Stigcykelskor

grondahl

Aktiv medlem
Stigcykelskor
Mina gamla MT-4*-skor från början av förra decenniet har fungerat rätt fint trots otaliga hål, söndrig sula etc men när jag skulle byta klossar i helgen så lyckades jag bara med att runddra skruvarna så det kanske börjar bli dags att skaffa ett par nya.

Vad är det som gäller för stigcykling just nu? XC50N med tanke på årstiden? SH-M 162 eller 163? Mavic Alpine?

Stigcykelskor
Jag gillar Mavic Alpine XL, hyfsat stabila men ändå inget foder som blir blött och torkar sakta, bra grepp i sulan så att man kan gå en bra bit med dem. Däremot så verkar mina bara hålla ungefär en säsong innan sulan börjar släppa. Lite surt på en i övrigt riktigt bra sko.

nikasp

Aktiv medlem
Stigcykelskor
Supernöjd med XC50N, man slipper lervatten mellan tårna men de är inte för täta för att använda vår-sommar-höst. Mycket nöjd till och med.

grondahl

Aktiv medlem
Stigcykelskor
nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Supernöjd med XC50N, man slipper lervatten mellan
> tårna men de är inte för täta för att
> använda vår-sommar-höst. Mycket nöjd till och
> med.

Hur funkar de att gå med? Min oro för allt för XC-iga skor är att de blir väldigt bökiga att promnera runt med bland stenar och rötter.

Labanos

Aktiv medlem
Stigcykelskor
nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Supernöjd med XC50N, man slipper lervatten mellan
> tårna men de är inte för täta för att
> använda vår-sommar-höst. Mycket nöjd till och
> med.

Håller med, mycket bra sko den där XC50N.
Sen växlar jag även med MW81 emellanåt när det är mer ihållande blött ute och temperaturer under ca +10. Gillar speciellt att MW81:an går upp en bit och man kan stänga för med kardborre så det blir i princip helt tätt vid anklarna.

pbeijer

Aktiv medlem
Stigcykelskor
Håll dig borta från Giro Terraduro. Grymt sköna och bra skor men har en tendens att gå sönder lite för lätt. Vibramsulan lossar från den hårdare delen på sulan. Mina höll i ett halvår innan de gick sönder. Får troligtvis nya på garantin. På så sätt bra då jag kommer ha nya skor inför nästa säsong :).

pnkcow

Aktiv medlem
Stigcykelskor
M088an ska vara den stigifierade motsvarigheten till XC50n (inte N-modellen). De är inte lika styva men har lite grövre dobbar och mjukare gummi på sulan för att göra de lättare att promenera i.

jofahjalm

Aktiv medlem
Stigcykelskor
Jag gillar Shimano AM45. Dom kostar jordnötter och är små i storlekarna. Jag har lyckats ha sönder mina, men vad lyckas jag inte ha sönder...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer