Stigcykling i Söderhamn?

Stigcykling i Söderhamn?
Hoj!

Jag är i S-hamn ganska mycket pga jobbet och undrar om någon har någon koll på stigcyklingen här/där?

Man kanske ska ta bil istället för tåg någon dag så man får med sig cykeln. :) Fast det får vara tills snön dragit sig tillbaka.

Undrar,
/Tobbe

Stigcykling i Söderhamn?
Som jag misstänkte finns det inte så många aktiva här, åtminstone inte på forumet. :)

Hittade en stig som verkar lovande, den verkar starta vid E-center och går sedan norrut lite innan den viker av väster ut till Blocksjön. 1½ mil med mestadels stig. Måste testas. Annars är det ett skapligt stignät mellan Flygstaden och Söderhamnsfjärden.

Nu väntar vi bara på en decimering av snödjupet! :)

Stigcykling i Söderhamn?
Antar att du passerar Alfta på väg till/från Söderhamn (om du åker bil). Hör av dig om det är intressant med en mellanlandning. Men just nu är skogen som sagt full av is och snö.

Stigcykling i Söderhamn?
Tomaten skrev:
-------------------------------------------------------
> Antar att du passerar Alfta på väg till/från Söderhamn (om du åker bil).

Jag har åkt Falun > Gävle > Söderhamn nu på vintern då den vägen är lite bättre underhållen. Men över Alfta kan man ju åka när det är barmark.

Hittade detta när jag sökte på Hälsingeleden: http://www.soderhamn.se/webred/webred.nsf/viewDocumentWeb/6AB90C3DDFFEC209C12569E6004921E5

Mostigen, 17 km
Vid infarten till Söderhamn, vid StatOil macken börjar Mostigens vandringsled. En mil och sju kilometer längre bort slutar den vid Bocksjön i Mo gamla kyrkby. Terrängen är mycket växlande. Vi rekommenderar en paus vid Stortjärn, Styvjesjön och Mostigshällarna.

Pipsjön - Storsjön, 4 km
Stenö Camping är utgångspunkt för denna naturstig, som går via Pipsjön och Storsjön och sedan åter tillbaka tilll Stenö Camping. Orange färgmarkering.

Sagberg, Holmsveden (186 meter över havet)
Denna 32 km långa led sammanbinder Hälsingeleden vid Knupbodarna och Gästrikeleden vid Fallfäbodarna. Mitt på leden ligger Sagberg med bl.a klapperstensfält, grottor och milsvid utsikt. Leden är väl skyltad med namn och avståndsmarkeringar

Antar att Mostigen är den jag hittade med Gröna kartan.

Verkar ju finnas lite att utforska i varje fall. :) Ska bli skoj!

Stigcykling i Söderhamn?
Kul att höra att det kommer aktiva cyklister till Hälsingland. Jag är en Alftabo som dagpendlar till Flygstaden i Söderhamn, där jag sitter i flygledartornet. Jag har ett företag och håller till där. Jag brukar cykla Alfta - Söderhamn vissa arbetsdagar, men det blir ju mest tradig landsvägscykling. Bra för att få distansen, men mindre upphetsande. Jag har själv inte utforskat Söderhamns mtb potential, men däremot testat cykling i Mo, 20 km vä Söderhamn. Mycket rolig cykling. MEN, har du tid skall du ta dej en vårcykling i Alfta på våra mycket trevliga vandringsleder som är tekniskt roliga samt bra distan på. Allt mellan 3 km - 45 km. En grön karta och några våta kvällar med den under täcket, med pannlampa på, så har du garanterat skapat ett antal intressanta projekt.

En annan sak jag upptäckte i höstas var att man har märkt ut leder med MTB skyltar på vägen mellan Edsbyn och Järvsö, någonstans söder om Harsa. Hoppade ur bilen och kikade lite snabbt. Såg upphetsande ut..... Skall kolla vidare i vår. Hälsingeleden från Galven (15 km norr om Bollnäs) är mycket fin att cykla. Kanske inte så tekniskt eggande men ack så naturskön, för en liten kick...

