Området där det byggs mtb-stigar ligger dessutom mellan den tänkta ”gröna korridoren och norra länken”. Kommunen har gett cyklisterna nyttjanderätt i området, som varken nu eller före 2017 besöks av vandrare, dock ”vågar kommunen inte skriva på ett nyttjanderättsavtal på 5-10 år, då de är osäkra på hur marken skall nyttjas.
Sen råder det ingen brist på stadsnära vacker natur kring Umeå, och Fäboberget är ett gränsfall att betrakta som stadsnära.Hur som helst råder det ingen konflikt mellan cyklister och andra nyttjare av skogen, det är snarare tvärtom, och så hoppas jag det kommer att vara fortsättningsvis också 👍

ooms

Aktiv medlem
Troligtvis har ”ansvarig på kommunen” (vad hen nu är ansvarig för, friluftsliv, skog eller parkförvaltning framgår inte) inte tänkt ett dugg på detta. Händer det nåt i en byggd konstruktion så är markägaren ansvarig; kolla ex.vis lekparker vilka krav det är där med mjukt underlag, etc. Parkförvaltning har benkoll på sånt, skog och friluftsliv knappast alls. Kan bli präktig skandal på kommunen om nåt händer.

solgule

Aktiv medlem
Godkväll cykelvänner! Vi kan absolut diskutera nyttjanderätt och lagstiftning, men jag uppskattar inte tonen: ”tror herr jägmästare...” , en retorik och härskarteknik vars enda syfte är att slå undan fötterna på den tilltalade! Victoringemar har dessutom bara bjudit på glädje i tråden, och argumenterat för sin sak utifrån de förutsättningar som råder kring Fäboberget. Jag spenderar mycket tid på Fäboberget och vill påstå att det är försvinnande få människor, vid sidan av cyklister, som vistas på berget. Men de jag stött på i området, har alla haft en positiv inställning till stigarna, broarna och skyltarna på berget. Jag har träffat trail-löpare som tycker lederna är kanon, svamp/bärplockare och hundägare säger att Fäboberget har blivit så trevligt med alla välröjda stigar, som dessutom var enda alternativet efter avverkningen i våras(2020). Området där det byggs mtb-stigar ligger dessutom mellan den tänkta ”gröna korridoren och norra länken”. Kommunen har gett cyklisterna nyttjanderätt i området, som varken nu eller före 2017 besöks av vandrare, dock ”vågar kommunen inte skriva på ett nyttjanderättsavtal på 5-10 år, då de är osäkra på hur marken skall nyttjas.
Sen råder det ingen brist på stadsnära vacker natur kring Umeå, och Fäboberget är ett gränsfall att betrakta som stadsnära.Hur som helst råder det ingen konflikt mellan cyklister och andra nyttjare av skogen, det är snarare tvärtom, och så hoppas jag det kommer att vara fortsättningsvis också 👍

Det var inte jag som började droppa akademiska titlar och positioner hos kommunen utan att tala om vilka tillstånd man konkret hade fått. Istället visade jag genom referens till MKB hur skyddsvärd marken bedöms vara, vilket var nära motsatsen till vad som framkommit här.

Att rada upp hörsägen som stödjer egen part är så klart inte värt något. Visa något dokument som varit ute på samråd där ni fått tillstånd att gräva, skrapa bort mossa från hällar och bygga träkonstruktioner i nämnda område med hällmarkstallskog istället.

jonte987

Aktiv medlem
Troligtvis har ”ansvarig på kommunen” (vad hen nu är ansvarig för, friluftsliv, skog eller parkförvaltning framgår inte) inte tänkt ett dugg på detta. Händer det nåt i en byggd konstruktion så är markägaren ansvarig; kolla ex.vis lekparker vilka krav det är där med mjukt underlag, etc. Parkförvaltning har benkoll på sånt, skog och friluftsliv knappast alls. Kan bli präktig skandal på kommunen om nåt händer.
Ja det var precis det jag menade. Jag har själv varit sugen på att bygga några features på lämpliga platser i närheten men är rätt säker på att det inte funkar med gummimatta-på-lekplatsen trenden.
Jag är för gammal för svartbygge så det får vara. Får se om det blir någon pump att engagera sig i istället.

mtb565

Aktiv medlem
Snyggt jobbat @victoringemar, ser ut att bli ett kul bygge!

Jag har byggt en del tidigare på kommunal mark men nu var det ett tag sen det blev mer än underhåll, postar här när jag har något att visa upp igen!

