Stigfullgung med 4-5" bak?

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Skitsnack att flacka styrvinklar går att knixa
> med. Kom hem från 3 timmars Hellas-knixande med
> 66,5 grader i stäven. Hade buskul hela vägen o
> knixigt värre var det. Jo jag har en, typ,
> 69-graders oxå. Den knixar som bara sjutton
> också.
>
> Man knixar på olika sätt bara, eller så handlar
> det om vem som knixar :)

Onekligen. Jag tror du lyckades knixa bort ett inte dessutom...

Haha, ni får nog knixa ner er lite nu!

Kanske är det en lång hjulbas som är oknixig och inte styrvinkeln? Någon med erfarenhet av flask styrvinkel och kort hjulbas? :)

Lotta B skrev:
> Tycker att flackheten minskar tvärstoppskänslan
> när man stöter på hinder

Håller verkligen med. Jag råkade bygga en chopper när jag köpte stel gaffel och det funkar helt ok. Nästan att föredra om man kör helstelt, för det tar stopp så fruktansvärt tvärt annars.

rikard skrev:
> Vi knixar som tusan med 180cm hjulbas och normal styrvinkel

Ja jag bara längtar efter att få köra en tandem på Gula i Hellas...

Lotta B skrev:
> Jag är på jakt efter en ram med lite mindre slag
> bak än vad som är vanligt nuförtiden. 4-5" är
> vad jag önskar mig,

Redan här kunde jag se att du är från götelaborg...., och din profil avslöjade ju att jag hade rätt...=D

ca 67-69 graders HA och
> relativt lätt. Den skulle mest användas i
> riktigt stökig vandringsledsterräng i låg fart
> där man får balansera och bryta sig fram. Har
> kollat runt lite och jag tycker att det finns
> väldigt få som är såna, ofta är det 6" som
> gäller om geon är rätt, och gärna brant
> styrvinkel om det är 4" fjädring och
> trampvänligt länkage. Det finns ju gbg-ht så
> varför inte ramar med lite mindre slag bak som
> tar t ex Pike? Kollar lite på Cannondale Rush som
> skulle kunna vara nåt för mig, kom gärna med
> förslag om ni vet nåt annat bra :)

Det är faktiskt en svår kombination, Hojajr med lite mer flack styrvinkel blir ofta tunga elelr har massor av slag. Jag har löst det på min hoj genom att sätta en lite längre framgaffel på samtidigt som jag har sänkt bakändan. Det blir en cykel på ca 11,5 kg med 4 tum bak och 5 tum fram och en styrvinkel runt 66-67 grader tror jag. Men den blir otroligt låg vilket iof är raciogt som få men passar kanske itne alla.

Så jag har nog inget jättebra tipps, Men när du hittar en kan du väll skrika till..:)

Edit: oj!,..det var ju visst två fler inläghg i denan tråd än jag först trodde...

Senast redigerad av en moderator:
erik h skrev:
> Ja jag bara längtar efter att få köra en tandem
> på Gula i Hellas...

Då får du hänga med ut på torsdag. =)

Jag fick för mig att Santa Cruz Blur 4X hade rätt flack gaffelvinkel och därmed borde passa in på vad du letar efter, men när jag kollar på deras hemsida så visar det sig att gaffelvinkeln är 68.5 och det är kanske för brant för dig?

Det var visst 68.5 med en 100mm gaffel. Med en Pike borde ju vinkeln hamna rätt nära 67. Jag hittade ett test på Blur 4X där de tycker att gaffelvinkeln är jätteflack :-) http://www.bikemag.com/gear/Blur4X4/.

- Our large model frame has a rock-solid 44.5-inch wheelbase. With a longer travel fork, such as the 5.6” travel Pike Air on our test bike, the wheelbase can stretch out to an even 45”. At that length, with the head angle at least another degree slacker, we doubt that anything (earthquake, hurricane, act of congress, whatever) could throw the bike off its line. It is very, very, very stable. The longer travel fork also lets the cranks clear rock gardens a little better, too. It wheelies like a fiend. In the air, it is balanced and predictable. All stretched out and slack, it’s more endo-resistant than anything this side of a tandem.