Sammanfattningsvis, VÄLKOMMEN att cykla i våra vackra hälsingeskogar, Broder!!

Stigcykling i Söderhamn?
Oj! Så det finns alltså lite cyklister häruppe ändå då. Själv bor jag i Bollnäs men brukar träna runt i omgivningen och nog händer det att jag både kör förbi Söderhamn och Alfta ibland.

Stigcykling i Söderhamn?
the_TnT skrev:

> Mostigen, 17 km
> Vid infarten till Söderhamn, vid StatOil macken
> börjar Mostigens vandringsled. En mil och sju
> kilometer längre bort slutar den vid Bocksjön i Mo
> gamla kyrkby. Terrängen är mycket växlande. Vi
> rekommenderar en paus vid Stortjärn, Styvjesjön
> och Mostigshällarna.

Kan rekommendera Mostigen. Vi har åkt den när vi varit upp och hälsat på Elisabeths föräldrar som har sommarstuga ute vid Norrfjärd. Rolig slingrande stig, småteknisk, mycket vackert landskap, tallar, mossar o sjöar. Men också något alldeles för jävligt mycket mygg vissa årstider.

Stigcykling i Söderhamn?
Annan trevlig cykling är slalombacken vid Bolleberget. Cykla upp i backen, ned på baksidan via stigar förbi bolletjärn, upp igen och ned i slalombacken. Gör detta några ggr och du får ett "naturligt intervallpass" som heter duga. Jag trodde att jag hade mätt upp min maxpuls förra året till 187 vid en långsträckt backe, men vid maxbelastning i Bollebacken kom jag upp i 191 bps. Visserligen hade jag tunnelseende och höll på att svimma, men det var en intressant upplevelse....

Stigcykling i Söderhamn?
Men vafan, mina föräldrar har ju stuga utanför Alfta (i Klitten utanför Runemo). Jag trodde bara det var Tomaten här på forumet som kom därifrån.

Shit, nu blir det happyride Alfta i sommar, det hör jag det!

För övrigt var jag där uppe i slutet av sommaren (En kort visit över en helg. Hade tänkt att försöka få kontakt med Tomaten för lite guidning men tiden infann sig inte).
Jag och flickvännen cyklade lite grusväg men sedan cyklade vi också Flottarleden mellan runemo och Söräng (ca 8km). Den var riktigt fin där den löper slingrigt längs Voxnan och bitvis var den även Hellas-teknisk. Det blev endel släpa också då Voxnan hade högvatten vilket gjorde att flottarleden låg rejält under vatten bitvis.
För övrigt var vi upp på Bolleberget också...

Senast redigerad av en moderator:
Stigcykling i Söderhamn?
mytomspunnen skrev:
> Shit, nu blir det happyride Alfta i sommar, det hör jag det!

Aye!

Eller HappyMo-stigen som Per har kört - finns det singletrack den karln inte testat på detta klot? ;)

Just nu snöar det över Söderhamn, sitter och kikar på kanonerna på andra sidan kanalen.

Stigcykling i Söderhamn?
the_TnT skrev:
>
> Sagberg, Holmsveden (186 meter över havet)
> Denna 32 km långa led sammanbinder Hälsingeleden
> vid Knupbodarna och Gästrikeleden vid
> Fallfäbodarna. Mitt på leden ligger Sagberg med
> bl.a klapperstensfält, grottor och milsvid utsikt.
> Leden är väl skyltad med namn och
> avståndsmarkeringar
>
Jag ska testa ovanstående i sommar har jag tänkt. Jag har gått där lite förut och tror den är klart cykelbar, blir kanske väl spännande över klapperstensfälten bara? Jag har släkt därifrån (Tönnånger för lokalbekanta) och leden går bitvis genom/intill skog som morfar planterat. Finns en kåta med vedkamin uppe på Sagberg om jag inte missminner mig. Bra lunchstopp om man vill ha en långtur.

