Stighoj - börjar gå till överstyr!

richardtenggren

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att min väsentliga del av min hojpark ser ut så här:
Giant Glory 00 -11 ( Med i princip varaenda liten del är ny för i år, förutom gaffeln och bakdämparen)
White XC PRO 26" (Budgethoj, jo så är det nog)

Men problemet är så att jag trivs inte på min HT när jag cyklar i skogen:
-Gaffelvinkeln är för brant, vilket gör att jag som är van Gloryn gärna flyger över styret lite väl ofta och kanske känner mig lite väl övermodig för att köra 100mm slag.
-Det är ju att cykla utför som är roligast, inte riktigt perfekt geo?
-Jag har även haft problem att jag tycker den får lite tryck på framhjulet vid klättring, som säkert grundar sig i lite fel inställningar av sadel och styre, vilket jag har ändrat nu men inte hunnit provat grundligt.
-Tjejen tycker att hon kan ta min cykel och jag köper en ny, hörde ni?

Så jag började för ett tag sedan spana på Canyon Spectral Al, kändes som en lämplig hoj för att täcka in det mesta under ren DH. Men som alla vet så är åtgången stor och därför ska man vara ute i god tid. Sen kom ju den nya Strive CF, då växte ju vill-ha-begäret, men samtidigt insåg jag väl att 170mm är lite väl för stigcykling, speciellt när man har en Glory till DH. Men tankarna har ju gått som så att det är ju fränt med kol, möjligheten att nå samma vikt är större, mer bekväm gaffelvinkel för mig. Sedan kom jag att tänka på YT Capra Pro, som ska vara ännu lättare och har den spec jag vill ha, dvs:
-Reverb
-X1-grupp
-Kolfiberram

Men tankarna kring att det blir för nära inpå Gloryn försvinner ju inte, samtidigt kanske man kan klara sig med en hoj om man skaffar en Capra/Strive, dvs sälja Gloryn. Men då är ju oron att man har oturen att sabba ramen mot någon härlig sten. Nu har jag ju inga ambintioner att varken tävla inom någon av grenarna, så har ju hellre en rolig hoj än en jag inte trivs med men som kan ge bra tider. Eller ska man chilla och vänta in en Spectral CF? Hjälp mig innan jag gör något förhastat.

Jag har liknande bryderi.

Jag har spanat en del på Banshee spitfire, den har fått så jäkla rosig kritik. Den tror jag bara finns som ramkit, så man får bygga själv.

Annars har jag hört mycket gott om Stumpjumper FSR EVO både 26 o 29".

Liknande jag snubblat över är
Kona process 134 och Santa cruz 5010

Jag har blivit en hellasgorilla på sistone, därav byte från en Scott spark till någon av ovanstående.

Om du inte tävlar så gör väl allvarligt talat inte något kilo hit eller dit någon skilnad. I vilket fall som helst ingen skilnad som lite extra benövningar inte skulle kunna kompensera för.

Det låter som habegäret ökar desto närmare din DH hoj du kommer. Har du funderat på ett par smidiga däck på din DH och köra på den om du ska köra knepig stig.
Om tjejen är sugen på att hänga på och cykla annars och du har plats, varför inte fixa en lite mer avslappnad stighoj begagnat men kanske inte en 20k-30k hoj (det låter inte som att du har råd att köra sönder en FS CF ram). Jag tvivlar på att du får så hemskt mycket roligare på en Capra/Strive på stig än något begagnat under 10k. Pengarna du sparar kan du ju lägga på DH-resor o dyl...

Om du tycker utför är roligast låter det ju som en dum idé att sälja DH-hojen.

Provhoja ngn lagom aggro stighoj innan du köper en långslagig. Kortslagigt är väldigt roligt att cykla, och gör de vanliga stigarna lite mer utmanande, och har den aggressiva vinklar och geometri uppmanar den verkligen till att man ska ösa på. Bra träning för downhillcyklingen!

Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har liknande bryderi.
>
> Jag har spanat en del på Banshee spitfire, den
> har fått så jäkla rosig kritik. Den tror jag
> bara finns som ramkit, så man får bygga själv.
>
>
> Annars har jag hört mycket gott om Stumpjumper
> FSR EVO både 26 o 29".
>
> Liknande jag snubblat över är
> Kona process 134 och Santa cruz 5010
>
> Jag har blivit en hellasgorilla på sistone,
> därav byte från en Scott spark till någon av
> ovanstående.