StaffanS skrev:
> rock-solid
> longer travel fork
> It is very, very, very stable.
> rock gardens
> wheelies
> In the air

Knepigt med den här sortens hojar är väl att man kan råka köpa en cykel som är gjord för vad man ÖNSKAR att man gjorde på cykel, snarare än något som passar precis för det man GÖR.

Söndagscyklister in the air, liksom. Ambulanshelikopter på det.

Sen står man där och flåsar i Sicklaskiftet med en 17-kilos "allround" som är riktigt dålig. Men dyr.

erik h skrev:
> Sen står man där och flåsar i Sicklaskiftet med
> en 17-kilos "allround" som är riktigt dålig. Men
> dyr.

Skopåse!

erik h skrev:
>
> dyr.

Erik H's observationer skär som laser genom bullshit :) Manbag!

erik h skrev:
> StaffanS skrev:
...
>
> Knepigt med den här sortens hojar är väl att
> man kan råka köpa en cykel som är gjord för
> vad man ÖNSKAR att man gjorde på cykel, snarare
> än något som passar precis för det man GÖR.
>
> Söndagscyklister in the air, liksom.
> Ambulanshelikopter på det.
>
> dyr.

Jo, den blir säkert lite för tung för stigcykling, men den uppfyller ju kraven på slaglängd och gaffelvinkel. Personligen hade jag nog inte valt en cykel med 66-67 graders gaffelvinkel för stigcykling i Göteborgsområdet. Däremot är ju 4" fram och bak helrätt. Plus en ram där man lätt kan flytta omkring kroppsvikten.

Spot on.

erik h skrev:
> StaffanS skrev:
> > rock-solid
> > longer travel fork
> > It is very, very, very stable.
> > rock gardens
> > wheelies
> > In the air
>
>
>
> dyr.

nenja skrev:

> Kanske är det en lång hjulbas som är oknixig
> och inte styrvinkeln? Någon med erfarenhet av
> flask styrvinkel och kort hjulbas? :)

Det kanske är jag som har det, 67 ha och 110cm hjulbas? Kan meddela att den cykeln knixar lätt förbi de knixigaste ställen, med mkt sten och fart så kan det vara nästan väl knixigt ibland, men bara nästan :)

Ville, så du har GBG-fullgung? Ha ha, den sanna läran sprider sig ;) Intressant att du har sänkt den bak, så kan man ju göra. Blur 4x har jag funderat på, fast jag tycker den är aningen för krallig för mitt syfte och för lik min nuvarande cykel. Iron Horse är inte fel, fast mkIII som jag har kollat på har lite för brant styrvinkel för mig. Jag kan ju klargöra att den stigcykel jag vill ha nästan enbart skall hålla sig på marken, det rör sig om riktigt teknisk xc på rättså plan mark. Den skall inte väga 17kg alltså, och inte vara en slags allround "kan-göra-allt". Så lätta hjul som möjligt, pike och oflexig ganska lätt ram med inte för kort tt.

Pfhhh!!!!!

130mm fram och strax udner 100mm bak på en cykel med 717 fälgar och carbondelar är nog ganska långt från en bullti elelr en transisition...;)

Kolla om du hittar någon löjligt lätt dualhoj i kolplast elelr så. Det är nog dni bästa chans.

Tillverkare borde verkligen fatta att folk vill ha åkglädje utan att släpa runt på 5 kilo extra i skogen.

Ville skrev:
> Tillverkare borde verkligen fatta att folk vill ha
> åkglädje utan att släpa runt på 5 kilo extra i
> skogen.

Håller med! Men smakar det så kostar det. Koltransa.

Giant%20Trance%20Adv%20Ram%2007.jpg

Jag hade mina planer på klotransan faktistk.

Men jag vill inte lägga de penagrna åp en X-small då det var liteav en chansning, Sedan fanns den itne i sverige i X-small.