Stigcykling i Söderhamn?
baby fat skrev:
> om man vill ha en långtur.

OM man vill! :)

Fast mycket av mitt Söderhamnande betyder ju vardagkvällar, men man kan så klart åka upp en helg och jobba i början av veckan eller tvärt om, också.

Stigcykling i Söderhamn?
mytomspunnen skrev:
> Shit, nu blir det happyride Alfta i sommar, det
> hör jag det!

Skoj!

>Flottarleden mellan runemo och
> Söräng (ca 8km).

Den har jag bara hojjat en gång, ocg det var för ett par år sedan. Kommer ihåg att jag tyckte det var "sådär" den gången. Får prova igen i sommar *antecknar*.

I natt fick vi nästan två dm snö. Urk. Förra året var det skog-cyklingsdebut 27 mars...

Stigcykling i Söderhamn?
Jag kommer också från Bollnäs och kan rekomendera bolleberget starkt. Är min favorit spot när de gäller xc/am. Stort urval av stigar med varierande svårhetsgrad och fint skick. Brukar samlas ett gäng och cykla där uppe en gång i veckan sommartid, mest för skojj men också som träning.

Finns även en uppmärkt "mtb led" där men svårighets mässigt riktar den nog till nybörjaren, men de kan ju vara bra om man inte hittar så bra här uppe. skulle gissa att den är ca 25 km lång.

Vi håller även på med ett ns bygge där uppe som nog blir riktigt bra:) Kommer att fortsätta med den under våren, det har stått rätt still nu under en vintern men de är många som är sugna att börja bygga igen nu. Har lite fina dropp på G där uppe oxå så bolle passar alla typer av cyklister, allt ifrån xc till hårdaste fr.

Brukar oxå träna i Edsbyn där det finns mycket fina stigar med, främst kring slalombacken och kygelvallen.

Ser iaf fram emot en happyride här nånstans i hälsingeskogarna i sommar:)

Stigcykling i Söderhamn?
OlleA skrev:
> Vi håller även på med ett ns bygge där uppe som nog blir riktigt bra:)

Coolt, går det bara att rulla så vill jag prova. :)

När NS spottar ut en mitt i luften är jag inte riktigt överrens med.

Stigcykling i Söderhamn?
the_TnT skrev:
> OlleA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi håller även på med ett ns bygge där uppe som
> nog blir riktigt bra:)
>
> Coolt, går det bara att rulla så vill jag prova.
> :)

Klart de går att rulla!:) Fast de kanske inte är de roligaste att rulla där nu när de är snöit.
Har inte hunnit lagt ut nått hönsnät på de brantaste partierna än så de är så gott som okörbara när de är blött/is. Det har en så länge bara byggts en "line" som kanske är tja...100 meter totalt. Men de kommer mer!:) Den nuvarande biten ligger i skogen mellan backarna i skidbacken så de är ganska brant men inte nå större dropp där än så länge, mest brant och kul;)

Vi har fått massor av virke av "sponsorer" och lov att bygga hur vi vill där uppe i skidbacken så där kommer det nog hända mycket i sommar. Även en riktig DH bana är aktuellt. Det ända problemet är att liften där är så dyr att använda så lite segt är de att gå upp varenda gång...

Stigcykling i Söderhamn?
Tomaten skrev:
> Antar att du passerar Alfta på väg till ...
> ..... Men just nu är
> skogen som sagt full av is och snö.

Och hur är snö/isläget på stig och skogsväg idag på dina breddgrader. Jag åker hem till Edsbyn över påsk och undrar om det är vär besväret att ta med cykeln?