Håller med, Spitty'n är väl typ den gyllene kompromissen för den brötiga stigen, eller Phantom om det önskas 29". (Fast avakta med beställning av Spitty tills Westman testat 650b med 26"-dropout's, kan vara det bästa av två världar...)
Kruxet är väl att den måste köpas i delar alt. från pMr eller annan som kan tänka sig att bygga på beställning (inkl. mig själv fast bara när tid finnes, vilket det sällan gör).
För den late är väl Kona Process 134 ett tämligen optimalt alternativ, synd bara att den inte kommer med en Pike i nosen :/
För den som vågar verkar ju Mondraker Foxy-serien vara mumma, fins som kompletta eller i ramkit.

// Larsa

Jag lånar den här tråden lite. Jag har frågat och frågat om cyklar och varit fast besluten att köpa en Commencal Meta 29, men har av någon anledning inte kunnat trycka på avtryckaren för beställnig. Väldigt märkligt. Istället har jag moddat runt en jävla massa med olika versioner av Rose Granite Chief 27,5. Är de alternativ som beskrivs här ovan bättre på alla sätt?

Jag har en Banshee Prime 29er med 140 fram och bak. Sanslöst överbyggd för Hellas säkert men vansinnigt rolig att tuffa runt på så en Spitfire är säkert ett klockrent alternativ.

Finns budgeten så tror jag en Banshee är ett riktigt bra alternativ, Rasmus på Behindbars i Danmark är riktigt bra att ha att göra med också.

floors skrev:
> Jag lånar den här tråden lite. Jag har frågat
> och frågat om cyklar och varit fast besluten att
> köpa en Commencal Meta 29, men har av någon
> anledning inte kunnat trycka på avtryckaren för
> beställnig. Väldigt märkligt. Istället har jag
> moddat runt en jävla massa med olika versioner av
> Rose Granite Chief 27,5. Är de alternativ som
> beskrivs här ovan bättre på alla sätt?

Beror ju lite på vad du är ute efter, ska det bara köras stig är nog Banshee Phantom hästlängder bättre än Meta29. Likaså att jämföra Spitty'n med Roose'n, fast den blir ju iof 10Tkr dyrare. Tror ändå det är bättre att gråta en gång vid inköpet än år av smågnällande över "komplett-cyklarnas" tillkortakommanden...

// Larsa

Inte för att en spitfire är tråkig i skogen, men den är inte någon lätt och kvick stighoj. Det fanns en annan cykel för många år sedan som också hette spitfire som var mer av en stigcykel. Nuvarande spitfire är en amhoj som det går att köra det mesta med. Jag älskar den för att den funkar till allt jag vill cykla, men om jag bara skulle haft en hoj för att cykla stig samtidigt som jag hade en DH, då hade jag valt något med mindre slag.

larsaw skrev:
> floors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag lånar den här tråden lite. Jag har
> frågat
> > och frågat om cyklar och varit fast besluten
> att
> > köpa en Commencal Meta 29, men har av någon
> > anledning inte kunnat trycka på avtryckaren
> för
> > beställnig. Väldigt märkligt. Istället har
> jag
> > moddat runt en jävla massa med olika versioner
> av
> > Rose Granite Chief 27,5. Är de alternativ som
> > beskrivs här ovan bättre på alla sätt?
>
> Beror ju lite på vad du är ute efter, ska det
> bara köras stig är nog Banshee Phantom
> hästlängder bättre än Meta29. Likaså att
> jämföra Spitty'n med Roose'n, fast den blir ju
> iof 10Tkr dyrare. Tror ändå det är bättre att
> gråta en gång vid inköpet än år av
> smågnällande över "komplett-cyklarnas"
> tillkortakommanden...
>
> // Larsa

Larsa, kan du förtydliga "ska det bara köras stig är nog Banshee Phantom hästlängder bättre än Meta29"? Är det att Metan utförsorienterad?

Stånkan skrev:
> Larsa, kan du förtydliga "ska det bara köras
> stig är nog Banshee Phantom hästlängder bättre
> än Meta29"? Är det att Metan utförsorienterad?

Jo, mera slag och längre kedjestag (samt i viss mån gaffel o sadelstolpsvinklarna) gör Meta mera stabil men sävligare är Phantom som passar bättre på våra svenska stigar där det normalt sätt inte går i 30-knyck... (dessutom har Meta'n vikten emot sig)
Sen tror jag nog en Phantom klarar ett o annan berg den också, fast då blir den nog nervösare än Meta'n.

