Stigsabotage(?) Gömmaren

Stigsabotage(?) Gömmaren
Kan tilläggas om cykelförbudet i Gömmaren att sista jag mötte kommunens naturvårdare där, så bad han mig cykla ett extra varv på en av stigarna för att kolla efter ett nedfallet träd som han hade fått rapport om... Så kommunen verkar lite halvintresserade av att upprätthålla förbudet...
Ja, vad naturvårdaren anser och vad tjänstemän i kommunhuset beslutar kan nog skilja sig en del

Stigsabotage(?) Gömmaren
Å nej, gjorde jag något som inte var Happykorrekt ?... Tänkte bara att med en mtb-led för alla tids-hetsande cyklister kan jag få cykla ifred på vandringslederna, för några vandrare ser man aldrig där....?

??

Ja du är en outcast som jag. Tror ju också på svettoleder för lycra/spark-folket men det är inte OK!

Stigsabotage(?) Gömmaren
Om inte Huddinge skiljer sig radikalt från andra kommuner tror jag inte det är supertätt mellan kostymerna bland tjänstemännen. Dessutom är de nog ofta i händerna på politiker som vill göra statements. Iofs kanske kostymer är vabligt bland politikerna och på så sätt stämmer det kanske som du skrev...
Typ det jag menade... Man använder slitage/naturens bästa som ursäkt att förbjuda mtb, men de som är anställda för att ta hand om naturen och faktiskt är i naturen, tycks inte se mtb som ett problem. Det är beslutsfattarna (kostymnissar/politiker) som låter sig styras till ogrundade beslut pga av en hand full högljudda medborgare...

Stigsabotage(?) Gömmaren
Plötsligt händer det: Idag råkade jag för första gången ut för en person på stigen som ogillade att jag cyklade där. En manlig joggare i övre medelåldern.

Stigsabotage(?) Gömmaren
05DC8693-5C99-4CAD-B918-134D482EEFBD.jpeg

Är det någon som försökt göra den här rollern onödigt spännande, eller är det Ove som levlat upp?

Stigsabotage(?) Gömmaren
Plötsligt händer det: Idag råkade jag för första gången ut för en person på stigen som ogillade att jag cyklade där. En manlig joggare i övre medelåldern.
På den tiden jag cyklade i Änggårdsbergen så var det några intressanta incidenter..bara arga stadsbo-kvinnor i övre medelåldern för mig. Här i Halland är det faktiskt enbart glada kommentarer, vilken skillnad.

Stigsabotage(?) Gömmaren
Inte vet jag, men de kanske tycker att när andra tar saken i egna händer (bryter mot cykelförbudet) så kan de också ta saken i egna händer?
Du menar att när nån cyklar nedför där (utan hinder) så kan en vandrare som råkar stå nedanför bli påcyklad och bryta ben? Eftersom vi som cyklar kan skada oss vid sabotage...förstår inte logiken men du får gärna upplysa mig?

Stigsabotage(?) Gömmaren
Du menar att när nån cyklar nedför där (utan hinder) så kan en vandrare som råkar stå nedanför bli påcyklad och bryta ben? Eftersom vi som cyklar kan skada oss vid sabotage...förstår inte logiken men du får gärna upplysa mig?
Logiken är väl att bryter man själv mot regler (i detta fall cykelförbud) kanske man inte ska vara förvånad att andra också bryter mot regler.

Stigsabotage(?) Gömmaren
Logiken är väl att bryter man själv mot regler (i detta fall cykelförbud) kanske man inte ska vara förvånad att andra också bryter mot regler.
Vad finns det för regler mot att lägga ut pinnar i skogen? Det är inte att bryta mot någon regel, det är ett försök till att skada någon.

Stigsabotage(?) Gömmaren
Visa bilaga 622661
Är det någon som försökt göra den här rollern onödigt spännande, eller är det Ove som levlat upp?
Är det där idag?? Det var nån gång i höstas jag höll på att slå ihjäl mig när jag skulle ner där och nån hade lagt ut det där.. jag röjde upp det i vintras och körde utan problem för någon vecka sedan... Nu är det så där igen?? Det har varit ganska lugnt på sabotage-fronten vinter/vår, men antar att björnen har vaknar ur sitt ide ?!

Stigsabotage(?) Gömmaren
Kan inte se någon logik i detta. En enskild stigcyklist orsakar ju ingen bestående skada, kanske inte ens synliga spår. Men en gubbtjyv som släpar runt ett dött träd orsakar ju störning i ett oerhört viktigt ekosystem; det döda trädet och allt som lever på det. Det är ju dessutom utstuderat elakt att gillra fällor.

Stigsabotage(?) Gömmaren
Är det där idag?? Det var nån gång i höstas jag höll på att slå ihjäl mig när jag skulle ner där och nån hade lagt ut det där.. jag röjde upp det i vintras och körde utan problem för någon vecka sedan... Nu är det så där igen?? Det har varit ganska lugnt på sabotage-fronten vinter/vår, men antar att björnen har vaknar ur sitt ide ?!
Ja, det var idag. Hade jag kört som vanligt hade jag slagit ihjäl mig. Det var ett tag sen jag körde där, och jag hade någon slags känsla av det nog skulle vara smart att vara extra vaksam. Det var precis att jag hann stanna där – det är ju rätt brant, och dessutom lite skymd sikt precis innan.

Det låg grova grenar på många ställen över stigarna där på södra sidan av berget idag.

Stigsabotage(?) Gömmaren
Ja, det var idag. Hade jag kört som vanligt hade jag slagit ihjäl mig. Det var ett tag sen jag körde där, och jag hade någon slags känsla av det nog skulle vara smart att vara extra vaksam. Det var precis att jag hann stanna där – det är ju rätt brant, och dessutom lite skymd sikt precis innan.

Det låg grova grenar på många ställen över stigarna där på södra sidan av berget idag.
? f-n.. Ja, ta det försiktigt, den som gör detta har en förkärlek för att sabotera där det kan orsaka riktig skada tyvärr... ☹️.

Stigsabotage(?) Gömmaren
finns det nåt lämpligt sätt att anmäla dessa sabotage? även om stigarna inte är avsedda för cykel (enl kommun) så är det ju fortfarande naturreservat och borde brya mot regler att ta dit skräp och bryta av och flytta på grenar och så?

Stigsabotage(?) Gömmaren
finns det nåt lämpligt sätt att anmäla dessa sabotage? även om stigarna inte är avsedda för cykel (enl kommun) så är det ju fortfarande naturreservat och borde brya mot regler att ta dit skräp och bryta av och flytta på grenar och så?
Det är väl reservatsföreskrifterna som förbjuder cykling? Jag gissar att om alla respekterar reservatsföreskrifterna så kommer ”sabotagen” upphöra. Hönan och ägget liksom…

Stigsabotage(?) Gömmaren
Det är väl reservatsföreskrifterna som förbjuder cykling? Jag gissar att om alla respekterar reservatsföreskrifterna så kommer ”sabotagen” upphöra. Hönan och ägget liksom…
att sabotera en vandringsled på det sättet är väl ändå förbjudet, och kommunen bör ju ha intresse att stoppa det.

Stigsabotage(?) Gömmaren
Man kan göra en "felanmälan" på kommunens hemsida, som när ett träd fallit över stigen tex. Tror tyvärr inte det skulle leda nån vart. Just de där bilderna är inte från någon av de större lederna heller, så ännu mindre intresse för kommunen gissar jag ?

Tillbaka
Topp