Jag har även lite svårt att få inte den nya bakdämparen i dendär men sånt går ju att lösa. Och nu näår jag ser den så kasnke det inte rä något problem ivf.....hmmmmmmm

Rippa skrev:
> Erik H's observationer skär som laser genom bullshit :) Manbag!

Du menar väl bullit änna?

s: Längre gaffel belastar ramen mycket mindre än du tror. En tum extra slaglängd ger 5,5% extra hävarm på en normal 5"-gaffel. Hur mycket större blir kraften om Göran Persson lånar din cykel? Borde en cykel hålla för Göran Persson? Dåså, då slutar vi prata strunt.

Det tillverkarna däremot vill komma ifrån är att folk sätter en busgaffel på sin gamla anorektiska långlopps-XC och börjar köra utför Åreskutan med den. Man hamnar mycket lättare utanför "intended use" med en långslagig gaffel.

Lotta B: Om jag var du skulle jag skaffa en Turner 5-Spot med en Pike i fronten, kan iofs. bero på att jag har en 5-Spot sedan 2004 och tänker skaffa en Pike till den. :D Riktigt bra kundservice hos Turner själva och gott om däcksutrymme. Normalt har den 69° HA men med något längre gaffel flackar det så klart till sig en smula.

Nackdelen med bara längre framgaffel är ju att det ger högre BB,...fast det är väll iof lite götelaborg..men bara några år till va?!

the_TnT: Du är rolig du. I ena meningen drygar du dig och säger att jag har fel och i den andra att det är precis så. Hur skall du ha det?

s skrev:
> Hur skall du ha det?

Ditt argument att den längre hävarmen kommer leka pantmaskin med ramen är fel. Men för det ska man inte köra dirt med en XC-ram. Fast det beror på att krafterna är helt annorlunda i de olika åkstilarna och inte gaffellängder.

Max.K skrev:
> Fässberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Max.K skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fässberg skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > >
> > >
> >
> http://www.transitionbikes.com/2007/PrestonFR.cfm
> > > > Kanske? 67.5 grader i alla fall......
> > >
> > >
> > > Den ser spännande ut.
> > > Jag skulle den gå på tror ni?
> > >
> > > /M
> >
> >
> > Bara ram eller hel hoj?
>
>
> Vad skulle en komplett gå på tror du?
>
> Mvh M

Lite beroende på val av komponenter (gaffel / dämpare) men ca 30 lax i alla fall. Då från vår svenske leverantör (Jeja här på forumet)

Dave Turner menar f.ö. att man kan sätta en Fox 36 på en 5-Spot men då bör man använda styrlager av stål och med långt instick för att minska risken att styrröret i ramen ovaliseras:
The problem with over forking or dirt jumping a 5 Spot is not the tube set. The tube set is a winner for sure, but the Head Tube is what I fear. Mostly un supported fear, but fear none the less. Guys like SS in Georgia doing drops into sand where the loads are huge spikes is not good on the internally butted HT. With the 36 or any longish fork on there it is more chance of wallowing out the head tube. Going to a King steel set will help a lot, but any steel skirted head set is better than alu, especially if the skirt lenght is greater than the standard 10mm. The reality is that the 25mm skirted King has a lot of waste because the internal butt is not 25mm deep, it was designed for a standard head set skirt depth, and once it is in the frame you may never get a 'long' skirt out without a serious sledge hammer session. The reason is that you can't use a standard headset remover as it will fall behind the skirt into the butted area, and as you use a big punch to drive out a headset you will roll the edge of the skirt and it will then stick on the head tube when you get it partway out. Argh. I will make sure the future? has 25mm headset compatable head tubes.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=3776878#post3776878

the_TnT skrev:
> Kanske Transition Double med 3.5" slag, lågt
> vevparti och 68,5° HA (med ~100 mm gaffel så det
> går att flacka till)?
> http://www.transitionbikes.com/2007/Double.cfm

Varför ska dom alltid envisas med att sabba såna här potentiellt roliga stighojar med följande: "frame weight 7.6 lbs (without rear shock)"

the_TnT skrev:
> s skrev:
> -----
> > Hur skall du ha det?
>
> Ditt argument att den längre hävarmen kommer
> leka pantmaskin med ramen är fel. Men för det
> ska man inte köra dirt med en XC-ram. Fast det
> beror på att krafterna är helt annorlunda i de
> olika åkstilarna och inte gaffellängder.

Morsning. När blev det mitt argument?
Jag skrev att marginalerna minskar och att riskerna ökar. Till vilken grad beror naturligtvis på hur mycket längre gaffel och vilken ram det handlar om. Syftet var att uppmärksamma att det kan bli ett problem. Inte att det nödvändigtvis är det. Det är då inte lätt att avgöra, men du kanske sitter på hemliga data om vilka ramar som kan ta vilka gafflar eller kan berätta hur man avgör var gränsen går? Eftersom ramar tycks gå av även med godkända gafflar så är jag väldigt nyfiken på vad du vet om ramarnas bristningsgräns som cykeltillverkarna tydligen inte känner till. Det handlar inte bara om statiskt moment utan även om utmattning. Klarar ramen en landning så är det inte därmed sagt att den klarar 1000 likadana.

Jag tror säkert att det finns ett stort antal ramar som kan ta mer slänglängd än vad de är specade för, men att ge det som allmänt råd är ju strunt om något, för att inte säga oansvarigt.

Dessutom är det så att med längre gaffel blir man modigare och kör tuffare utför. För, vad är annars syftet med längre gaffel?

(Om Göran lånar min hoj så är det definitivt pantmaskinen nästa för den XC-alu-ramen.)

Rippa skrev:
...
> Varför ska dom alltid envisas med att sabba såna
> här potentiellt roliga stighojar med följande:
> "frame weight 7.6 lbs (without rear shock)"

Ha, ha ha. Jo, du vet det är för att folk envisas med att slänga på för långa gafflar och bränna nerför Åreskutan med dem och därför måste de överdimensioneras nått fördjävligt =D

s skrev:
> När blev det mitt argument?

Klockan 17:13 igår: http://happymtb.org/forum/read.php/1/852335/852460#msg-852460

> du kanske sitter på hemliga data om vilka ramar

Nä, men om man kan få veta vilken maxvikt en tillverkare tänkt sig för en viss ram och storlek så är det ganska lätt att räkna ut.

Väldigt få uppger det, kanske finns info i MTBRs Clydesdale-fora: http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=95

Väger man under 80 och ens ram inte är specad för någon maxvikt behöver man sannolikt inte oroa sig det minsta över att sätta dit en 2-3" längre gaffel. OM man håller sig kvar inom ramens tänkta användningsområde vill säga. Fast styrvinkeln kan ju bli rätt obehaglig, om man inte heter Lotta B eller Tobias/Frost...

Edit: anvädningsområde är ett ord med ett 'n' för lite.

the_TnT skrev:
> Väger man under 80 och ens ram inte är specad
> för någon maxvikt behöver man sannolikt inte
> oroa sig det minsta över att sätta dit en 2-3"
> längre gaffel. OM man håller sig kvar inom
> ramens tänkta användningsområde vill säga.
> Fast styrvinkeln kan ju bli rätt obehaglig, om
> man inte heter Lotta B eller Tobias/Frost...

"Tala alltid sanning, barn, sa nog deras föräldrar till dom. Det får vi inte säga till våra barn. Vi måste lära våra barn, att alltid tala sannolikt"

OM var det ja. Sannolikt så gör man inte det...

The End

s skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Väger man under 80 och ens ram inte är specad
> > för någon maxvikt behöver man sannolikt inte
> > oroa sig det minsta över att sätta dit en
> 2-3"
> > längre gaffel. OM man håller sig kvar inom
> > ramens tänkta användningsområde vill säga.
> > Fast styrvinkeln kan ju bli rätt obehaglig, om
> > man inte heter Lotta B eller Tobias/Frost...
>
> "Tala alltid sanning, barn, sa nog deras
> föräldrar till dom. Det får vi inte säga till
> våra barn. Vi måste lära våra barn, att alltid
> tala sannolikt"
>
> OM var det ja. Sannolikt så gör man inte det...
>
>
> The End

Det är ju det OMet som är det viktiga.. Det är inte gaffelns längd/vikel som bestämmer livslängden utan åkstilen! Sen att man blir mer lockad till storhuck med en lång gaffel är ju inte relevant. Då får man ju räkna med knäckt ram någon gång ibland.

@happy, jo har lurat på Dawg, men bb sitter lite högre än jag vill :/

Transition Double är ju lite tung tyvärr, Feffemannen får jobba ordentligt med borrmaskinen.

the_TnT skrev:

> Väger man under 80 och ens ram inte är specad
> för någon maxvikt behöver man sannolikt inte
> oroa sig det minsta över att sätta dit en 2-3"
> längre gaffel. OM man håller sig kvar inom
> ramens tänkta användningsområde vill säga.
> Fast styrvinkeln kan ju bli rätt obehaglig, om
> man inte heter Lotta B eller Tobias/Frost...

Ehum, 67 graders styrvinkel på den här
BottleRocket_HomePic.jpg ht=341

och den här med en jättegaffel
avanti.jpg ht=350

är väldigt skilda saker och kan inte jämföras på något vis. Att 67 grader blir obehagligt på xc-ramen beror ju på att ramen inte är konstruerad för det, samma gradtal är inte det minsta otrevligt på bottlerocketen, förstås eftersom det är just den styrvinkel resten av ramen är gjord för.

edit: krattskrivning

Lotta : Gött att du har huvudet med dig när teoretiserandet om gaffelvinklar blir för stort på happy. Som en parantes kan nämnas att beauty lies in the eye of the beholder gäller även här, som du mycket riktigt påpekar. Jag tycker alltså att 67 är en rätt snabb och brant vinkel. Men det var inte min poäng.

Min poäng är att du ska tänka på att hålla ner vikten och ta den geometri du gillar. För hög vikt är nog det som kan skada ditt nöje på hojen mest. En överbyggd för tung hoj är inte lika kul som en alert, styv och lätt sådan. Typ Villes Giant är nog väldigt kul!

En reign / prophet / blur / 5-spot skulle nog sitta fint. Eller kanske allra helst den nya Trance X. 5" och snuskigt lätt. Tyvärr blir det lite dyrare om man ska ha en lite lättare 5" ram.

Ang gaffelvinkeln så kan du ju också lösa det smidigt med att ha en justerbar gaffel, typ pike air u-turn 110-140.

Här har du:

10.5 kilo ren stigkärlek. På köpet får du sälja bilen för att har råd, men då får du å andra sidan världens just nu vackraste heldämpade hoj. Det där med HA vinkeln har du bara fått på hjärnan och kan således nedprioriteras i ekvationen.

spec08_sworkssj_hi.jpg

Westman skrev:
Typ
> Villes Giant är nog väldigt kul!

Mmmmmmmmm,..jag såg detdär...du har du matat trollet....=D

erik h skrev:
> StaffanS skrev:
> > rock-solid
> > longer travel fork
> > It is very, very, very stable.
> > rock gardens
> > wheelies
> > In the air
>
>
>
> dyr.

Min 17-kilos är knappast allround i något avseende. Det är nog därför den så kul i utförslöpor och gnarly branter att man med glädje trampar upp alla kilona för backarna. På samma sätt är min 12-kilos en underbart slingrande orm i stenravlet som dock ständigt lämnar något att önska när man vill damma på utför småbranterna i Hellas.

Ur vilket hål gräver du fram din dogmatiska uppfattning kring överbyggda hellasmoppar? På vilket sätt är 17 kiloscyklar "riktigt dåliga"? Måste alla cyklar och cykelupplevelser mätas på samma bra-dålig-skala?

btw, Tack s för att du fick rätsida på mitt inlägg

Tillbaka
Topp