/Lars

Stigcykling i Söderhamn?
Vet att det kanske blir lite mycket tjat om Alfta i denna tråd, när det inte var det som det frågades efter... men men... känner mej manad att tipsa om ett område som jag tycker är guldvärd.

Det är mina hemtrakter runt Vikeberget. Stigarna där omkring nås enklast från Storsveden (home-sweet-home), Vikens crossbana eller Timotejvägen. Där finns det mesta, bra med sten och gott om härlig utförskörning och klättring. De flesta spåren är bra märkta, men tänk på att stigarna är rätt populära bland löpare också. Iofs inget större problem, men endå.. ett bra spår är det mellan Kullanstjärn och Kvicktjärn. Det finns en större led som heter Vikebergsleden, men den går runt berget. Så jag rekommenderar att testa att klättra upp för det.. det är värt mödan =)

Gillar ni att kolla djurspår så kan jag informera om att jag sett björnspår vid några tillfällen efter vissa traktorvägar lite ovanför crossbanan, så håll ögonen öppna =)

Stigcykling i Söderhamn?
Lave: Hem till Byyyn.... Nåja, till saken! Det är mycket snö kvar i skogen. Helt o-cyklingsbart, och det lär inte hinna bli någon ändrig på de få dagar som är kvar fram till påsk. Tyvärr :-(

Linus: Kolla in "Turtipsen" här på Happy! :-)

Stigcykling i Söderhamn?
Tomaten: Aha, där ser man! Gött att se att du förklarade det på ett mer begripligt sätt =)

Håller med om det du skrev där, det går verkligen att kombinera dessa stigar på tusen olika sätt :P Jäkligt kul område, om jag förstått det rätt så är det "orienterings-klanen" med Jakobssons släkten som stått för stor del av stigdragningen där. Stort tack till mina forna grannar, ska försöka lura ut Andreas i sommar igen :)

Stigcykling i Söderhamn?
the_TnT skrev:
> Annars är
> det ett skapligt stignät mellan Flygstaden och
> Söderhamnsfjärden.

Det är väl det som lokalt, i folkmun, kallas Hällmyran. Hojade där i midsomras http://happymtb.org/forum/read.php/1/654332/654332#msg-654332 Kul bortsett från brännässlor.

Kollade nyligen in även Hälsingeleden. Vissa avsnitt framstår som lysande andra verkar bara finnas i de lokala turistkontorens sinnen. Återkommer med en RR i så småningom.

Eftersom lanskapslederna ofta är det första man söker sig när man åker utsocknes, inte minst därför att de finns på kartor angivna som stig, så är vore det kanske läge att öppna en landskapsledstråd med rapporter om de är cykelbara eller ej, o s v.

Stigcykling i Söderhamn?
Överväger att ta med mig cykeln i början av nästa vecka, men det är lite pyssligt då jag ska mellanlanda i Stockholm.

Dykt upp någon Söderhamnlocal som vill guida måndag eller tisdag kväll?

Stigcykling i Söderhamn?
Nu så här tre år senare överväger jag starkt att ta med cykel imorgon och testa Mostigen. Om jag kan hitta den, har gått och spanat lite efter var den skulle börja men runt Statoil finns bara asfalt...

Stigcykling i Söderhamn?
Lustigt, jag ska förmodligen själv åka till Söderhamn i jobbärenden framöver så poppar den här tråden in på förstasidan.

Verkar vara en bra tråd för att göra planer som aldrig blir av, passar mig perfekt!

Stigcykling i Söderhamn?
Här är en karta över Mostigen i vart fall:

MostigenSderhamn.PNG ht=355

Stigcykling i Söderhamn?
the_TnT skrev:
> Nu så här tre år senare överväger jag starkt
> att ta med cykel imorgon och testa Mostigen. Om
> jag kan hitta den, har gått och spanat lite efter
> var den skulle börja men runt Statoil finns bara
> asfalt...

