Stigfullgung med 4-5" bak?

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------

> Ur vilket hål gräver du fram din dogmatiska
> uppfattning ...

Jag törs lova att ingen, eller ytterst få, på det här forumet har gått igenom den uppsjö av hojar som passerat revy genom Eriks cykelgarderob. You name it - he owned it. Faktiskt, på riktigt :)

Sådär, nu vann jag min budgivning på ebay, jippie! Vad det blev? En sån hära:

cann.JPG ht=427

Ville, du vet att du vill ha kolfiber-transan, den är läcker ;)

Senast redigerad av en moderator:
Lotta B skrev:
> Sådär, nu vann jag min budgivning på ebay,
> jippie! Vad det blev? En sån hära:

Oj, snabba bud!

Att det blev en Cannondale kan man se, men vilken modell? Pris? Och framför allt, vilken styrvinkel?

Ekfeldt skrev:
> Knixa ?
> Ta sväva svängar ?
Tror det handlar om att svänga runt stenar, träd och andra hinder för bästa linjen i stigen
> Märker man skillnad på 65-67 grader ?
Vet inte. Båda är ju räjält låga gaffelvinklar
65 DH-vinkel. Finns väl bara på DH-hojar så svårt att jämföra den med andra cyklar
67 FR/AM-vinkel. I mitt fall (66,5gr) störtskön. Stabil som sjutton men funkar också bra för att trixa runt stenar och andra hinder, om man nu inte beslutar sig för att dåna över hindren :)

>
> tre frågor på en gång.
> 'Det GÅR ju inte'

s skrev:
> Lotta B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sådär, nu vann jag min budgivning på ebay,
> > jippie! Vad det blev? En sån hära:
>
> Oj, snabba bud!
>
> Att det blev en Cannondale kan man se, men vilken
> modell? Pris? Och framför allt, vilken
> styrvinkel?

Försök inte återföra tråden till orginalfrågan nu! :)

Ohh.. Gillar cannondales feta svetsar!

Lotta B skrev:
> Sådär, nu vann jag min budgivning på ebay,
> jippie! Vad det blev? En sån hära:
>
>
>
>
> Ville, du vet att du vill ha kolfiber-transan, den
> är läcker ;)

Lotta B skrev:

> Ville, du vet att du vill ha kolfiber-transan, den
> är läcker ;)

Den kommer nog förr elelr senare, Om jag hitatr den i X-small.

Fint med en cannondale. vad blir det för gaffel på dendär då? Kräver den lefty elelr kan man köra en vanlig 1,5?

Fjärdebrunn skrev:
> Måste alla cyklar och cykelupplevelser mätas på
> samma bra-dålig-skala?

Hur tänkte du då? att alla skulle få sin egen skala? Det skulle ju bli tysk-tour-test-anarki...

Vad är det för cykel Lotta?
gaffelvinkel, AC, kedjestagslängd, länkage, vikt mm. Den måste ju godkännas av Happypanelen först :)

Hoppas du kan busa loss eller trampa dig trött precis som du har önskat dig på den

Grattis!

Fjärdebrunn skrev:
> Ur vilket hål gräver du fram din dogmatiska uppfattning kring överbyggda hellasmoppar?
> På vilket sätt är 17 kiloscyklar "riktigt dåliga"?

Ja det går ju förstås att cykla och ha trevligt på det mesta. Särskilt med kompisar i Hellas.

Men jag gillade inte att köra skog med Gemini, "skogskittad" Big Hit, Nitrous, Stinky Six eller G-spot. Man blir trött. Och det är bara roligt om det är nästan downhill, vilket det en typisk dag i skogen är ca 0,5% av tiden.

Å andra sidan så har ju Yeti 575 nästan lika mycket slag som vissa av de där men den är ett XC-jehu i jämförelse tack vare vikt och sansad geometri.

Vad kul att du känner att du har hittat rätt Erik! På 2 års cykling knäckte jag ramen på min trail- och bergscykel (Teocalin). Då ville jag biffa upp mig ett snäpp till.

Trött blir man alltid av cykling. Det handlar om hur fort man vill köra...uppför.

Jag körde endast modest tränad gladeligen 8-milaturer i skogen på min FR-kittade Teocali (18kg). Kanske inte snabbt som en cyborg men jag hade kul hela vägen. Jag är nog dum nog att släpa ut Intensen på långturer också, när jag köppt lätthjul, lättare framdämp och luftdämpad rumpa till den (den ska ner mot 16). Jag håller med dig på en punkt, vikten. Den är verkligen inget självändamål i skogen och bör jagas med kreativitet och hjälp av de kronor som kan läggas på cykeln.

Geometrin...korta kedjestag, låg BB och flack styrvinkel är ungefär så kul något kan bli :)

4:ebrunn. Du har itne tänkt på att det kanske just är att hojjen är överbyggd som gjorde att den gick av?

En tung cykel gör ju inte cyklisten smidigare. Cruxet här på forumet rullar ju runt på samma hoj i båda DH-spåret och bmx-banan utan att få några ramknäckar.

bara en tanke.

Fjärdebrunn skrev:
> Vad kul att du känner att du har hittat rätt Erik!

Ja, fast det kände jag åas ett tag även med Geminin och G-spoten (ett kort tag!). Det brukar gå över, tacka internet för det.

Ddet är lite kul detdär med att hitta rätt men cykeln. Jag tcyerk jag ahr hittat rätt de senaste 15 åren. Men ändå så hittar jag alltid någoot bättre och alla mina vänner säger att jag alltid hittar fel.

Jag tror det rä så enkelt att nyheter förnöjer.

Tack Nenja! Förlåt fjärdebrunn för återgången till ämnet ;) Ok, här kommer lite fakta så får jag veta vad Happyutslaget blir, yea eller nei :) Det blev en Prophet från 2007 som jag haft ögonen på i några dagar:

cann_sida.JPG ht=365

Nu till det viktiga, styrvinkeln....variabel, alltså 67.5 eller 69. Rippa jag lovar att rapportera vilken jag gillar bäst senare. Kedjestagen är 16.5", tt: 575mm, ac: pike 518mm och bb på 13". Länkaget är single pivot, skall bli spännande att se om cykeln kommer att explodra av all brakejack ;) Vikten är runt 2.7 kg med dämparen.

Det kommer att sitta en Pike 454 på den som det gjorde orginal, kanske att det blir mavic 717 på mina gamla Hope pro 2-hjul istället för mavic 321.

Fjärdebrunn skrev:

> Geometrin...korta kedjestag, låg BB och flack
> styrvinkel är ungefär så kul något kan bli :)

Word!

Tack för alla bra ramförslag som har dykt upp i tråden, kul med geo-diskussionen också. Propheten kommer säkert att synas på bild senare, om den inte har totaldemolerats i en ravin för att den flacka vinkeln gjorde den ostyrbar ;)

Bara för att jag är jag så måste jag ju informera Lotta om att du kommer aldrig kunna testa bara styrvinkeln på dendär.

Men det är en OT diskution så det är helt ok att totalt frångå mitt blaj..=D

Men vad blidde det för gaffel?

Lotta B skrev:
> Nu till det viktiga, styrvinkeln....variabel,
> alltså 67.5 eller 69. Rippa jag lovar att
> rapportera vilken jag gillar bäst senare.

Ahh.. du menar oxå:
- Vilken hjulbas du föredrar
- Eller vilket försprång du föredrar
- Eller vilken BB höjd du då föredrar

Som sagt, det är ju inte bara head angle du ändrar när du mixtrar med "inställningen" :) Jag vill påstå att tankens kraft är den viktigaste variabeln när det gäller cykelgeometri. Man vänjer sig vid det mesta.

Gratulerar till eBay vinsten, själv satt jag uppe halva natten o svettades med triggerfingret millimeter ovanför enterknappen. Fegade tyvärr ur....eBay är fan knark.

Jo jag vet Ville o Rippa, att allt annat ändras också när man ställer om baksvingen på den där :) Drömscenariot hade varit att få testa en tillverkares prototyper med bara olika styrvinkel.

Det var mitt första ebayköp, hade inte väntat mig att det skulle vara så spännande just innan auktionen var slut, pulsmätare nästa gång?