Passar även på att fråga om tips på lämpligt handhacka som är enklare att ta med sig längre ut i skogen för mindre jobb. Behöver ju ändå ett hyfsat skaft som inte kröker sig eller går av och lite rejälare gods i hackan så det är lite tyngd och jobba med och hållbart. Googlar man ser modellerna ofta ut att vara gjorda för att veva runt i matjorden i blomplanteringen.

kais01

Aktiv medlem
som sagt många faktiskt samtidigt både ömma och legitima tår att ta hänsyn till när det gäller stig.

har genom åren på helt egen hand ställt i ordning stigar som skulle ta mer än en heldag att ta sig igenom, men ingenstans är intrycket annat än att de ’alltid’ funnits där. och kan uppskattas av alla grupper som rör sig i skogen.

så självklart.

hinder, ramper, hällar, drops och svåra passager finns alltid där att skörda helt naturligt, det är bara att styra stigen åt det hållet. behövs det i rena undantagsfall modifiering av marken är det bästa några strategiskt ditlagda stenar. viktigt att tänka på är att underlaget inte är blött, då har man snart ett spårigt lerhål.

undviker för min del helt de röda skynkena träkonstruktioner, grävning och grus.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
På tal om början av tråden så mötte jag min gamla lärare från gymnasiet (typ tjugo år sedan) i skogen i fredags. På en vanlig skogsstig, som dessutom är allmänt känd som MTB-spår, och långt innan jag ev hade kommit för fort mot honom eller annat som hade varit förståeligt som irritation sa han; du har ju en mountainbike, varför kör du inte ute i skogen?
- Men Håkan, svarade jag. Den är ju byggd för den här stigen...

Det kommer alltid finnas griniga gubbar, så bara bygg på. Härliga bilder.

Waylost

Aktiv medlem
På en vanlig skogsstig, som dessutom är allmänt känd som MTB-spår, och långt innan jag ev hade kommit för fort mot honom eller annat som hade varit förståeligt som irritation sa han; du har ju en mountainbike, varför kör du inte ute i skogen?
Passerade en herre för några veckor sen som var raka motsatsen, han var imponerad av hur jag och kompisen ens tog oss fram i terräng utan att förstöra cyklarna. Hans mtb skulle enligt han själv gå av på mitten om han skulle cykla i skogen...

Men ontopic, Grymt jobbat @victoringemar och härligt att du håller god ton i diskussionen, mer sånt👍

manneblask

Aktiv medlem
Halloj! Jag åker "hem" till Umeå under nästa vecka, tänkte kolla hur läget är med endurospåren på Fäboberget? Tänkte om det var värt att kånka med sig cykeln på tåget :)

Planen var att hinna med Bygdsiljum Bike Park också men det är tajt om tid så Fäboberget kändes som ett bra mellanting nära till hands.

victoringemar

Aktiv medlem
Halloj! Jag åker "hem" till Umeå under nästa vecka, tänkte kolla hur läget är med endurospåren på Fäboberget? Tänkte om det var värt att kånka med sig cykeln på tåget :)

Planen var att hinna med Bygdsiljum Bike Park också men det är tajt om tid så Fäboberget kändes som ett bra mellanting nära till hands.
Lederna är i fint skick så det är bara ut å gasa!
Troligen är det organiserad cykling på torsdag kväll om du vill har lite guidning, annars kan du kolla in Endurofabriken GCK på FB så kan du säkert hänga på någon vid annat tillfälle för guidning och sällskap 😊

Maakus

Aktiv medlem
Scoutade linjer och features.
Nyplanterade träd som jag måste navigera runt.
Skönt att markägaren inte har nått emot att man är där och att marken är sandig och att det finns mycket sten att bygga med.
Finns även en sandgrop att hämta material ifrån.

Stigen är på ett ungefär 666m lång.
Ganska platt på vissa ställen, så kommer behöva bygga rollers och lite annat kul.

Här är en del av den tänkta linjen.
Dropp för bergskant, pumpa över stubben för att sen droppa på stenen efter.
PXL_20211222_103702643.MP~2.jpg

Efter stora stenen är tanken att ha en lång landning, och att göra den rullbar.
Kommer behöva fylla ut med sten 🥲 (stackars rygg)
PXL_20211222_103233135.jpg

Efter stendroppets landning är tanken att bygga en berm som tar en till nästa del med stenar och stubbar.

Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Kan vara lite otacksamt att röja upp stigar. För nästan 30 år sedan röjde jag upp en fin slinga som tidigare använts av en skidklubb. Men, men ,ett halvår senare var det slut med det roliga då ett gäng ryttare upptäckt stigen o förvandlat den till ett rotigt dike.

Lars.E

Aktiv medlem
Kan vara lite otacksamt att röja upp stigar. För nästan 30 år sedan röjde jag upp en fin slinga som tidigare använts av en skidklubb. Men, men ,ett halvår senare var det slut med det roliga då ett gäng ryttare upptäckt stigen o förvandlat den till ett rotigt dike.

Jag som gillar min fatbike mer än alla mina andra cyklar uppskattar hästarna som nöter fram stigar och nöter på gamla stigar så att de inte försvinner i sly, ris och gräs.

Topp