Stigcykla med hund

mcoma

Medlem
Stigcykla med hund
Tidigare diskussion:

Lejon

Aktiv medlem
Stigcykla med hund
Vad finns det för erfarenheter på forumet om hundraser som grejar att hänga med på ett par timmars stök o bök i svårighetsgrad röd?
Nästan alla hundar som gillar att springa skulle jag tro klarar det. ”Gilla att springa” är väl iofs lite svårt att veta om hunden kommer göra även om en aktiv valpuppfostran ökar chanserna om den inte är en klassisk gillar-att-springa-ras.
(Talar utifrån följande erfarenhet av hundar i min omedelbara närhet:
- fyra olika labradorer: en älskade att springa, 2 tyckte om det, en vägrade mer än 30 min. Samtliga likartad uppfostran.
- en springer spaniel - det gick väldigt bra hur länge som helst.
- en bichon havanais: 90-100 minuter i rask takt går bra sen tappar han glädjen men hänger ändå med.
- tre vorsteh: inga gränser
- en västerbottenspets: ingen löpglädje men funkar en timme kanske)

lidalooparn

Aktiv medlem
Stigcykla med hund
Är det någon som trail at med en portugisisk vattenhund?
Vår är 11mån nu och behöver iof en viss igångsättning men annars kan han gå snabbt -har bara varit ute med honom och sprungit- hans spring hänger vi inte med på.
När kan man räkna med att få honom följa på trail hojen tro?

PompeHoj

Medlem
Stigcykla med hund
Är det någon som trail at med en portugisisk vattenhund?
Vår är 11mån nu och behöver iof en viss igångsättning men annars kan han gå snabbt -har bara varit ute med honom och sprungit- hans spring hänger vi inte med på.
När kan man räkna med att få honom följa på trail hojen tro?

Förlåt att jag plockar fram en så gammal tråd, men 11 månader låter ganska ungt för en så pass stor hund. Är leder osv verkligen färdigutvecklade? Av allt jag kunnat läsa mig till är det klokt att vänta minst 12 månader eller längre (beroende på storlek).

Jag känner bara en portugisisk vattenhund och jag känner mig ganska säker på att hon skulle älska att hänga på en cykeltur. 😊 Lycka till!

mafakka

Medlem
Stigcykla med hund
Cyklar en del med min samojed som är 1,5år nu, han utvecklas riktigt bra och lydnad går mycket bättre när han sätts i arbete. Viktigt att ha tillgång till vatten och börja kortare sträckor så att det blir roligt, samt hålla koll på temperaturen om det är en ras med dubbelpäls.
Vi använder en 15m lina som är lös men som jag kan cykla på så han stannar om han inte lyssnar på kommando samt håller i när man passerar andra hundar/folk.

Blir sällan mer än 1h per gång men då hinner vi iallafall ca 300-400 höjdmeter då han gillar att stanna på vägen och utforska :)

H.

Aktiv medlem
Stigcykla med hund
Det tror jag är svårt, man får ha hunden i en löplina som man kan trampa på om man möter någon.
Det trodde jag också tidigare. Var mycket skeptisk, men det har funkat utmärkt för mig och Leija. Inte till DH, men för stigcykla är det inga problem!

mikaeljc

Aktiv medlem
Stigcykla med hund
Det trodde jag också tidigare. Var mycket skeptisk, men det har funkat utmärkt för mig och Leija. Inte till DH, men för stigcykla är det inga problem!

Hur fäster du kopplet? I dej eller i cykeln?

Tror jag skulle få svårt med min hund eftersom han har en tendens att tvärstanna och lukta på saker. Har testat med koppel vid längdåkning men det gick mycket bättre att ha honom lös i en lina.

H.

Aktiv medlem
Stigcykla med hund
Hur fäster du kopplet? I dej eller i cykeln?

Tror jag skulle få svårt med min hund eftersom han har en tendens att tvärstanna och lukta på saker. Har testat med koppel vid längdåkning men det gick mycket bättre att ha honom lös i en lina.
En form av klättersele (minns inte vad det heter. Bara för överkroppen) med karbinhake där jag sätter fast ett flexikoppel. På bilden är det ett ganska stort flexikoppel, nu kör jag med minsta möjliga varianten. Sen har jag bytt ut den fasta delen längst ut på kopplet mot ett tygklätt gummiband. Kör med ca 3-4m lina på rullen + gummibandet. När vi väl cyklar så brukar min hund springa på, men det blir ju tvärstopp ibland, tex om vi får för oss att välja olika sidor runt ett träd. Då känns det bra att ha gummibandet, så blir det iaf lite mjukare stopp för henne.

1631714332807.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer