Stigfullgung med 4-5" bak?

Lotta B

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ram med lite mindre slag bak än vad som är vanligt nuförtiden. 4-5" är vad jag önskar mig, ca 67-69 graders HA och relativt lätt. Den skulle mest användas i riktigt stökig vandringsledsterräng i låg fart där man får balansera och bryta sig fram. Har kollat runt lite och jag tycker att det finns väldigt få som är såna, ofta är det 6" som gäller om geon är rätt, och gärna brant styrvinkel om det är 4" fjädring och trampvänligt länkage. Det finns ju gbg-ht så varför inte ramar med lite mindre slag bak som tar t ex Pike? Kollar lite på Cannondale Rush som skulle kunna vara nåt för mig, kom gärna med förslag om ni vet nåt annat bra :)

Senast redigerad av en moderator:
67 låter som lite väl flackt. Är du säker på att det är bra för den typen av åkning? Jag har ingen egen erfarenhet att så extrema vinklar, men jag tycker det känns intuitivt fel för en stighoj som skall ballanseras och trixas runt hinder. En Pike på en ram med den vinkeln borde ge en relativt lång hjulbas, som inte främjar hanterbarheten i låg fart.

Vad vill du uppnå med så flack vinkel egentligen?

Jag tycker du beskriver en Tuner 5 Spot:

Spotsmall.jpg ht=443

Med hjälp av ProPedal:en på dämparen bak blir den riktigt trampvänlig med väldigt lite pedalgung.

Jag är iofs jävig i frågan... :-)

Min lite grövre cykel har 67 grader och känns bra i låg fart, jag gillar det helt enkelt. Tycker att flackheten minskar tvärstoppskänslan när man stöter på hinder, jag gillar när det går nedför så jag prioriterar att cyklen funkar bra då. Men jag vill även orka trampa uppför, så jag vill inte ha en FR-rigg på stigturer.

Om du monterar dit en längre gaffel än hojen är ämnad för, så blir styrvinkeln flackare.

Jag gillar också flackare styrvinklar.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du monterar dit en längre gaffel än hojen är
> ämnad för, så blir styrvinkeln flackare.

Med risk för att ramen går sönder lättare p.g.a av större krafter i styrröret ja.
Vevpartiet hamnar också högre, vilket ger högre tyngdpunkt och en skum känsla i hojen

Låter som en riktigt bra idé Lotta, om jag skulle kunna finansiera en andra hoj som skulle gå som stigkrossare i GBG så skulle det vara något liknande.
Kanske 68 grader styrvinkel då jag tycker att just styrvinkeln på min Demo är dess största nackdel när jag kommer till knixig terräng där man nästan måste stanna mellan hindrena. Demon hade visserligen 64 grader så det var väl kanke inte så konstigt. :)

Lycka till med letandet och jag tror du kommer få en riktigt kul stigbuse.

5 Spoten är helt klart tänkbar, Trance x gillar jag inte utseendet på faktiskt. Jo, jag gillar Transition så jag har lurat på Preston, men vikten är lite för hög för mig :) Jo, flackare blir det ju med längre gaffel men jag vill ha ganska låg bb, så....

s, det där med att styrröret skulle ta mer stryk med längre slaglängd tror jag inte ett dugg på. Några grader hit eller dit.

Cyklar med längre slaglängd har högre vevpart. Höjningen blir inte så stor om man byter till lite längre.

Lotta B skrev:
> Trance x gillar
> jag inte utseendet på faktiskt.

Fast med sådana specifika, och lite ovanliga krav, kanske utseende är en parameter då får kompromissa med?

Nenja, bra synpunkt ang. gaffelvinkeln, kanske att man inte ska ha för flack heller. Runt 68 låter som en medelväg.

Näe Rippa, utseendet kompromissar jag inte med! ;) Det blir inte bra när jag skaffar saker med enbart hjärnan, det måste vara en estetisk faktor som stämmer för mig, annars blir jag inte nöjd i längden.

En annan kul ram är Cannondale Prophet med 5" bak som är lätt och har ställbar styrvinkel på 67.5-69. Skoj att man då verkligen skulle känna på olika vinklar med samma cykel.

Obed skrev:
> s, det där med att styrröret skulle ta mer stryk
> med längre slaglängd tror jag inte ett dugg på.
> Några grader hit eller dit.

Det har inte med vinkeln att göra. Det är den längre hävarmen som ger ett större moment. 10% längre gaffel ger 10% större moment. Grundläggande mekanik, inte religion. =)

s skrev:
> Obed skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > s, det där med att styrröret skulle ta mer
> stryk
> > med längre slaglängd tror jag inte ett dugg
> på.
> > Några grader hit eller dit.
>
> Det har inte med vinkeln att göra. Det är den
> längre hävarmen som ger ett större moment. 10%
> längre gaffel ger 10% större moment.
> Grundläggande mekanik, inte religion. =)

Ja, fast om det hade någon praktisk betydelse så hade varenda göteborscykel varit knäckt i styrhuvudet vid det här laget ;)

Rippa skrev:
> Ja, fast om det hade någon praktisk betydelse så
> hade varenda göteborscykel varit knäckt i
> styrhuvudet vid det här laget ;)

Ingen risk dom fegkör ju bara.

Klart det finns marginaler. Cykeln skall ju hålla till mer än att fotas i en sunkig soffa. Men man tullar på marginalen om man inte följer tillverkarens rekommendationer. Den dagen man landar på framhjulet efter ett fett dropp så lär det märkas. Ett knäckt styrhuvud är nog bland det tråkigaste man kan råka ut för vad gäller materialfel.

s skrev:
> Ett knäckt styrhuvud är nog
> bland det tråkigaste man kan råka ut för vad
> gäller materialfel.

Såg nog något tråkigare fel idag. När styrröret på gaffeln separerade från själva gaffeln... Snacka om oväntat. :)

Mårten skrev:
> s skrev:
> -----
> > Ett knäckt styrhuvud är nog
> > bland det tråkigaste man kan råka ut för vad
> > gäller materialfel.
>
> Såg nog något tråkigare fel idag. När
> styrröret på gaffeln separerade från själva
> gaffeln... Snacka om oväntat. :)

Åh fan! Det måste kännas jobbigt när marken hoppar upp och smackar till en i fejan.

Rippa skrev:
>
> Ja, fast om det hade någon praktisk betydelse så
> hade varenda göteborscykel varit knäckt i
> styrhuvudet vid det här laget ;)

Tja, men nu e de nog så att de som kör sina "överbyggda" hardtails här i Götet faktiskt inte har tagit en svetto-XC gjord för 80mm slag å slängt på en Pike, utan det är cyklar gjorda för lite mer slag i nosen...

s skrev:
>
> Ingen risk dom fegkör ju bara.
>

Det gör vi inte alls.

67 grader och Pike?

Marin Wolf Ridge har precis det och har fått bra kritik, Maxle bak också tror jag. Annars vann Cannondale Prophet med samma flacka styrvinkel "trail bike of the year" i ngn engelsk cykeltidning nyligen.

Mårten skrev:
> s skrev:
> -----
> > Ett knäckt styrhuvud är nog
> > bland det tråkigaste man kan råka ut för vad
> > gäller materialfel.
>
> Såg nog något tråkigare fel idag. När
> styrröret på gaffeln separerade från själva
> gaffeln... Snacka om oväntat. :)

Måste väl vara det värsta som kan hända? :D
God bless dubbelkronat.

Lotta B skrev:
> Jag är på jakt efter en ram med lite mindre slag
> bak än vad som är vanligt nuförtiden. 4-5" är
> vad jag önskar mig, ca 67-69 graders HA och
> relativt lätt. ...

> Det finns ju gbg-ht så
> varför inte ramar med lite mindre slag bak som
> tar t ex Pike?

Cotic Hemlock: http://www.cotic.co.uk/product/hemlock

Man kan byta länkage där bak och ha 105mm eller 150mm slag bak.
Med 130mm gaffel och 105 mm bak är gaffelvinkel 69 enligt Cotic.

Ola

edit: hehe, missade Oranges post:)

Senast redigerad av en moderator:
cjmax skrev:
> s skrev:
> -----
> >
> > Ingen risk dom fegkör ju bara.
> >
>
> Det gör vi inte alls.

Ops! Missade en smiley där.

Cannondale Prophet. 140 slag bak, 2.7kg inkl bakdämpare, passar utmärkt med pike. 67.5 eller 69 graders HA med två olika settings. Bra skit.

s skrev:
> cjmax skrev:
> -----
> > s skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Ingen risk dom fegkör ju bara.
> > >
> >
> > Det gör vi inte alls.
>
> Ops! Missade en smiley där.

No problem, misstänkte nästan det, jag missade min med flit... :-)
(Lotta B, sorry för OT...)

Marin Wolf Ridge är tänkbar, ser aningen tung ut, får kolla vikten, roligt att den har maxle bak. Cotic Hemlock är cool med möjligheten att ha 105 eller 150mm slag bak, lite fjädring bak och 140mm fram skulle kunna vara nåt, det känns rätt för mig i teorin iallafall. Cherry Bomb har jag tittat på tidigare, har för mig att den vill ha lite kortare gaffel än 140mm. Commencal har jag alltid gillat, också intressant. Och så Prophet som känns rätt lockande med sin låga vikt och suveräna testresultat, bara den inte är flexig i baksvingen pga. vikten.

Det finns ju några stycken passande ramar, kul att se! :)

Kan även rekomendera Commencal Meta 4X. 4" slag justerbar styrvinkel, jag kör den själv med Pike. Fördelen mot en vanlig Meta är att den är lite kompaktare och starkare vilket gör att den funkar till allt från hellas till dh. Finns i tyskland för 9500kr

Skitsnack att flacka styrvinklar går att knixa med. Kom hem från 3 timmars Hellas-knixande med 66,5 grader i stäven. Hade buskul hela vägen o knixigt värre var det. Jo jag har en, typ, 69-graders oxå. Den knixar som bara sjutton också.

Man knixar på olika sätt bara, eller så handlar det om vem som knixar :)

Oj, Commencal Meta 4X var riktigt häftig, jag vill tyvärr ha minst 16" sadelrör(?) så den går med saknad bort. Tack Timothy :) Rize är också tänkbar, det känns som den kan vara lite dyr bara, och svår att hitta beggad när den är så ny. Canyon, de verkar vara välgjorda med mkt bra speccar, men de lockar inte riktigt mig. Orangecykeln högre upp är också tänkbar.

Det där med vikt är lite dubbelt, mkt material i ramen på rätt ställen ger styvhet vilket jag diggar, men samtidigt är det trevligt med lätta prylar. Frågan är om man känner vikten mest innan cykeln rullar egentligen, så att man tänker att "cykeln är tung". För mig så kan en responsiv cykel som styr dit jag vill spara energi åt mig, kanske är det en tjejgrej att slippa ödsla kraft på t ex en sladdrig gaffel.

Fässberg skrev:
> Max.K skrev:
> -----
> > Fässberg skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> >
> http://www.transitionbikes.com/2007/PrestonFR.cfm
> > > Kanske? 67.5 grader i alla fall......
> >
> >
> > Den ser spännande ut.
> > Jag skulle den gå på tror ni?
> >
> > /M
>
>
> Bara ram eller hel hoj?

Vad skulle en komplett gå på tror du?

Mvh M

Tillbaka