// L

jofahjalm skrev:
> Inte för att en spitfire är tråkig i skogen,
> men den är inte någon lätt och kvick stighoj.
> Det fanns en annan cykel för många år sedan som
> också hette spitfire som var mer av en stigcykel.
> Nuvarande spitfire är en amhoj som det går att
> köra det mesta med. Jag älskar den för att den
> funkar till allt jag vill cykla, men om jag bara
> skulle haft en hoj för att cykla stig samtidigt
> som jag hade en DH, då hade jag valt något med
> mindre slag.

Utan att ha kört den så plusettar jag ändå. Snackar vi stighoj tycker jag en spitty som har 140mm bak och 160mm fram eller vad det är är rätt mycket mer än vad som är optimalt för att ha kul. Jag hade gått på runt 120-130mm och flacka aggressiva vinklar, eller rent av ännu mindre som Process111

larsaw skrev:
> Stånkan skrev:
> -----
> > Larsa, kan du förtydliga "ska det bara köras
> > stig är nog Banshee Phantom hästlängder
> bättre
> > än Meta29"? Är det att Metan
> utförsorienterad?
>
> Jo, mera slag och längre kedjestag (samt i viss
> mån gaffel o sadelstolpsvinklarna) gör Meta mera
> stabil men sävligare är Phantom som passar
> bättre på våra svenska stigar där det normalt
> sätt inte går i 30-knyck... (dessutom har Meta'n
> vikten emot sig)
> Sen tror jag nog en Phantom klarar ett o annan
> berg den också, fast då blir den nog nervösare
> än Meta'n.
>
> // L

Larsa, du som har koll. Vad finns det för bra alternativ till Banshee Phantom? Jag tror det är rätt hoj för mig, men premiumprislappen gör att ett köp känns avlägset.

Edit: Och andra som har tips får såklart också yttra sig ;)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> De nyligen recenserade stigcyklarna från Pyga
> kanske kunde vara nåt?
>
> http://happymtb.org/2014/05/29/forsta-titt-pyga-on
> eten-29er-och-onetwenty-650b/

Både Pyga och Banshee verkar ha premiumprislapp..

Dessutom blev jag väldigt förbryllad kring 27,5" och 29" efter läst atikeln. Svårt när man bara provcyklar på internet.

Commencal HipHop ser grymt busig ut. Jag vill att någon ska köpa en och säga något om den innan jag köper en :-)

150 fram med aggressiv gaffelvinkel samt 120 bak så att den ändå inte blir en traktor som bara köttar över allt obehindrat.

Härligt med många svar!

Jo som sagt, jag insåg ju även själv att det var för mycket slag. Att ha en lätt hoj är roligt, min DH väger in på 14,5kg typ.

Så jag är väl medveten om att jag bör kolla på mindre slag, var väl därför jag haft målet på en spectral 650b först. Men den kanske blir för mycket med? Jag cyklar mest dalarna/hälsingland så det finns ju lite blandad terräng. Är 175cm lång och fått för mig en 29a blir för stor/ej så lekfull?

Jag ska kolla upp förslagen som ni kommit med, men därför jag kollat på Canyon / Yt har ju varit för det känns prisvärt.

Tanken är väl att ligga närmare 25-30 än 40, men är vill ha begäret stort får man lätta på kortet bara:)

Mvh Richard Tenggren

Senast ändrad:
desmo skrev:
> Både Pyga och Banshee verkar ha premiumprislapp..

Jo, jag insåg det. Vill du ha något billigt så är ju tyskarna bra på sånt. Både Radon och Canyon har stigcyklar som inte har så fasligt flacka vinklar. Jag är mycket nöjd med min Radon Slide 140 må jag säga. Så fort man kommer bort från grusväg och släta stigar så känns den rapp och snabb:-) En bra kompromiss om man inte tänker ägna sig åt dedikerat utförsåka, men ändå slippa skallra tänder när stigen blir brötig.

Makten skrev:
> desmo skrev:
> -----
> > Både Pyga och Banshee verkar ha
> premiumprislapp..
>
> Jo, jag insåg det. Vill du ha något billigt så
> är ju tyskarna bra på sånt. Både Radon och
> Canyon har stigcyklar som inte har så fasligt
> flacka vinklar. Jag är mycket nöjd med min Radon
> Slide 140 må jag säga. Så fort man kommer bort
> från grusväg och släta stigar så känns den
> rapp och snabb:-) En bra kompromiss om man inte
> tänker ägna sig åt dedikerat utförsåka, men
> ändå slippa skallra tänder när stigen blir
> brötig.