Lotta B skrev:
> Att 67 grader blir obehagligt på xc-ramen beror ju på att ramen inte är

Jag menade inte något negativt med det jag skrev, vissa gillar flacka gaffelvinklar i skogen.

Grattis till köpet, hoppas ni får mycken glädje tillsammans!

Appropå överbyggda Hellashojjar har jag personligen tröttnat på kompromisscyklar och tänker skaffa en av varje istället. Fast inte för tätstegat så man måste fundera på vilken man ska ta till en viss tur. :)

Stadsnära pendling: Ficksi
Asfalt: Pedalforce lvg
Grusväg & touring: Kona Sutra
Flack stig: Helstel SS 29er
AM: Turner 5-Spot
Liftcykling: Glory DH

Ville skrev:
> Bara för att jag är jag så måste jag ju
> informera Lotta om att du kommer aldrig kunna
> testa bara styrvinkeln på dendär.

Ser ut som 1.5 styrhuvud på den där ramen. Är man händig i verkstaden så går det nog att pyssla med eccentriska styrlageradaptrar!

Har för mig just Cannondale hade sådant på deras team-DH-prototyper anno -98 eller nått... Och i modern tid har det väl används på bla. Ironhorses.

Lycka till med Propheten, annars! Den "ser" väldigt lätt och fin ut!

(Lite sent nu, men jag tänkte tipsa om:
2424894480_5c8d3fa752_o.jpg ht=648

Om man vill ha den ännu lägre kan man ju alltid korta dämpareslaget i sammanband med service...)

Roger skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara för att jag är jag så måste jag ju
> > informera Lotta om att du kommer aldrig kunna
> > testa bara styrvinkeln på dendär.
>
> Ser ut som 1.5 styrhuvud på den där ramen. Är
> man händig i verkstaden så går det nog att
> pyssla med eccentriska styrlageradaptrar!

Du missar hela min poäng....Men eftersom det är Ot tror jag vi kan släppa det..;)

Jag glömde ju säga grattis till nya ramen Lotta. Jag är helt övertygad om att du kommer bli nöjd. Jag har kört ramar mellan typ 75º och 65º i styrvinkel och alla har tilltalat mig på något sätt. Så var inte så orolig över vinklarna. Du komemr vänja dig coh du kommer bli nöjd.

Kom bara ihåg att det finns ingen vinkel eller mått som alltid har fördelar.:) Därför det är kul att köra olika saker.

Ville skrev:
> 4:ebrunn. Du har itne tänkt på att det kanske
> just är att hojjen är överbyggd som gjorde att
> den gick av?
>
> En tung cykel gör ju inte cyklisten smidigare.
> Cruxet här på forumet rullar ju runt på samma
> hoj i båda DH-spåret och bmx-banan utan att få
> några ramknäckar.
>
>
> bara en tanke.

Det handlar nog som vanligt snarast om vem som sitter på cykeln. Läs, med mina landningar och forseringar av stöket hade Teocalin sin utmätta tid. Det verkar fö många Teocalis ha, om man t ex kollar MTBR. Ev dämparuppdateringar hade sannolikt rätt lite med den saken att göra.

Men grattis till Cruxet. Räknar man bang for the bucks är Teocalin svårslagen.

Tanken har alltså aldrig slagit dig.

Jag har en pendlarcykel som säkert väger runt 20 kg. I börja tog jag en liten genväg på en extremt lätt skogs-stig men det fick jag ganska snabbt sluta med. För det spelade inegn roll hur mjukt jag försökte köra cykeln. Den smällde in i precis allting och skramlade sönder på ett oerhört ohällsosamt sätt. Den cykeln hade varit död idag om jag fortsatt. Även om jag bara skall lyfta den ut för en trotoarkant får jag lägga betydligt mcyket mer manke till för att få en mjuk laning.

Även om det är ett extremfall så är det nog inte bara cyklisten som påverkar.

Man skulle ju kunna montera kortare bakdämpare för att flacka ner hojen. Kom på det när jag fick stuckdown förra året och upptäckte att hojen blev go på nåt sätt.

Obed skrev:
> Man skulle ju kunna montera kortare bakdämpare
> för att flacka ner hojen. Kom på det när jag
> fick stuckdown förra året och upptäckte att
> hojen blev go på nåt sätt.

Jo, det var så jag sänkte min hoj. Eye to eye var kortare men slaget var detsamma.

Dock blev slaget några mm kortare då utväxlingen på slaget varierade beroende på vart man arbetade.

glitch skrev:
> Erik H: Skönt att 575:an verkar förbli Hellas
> best kept secret. :)

Katten är ute ur väskan!

TBone skrev:
> Katten är ute ur väskan!

Nej nej, gamla, tråkiga, singelpivotade saker, här ska inte köpas några fler Yetisar i stan.

Jamenar, var är de CADdade bakaxelkurvorna och de tolvdelade progressivitetslänkagen med tre hekto keramiska lager? Trackar baksvingen optimalt? Har den visat framfötterna i tyska baksvingsstyvhetstester och Villes sandsäcks-drop-test? Kan man köra den med en Totem och DHX Coil? Den har ju inte en ISCG-fäste?!

yetiarcasltbike.jpg

Ja, instämmer i kören.

Edit, oops läste in the sidan 3 innan jag svarade. Den ramen ser ju hel läcker ut, blir nog hur kul som helst att cykla på.

Senast redigerad av en moderator:
Jo, jag tror att den blir kul och relativt lätt :) Det skall bli intressant att se hur bra Pearldämparen jobbar på en singlepivot, hm. Förresten Ville, jag - orolig för vinklarna? Bah, inte då, jag vet redan att det kommer att vara perfa för mig ;D

Jag tror nog att det har diskuterats tidigare, men mavic 717 brukar väl inte vara nåt problem med 2.35-däck, ex. fete albert? Är sugen på riktigt lätta hjul.

Lotta B skrev:
> mavic 717 brukar väl inte vara nåt problem med 2.35-däck, ex. fete albert?

Nix, Tobias/Frost körde ju gladeligen Gazza 3.0" på 717...

Jag kör med vanliga Albert (2,25) på 517 och Conti Vertical 2,35 på 717. Funkar utmärkt till stigåka, men känns lite vekt vid hård kurvtagning. Kan bero på lågt lufttryck och inte på fälgbredden iofs.

Hade lite problem med kombinationen 717+relativt lågt lufttryck+tunna sidoväggar=alldeles för många klämpunkor.
Upphörde när jag bytte till bredare fälgar.

Westman skrev:
> Cannondale Prophet. 140 slag bak, 2.7kg inkl
> bakdämpare, passar utmärkt med pike. 67.5 eller
> 69 graders HA med två olika settings. Bra skit.

Bara för att citera mig själv från sidan 1. Kul när nån lyssnar på konkreta tips genom bruset.. :)

Den kommer du få mycket skoj med. Fin färg du fått tag på. Och du Lotta, jag har gjort samma som du faktiskt..

Jag får helt enkelt pröva med ett par 717-hjul med lite större däck, jag gillar lågt lufttryck så det skulle kunna bli sladder.

Westman, jag hade funderat på Prophet ett tag, men all info man tar in blir ju liksom beslutsunderlaget till slut :) Färgen är helt ok, kommer att passa bra till delarna jag har liggande som skall på. Jaså, du har skaffat en också? Kul!

asså det som nämndes i tråden nyligen om on point five styrlager så behöver man inte alls mecka ihop något jävulskap i verkstad för 1 1/8... man kan alltid skaffa styrlager som har konverterings kit so ingr för att byta till 1 1/8

tror nog att det finns fler källor till sladder än bara ett par däck med lågt lufttryck på smal fälg med den ramen.

men jag hoppas att du blir nöjd såklart. :)

mattel, du tycker att ramen inte är tillräckligt styv? Jag har sett lite hintar om att vissa tycker så, men att andra tycker att den är mer stiff i bakramen än t ex Heckler som också var en av kandidaterna för mig. Jag får väl helt enkelt se vad jag tycker själv, om man vill ha lite lägre vikt så tänker jag mig att man tar risken för att man får betala någonstans.

öhhh, vill man inte ha sladder så är nog inte 717 rätt fälg, ivf inte med lågt lufttryxk....men jag har kanske missat något vesäntligt då jag nite följt tråden de senaste dagarna..:)

Tillbaka
Topp