Stigcykling / Enduro i och runt Skövde!

ratzzer

Medlem
Vart är den organiserad endurocyklingen här i Skövde?
Har jag missat något eller är det väldigt många som cyklar själva?

Det finns väldigt mycket roligt att cykla nedför häromkring och det är ju bara roligare om några flåsar en i nacken och kommer med glada tillrop!

Så nu får vi dra ihop en happyride och upptäcka dom där sjukt svåra dödsdroppen och fruktansvärt roliga stenkistorna och om vi inte vågar oss på dom så kör vi dom många andra roliga stigarna som finns här

Nästa helg så möts vi uppe på billingen vid billingehusparkeringen och cyklar lite endurostyle.
Förslag på tid?

Måste framochtillbaka skaraborg nästa helg o tyvärr kommer missa happy witch ride :( så hänger gärna med på en sväng i billingen, men kommer bara ha tid på söndag.. Funkar det så är jag lätt med!

Kan inte hänga med på sön. Men undrar som nybörjare och inte cykelklubb ansluten om det finns nåt bra mtbspår i kråkberget el runt speedway banan. Vet att militärena kan vara kinkiga om man inte är typ fmck

Det finns en Facebook-site m namn Skaraborgs DH & Freeride eller ngt liknande, som har bilder på något jag gissar är över kråkberget och runt om det.

Förövrigt är även jag nyfiken på nedfarter av mer DH eller endurotyp. Jag har bra koll på Billingen och övrigt runt Skövde men mitt fokus ligger åt släta stigar till teknisk stig, och därmed kanske även jag glappar i lokalkännedomen.

Kan ratzzer ge exempel på spår? Alltså hänvisning på var de finns?

Vi kör en runda uppe på Billingen på Söndag för lite rek och allmänt släpande på cykel uppför :P

Det finns många bra spår, och många möjligheter, om man cyklar utmed väg 49 mot Skara.

Upp mot Simsjön och mot Skultorp finns det många fina stigar med.

Kråkberget är riktigt skoj men inte så många höjdmeter att jobba med tyvärr. Jag har aldrig fått skäll av militären när jag har varit där men jag har nog bara haft tur.

Rydskogen är ju underbar men platt. Det är ganska lätt att köra vilse men bara man är med lite så är det inga problem. JPL har full koll där tror jag :)

Simsjön mot Skultorp via nabben är kanonmysigt i många partier, blir tyvärr för sällan man tar sej den rundan.

XC-stigarna och lederna uppe på berget samt Ryd/Stöpen har jag järnkoll på som sagt....

Däremot nyfiken på berget mot Skaravägen, där jag tidigare hört rykten om hårigare nedfarter som till vissa delar har preppats av människohänder. Tar gärna min plattstigcykel och upptäcker dessa, på lite försiktigare vis.

Jag kommer med på Söndag om det inte dyker upp något oförutsett. Har lyckats hitta massa goa stigar under mitt halvår i Skövde och uppskattar att det byggs nya hopp i skogen :)

Senast ändrad:
Boom nice!
Kan närsom, men helst förmidda..kanske 10:00? Hade det passat folket?
Ser redan fram imot att köra, verkar ju magiskt att folk preppar i skogen och att det finns mycket att variera mellan:)

Har cyklat endel på kullen så ska bli kul o se vad billingen lämnar för avtryck. Men vet att det kommer bli riktigt grymt;) kul

Två timmar kvar till samling för ni har väl koll på vintertiden :)
Exakt vart på parkeringen samlas vi?
Bra initiativ detta av dig Ratzzer, har tänkt samma sak men aldrig kommit till skott.

Ser tyvärr ut som att jag inte kommer kunna hoja i helgen.
När jag monterat på nya drivlinan och ska ställa in växlarna ser jag att kassetten jag köpt är skadad :(

Är det någon som är sugen på att köra imorgon eller hur känns det. Jag kan hela dagen men helst senare på eftermiddagen ?

Cykel på lagning, letar febrilt efter ny hoj tror kanske det blir deal nu iveckan faktiskt.. Hoppas därför på ride nästa helg det hade vart riktigt skoj.. Skulle vilja besöka kika på det folk har preppat också:)

Vad tror ni om cykling nu i helgen?
Jag är nyfiken på Kråkberget och några stigar från Skultorpsnabbe jag inte testat ännu..

Jag är uppe i Sthlm just nu och ska kanske vara kvar till söndag. Har inte bestämt mej än.
Så kommer jag hem är jag självklart med.

Jag är fortfarande i Uppsala på obestämd tid och kommer tyvärr missa denna helg, och kanske nästa...vilket känns skit för är riktigt redo för billingen!

Mr k har du vart o kikat på det som preppats? Isf, dina intryck hade vart kul och höra..el har nån annan vart där nyss kanske?
Har bara sett bilder från facebook sidan..ser magiskt bra ut:)

Jag har inte varit vid dirten som det finns bilder på via länken längre upp i tråden.

Har varit och kört lite på spåren man ser från 0:38 i denna filmen
samt i denna

Ett av spåren kallas Lilla utförsslingan på Strava och båda ligger precis intill Lila Milen på Billingen.
Det man ser i början av första filmen misstänker jag är ifrån Dingle.

Alright ser mer än kul ut..bra film får nästan feber nu:)) Hoppas på fint väder många helger fram, vill ju gärna provrulla där.

Gött!
Ska vi mötas borta vid hoppspåren 10:00 då?
Är sugen på att börja där borta och sedan får vi se vart vi hamnar..

Nu är det tyvärr så att jag missat att frugan var uppbokad med sin kör på förmiddagen så jag kan inte cykla förens på eftermiddagen. Får återkomma med tid, surt sa räven..

Mr K skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte varit vid dirten som det finns bilder
> på via länken längre upp i tråden.
>
> Har varit och kört lite på spåren man ser från
> 0:38 i denna filmen
>
samt i
> denna
>
>
> Ett av spåren kallas Lilla utförsslingan på
> Strava och båda ligger precis intill Lila Milen
> på Billingen.
> Det man ser i början av första filmen
> misstänker jag är ifrån Dingle.

Tror bara jag varit i Skövde en gång och då för att köpa en Mondeo, men den där första filmen skapade ett starkt sug för ett återbesök! Såg ju helt löjligt bra ut, även om en del såg ut att ligga en bit över min nivå men det löser sig nog :-)

Det vore skoj!
Kommer knappt ihåg när jag cykla senast, efter att snön försvan har jag varit sjuk så nu är det dags att köra igång igen.

Perfekt "zyklom" och "Mr K" Blir det lagom vid 11?

Nu är det 'skitigt' skoj istället :) Det är bara att kasta på sej understället och hänga med :)

11 funkar för mig.. Utgår ifrån parkeringen uppe antar jag då.

Eedit: kan utgå från vartsom iof, gärna parkering:)(lånad bil bort)

Senast ändrad:
Va riktigt skoj, mer blir det definitivt framöver!
Har ju icke face, men går fint att slänga iväg PM här annars;)

Tillbaka
Topp