Följ asfaltsvägen förbi Statoil (ligger några företag och en bilhandlare på höger sida) och åk under E4:an. När du kommit väster om E4:an börjar en grusväg som går mot Tupptjärn. Då är du inne på Mostigen. Det är grusväg i början, men räkna med att det blir betydligt stenigare :-) ...

Stigcykling i Söderhamn?
eaglez skrev:
> Bikeparken i alfta.

Mja, som gammal feg gubbe håller jag helst hjulen på marken. Slopestyle-park är inte riktigt min gebit. Dessutom ännu ett tips i Alfta/Bollnäs när jag vill cykla i Söderhamn. :)

Men jag ska nog stanna till och kolla på stället på hemväg imorgon, eller en annan dag.

Håkan skrev:
> [vägbeskrivning]

Tack Håkan! Hade iofs. klurat ut det med kartans hjälp redan men lite ord på vägen skadar inte.

Har faktiskt med mig cykeln idag och tänker sticka ut vid 14-15 eller så, om någon mot förmodan vill följa. :D

Stigcykling i Söderhamn?
Jo, speciellt detta du skrev i den tråden är lockande:
Stigarna är jättefina, men långt ifrån lätta att hoja. Hälsingland är stenigt, stenigt som sjutton. Bitvis är det lätt vindlande snabb rolig stig, bitvis är det oerhört stenigt och svårt, en del av Mostigens spänger är svåra eller mycket svåra. Tekniskt är det jämförbart med Lunsen och Hellas.

Ser ut att bli lite duggregn idag, sticker ut om någon timme...

Stigcykling i Söderhamn?
eaglez skrev:
> Bikeparken i alfta.
>
> http://www.freeride.se/bikeparks/alfta-bike-park/

Kartan hos freeride.se är fel och hos http://www.alftabikepark.se/ (som inte funkar just nu) står det bara att parken är flyttad till Alftas gamla slalombacke Nabben. Men det finns inga skyltar dit från riksväg 50 och på kartan syns inte att man måste köra under vägen. Så här kommer en karta:

alfta-bikepark.JPG ht=409

Igår fanns bara en startramp och två kickar till en stor barkhög, men det såg ut som det byggs och ordnas en hel del så mer lär väl komma.

Stigcykling i Söderhamn?
Vill tipsa om stigen upp på Hårgaberget någon km norr om Kilafors. Osäker på höjd å längd, men tar inte mer än runt 20min upp om man klarar den relativt svåra terrängen. Partier med mycket sten blandat med en del fantastiska svaberg på väg upp, och det större sva-området som huserar den årliga Hårgadansen, med han med bockfötterna och horn i pannan som spelemann. Förresten ganska otroligt att han inte visade sig först gg jag försökte, då svordommarna ekkade mellan tallarna pga blöta rötter å stenar.
Har nu klarat den med ett fot-isätt. Även utmanande ned igen.
Någon annan som provat den? Perfekt lekplats för att slå ihjäl någon timmar om man har vägarna förbi per bil.

Senast redigerad av en moderator:
Stigcykling i Söderhamn?
Skall till Söderhamn kommande veckan. Är det något annat än Mostigen som är värt att prova? Gillar något tekniska utmaningar, både upp och ned. Sällskap vore oxå trevligt..

Stigcykling i Söderhamn?
Råkade ramla in på den här tråden via en länk och såg att den varit vilande några år men kanske borde väckas upp igen? ;)
Jag är själv intresserad av att hitta lite intressanta leder. Har precis beställt en mtb och tänkte testa på lite stigcykling.

Jag har fått nys om några stigar som jag tänkte testa. Både jag och en kollega tänkte dessutom börja ta någon korttur på lunchen. Sitter i Söderhamn så det blir då några stigar i närheten så som västra berget, hällåsen/hällmyra-området m.m. Tänkte även prova multisportarnas mtb-leder kring Stormorshäll.
Men! Jag tar även gärna åt mig av fler förslag! :)

Tillbaka
Topp