Så förutom Sliden.. vad finns för kul att titta på?
Rose Root Miller (Thrill Hill? Granite Chief?)?
Canyon Nerve AL/AL29 (Spectral 27,5/29?)
Scott Spark?
Specialized Camber?

Precis som nänts ovan är Kona Precess fina alternativ på rappa stigcyklar,
134 (27.5") eller 111 (29")
http://dropinbikes.se/fullsuspension/
Vill du vara lite outsider skickar jag in denna Orbea som ett wildcard:
http://www.orbea.com/es-es/bicicletas/occam-h30x/
Dock är det en 26"are, men med 120/140 slaf bak o fram, samt kvick geo (om än kanske liiiiite för brant gaffelvinkel).
Det kostar ju som sagt att ligga på topp...
// Larsa

+1 på play.
Speciellt om man mest vill lajja runt med låg sadel, reachen är inte så tokig med 430mm i Long, det är ungefär som de flesta märkens L.

67 grader skulle jag säga är plenty flack för svensk stigcykling och beyond

jag har en Spitfire v2 i L samt 650b-hjul stående, väntar bara på 650b-däck så ska vi se om det funkar med 26" dropouts och hur det känns.

richardtenggren skrev:

> Jo som sagt, jag insåg ju även själv att det
> var för mycket slag. Att ha en lätt hoj är
> roligt, min DH väger in på 14,5kg typ.

Hur har du lyckats med det? Jag tror att min Spitfire väger mer än din DH.

jofahjalm skrev:

> Hur har du lyckats med det? Jag tror att min
> Spitfire väger mer än din DH.

Jaru, ganska lätta hjul (Hope + ZTR Flow EX), X0-vevar, Kolfiber styre, stolpe, sadel. R1-bromsar, lite titan osv:)

Vad tror ni om en meta sl 1, för långa kedjestag? Jag vart så ivrig så jag beställde hem en, kändes som bra utgångsmaterial. Kanke lite finare hjul, reverb och x0-vevar, med snik x01-variant. Vad tror ni?

Geometry_Meta_SL.jpg

Senast ändrad:
richardtenggren skrev:
> Vad tror ni om en meta sl 1, för långa
> kedjestag? Jag vart så ivrig så jag beställde
> hem en, kändes som bra utgångsmaterial. Kanke
> lite finare hjul, reverb och x0-vevar, med snik
> x01-variant. Vad tror ni?
>
> http://www.commencal-store.co.uk/Files/32557/Img/1
> 4/Geometry_Meta_SL.jpg

Bra där! En Meta SL är aldrig fel på våra stigar, tror inte kedjestagen blir begränsningen på den cykeln ;)
BTW undrar om det skulle gå att prångla in ett 650b-hjul på den där?
// Larsa

En Meta SL i 650B vore ett trevligt alternativ när det blir dags att pensionera Meta 5:an. Om nu industrin fortsätter pressa för att 26" ska försvinna

larsaw skrev:
> Bra där! En Meta SL är aldrig fel på våra
> stigar, tror inte kedjestagen blir begränsningen
> på den cykeln ;)
> BTW undrar om det skulle gå att prångla in ett
> 650b-hjul på den där?
> // Larsa

Låter bra!;) jag jämförde geon med prisade spitfiren och tyckte det var rätt lika, det avgjorde saken:)

Ja det hade varit intressant, får se om utrymmet finns, ska man byta hjul sen så är det ju lika bra att gå på 650b om det går :)

Har någon koll på vilken q-faktor det ska vara på vevarna? Insett att jag behöver gxp och passande lager från sram:) sen tänkte jag skaffa n/w klinga och en hope t-rex, men vilken storlek är lämplig fram tro?

Tror vi missförstod varandra, förstår inte vad du menar med länken riktigt. Jag har full koll på vilka grejor jag ska köpa, bara inte vilka versioner;)

Tänkte mig följande:
XX1 GXP vevar, frågan är vilken q-faktor? Mejlade i alla fall commencal om det. BB-bredd 67/73 är väl det enda som finns och bör stämma med meta:n? Pratade med Preacher igår och han skulle återkomma med serienr för passande vevlager för bb92/gxp:)

Works Components spiderless drev eller liknande, frågan är vad som är lämplig storlek? 34 eller 32t? mindre? Jag har 36t N/W från hope på Gloryn, men vill ha spiderless så hope går bort.

Hope trex 40t, blir denna bra? Behöver jag ett 16t drev? kassetten är pg-1050 11-36, enligt spec, vilket ska passa.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp