Stigsabotage (?) i Delsjön

Adhocalias

Aktiv medlem
Jag körde mtb i Delsjöområdet igår kväll. På Strandslingan som börjar nere vid Stora Delsjöns sydöstra hörn, https://www.strava.com/segments/6810215, hade någon gjort ett ganska gediget arbete med att blockera stigen för cykling.

Det fanns inga skyltar eller lappar som förklarade varför. Någon som vet om det handlar om sabotage eller om det ligger någon annan anledning bakom?

Jag har inga problem med att hålla mig borta om det är av omsorg om djur och natur, men jag kunde som sagt inte se någon lapp, eller något uppenbart längs stigen som förklarade varför man inte skulle cykla där.

et är nog inte mer än att nedre ändan startar ju från väg som bara är för gångare.
Så se det som ett hinder om att man inte ska cykla från stigen ut på gångvägen och ut på spången...

Nja. Det låg hinder längs hela stigen. ”Entrén” till stigen var blockad med stammen från ett mindre träd. Sen var det hinder längs med hela slingan. Från ihopsamlat bråte (pinnar och grenar) som låg rätt över stigen, till mindre trädstammar och en tjock planka som kilats fast mellan träd mm för att blocka vägen. En del gick att cykla genom, men vissa hinder var rejäla. Allt långt borta från vägen.

Ser placerade grenar lite överallt. Verkar som någon eller några inte gör något annat än lägger ut hinder riktad mot cyklister. Hur fan hinner de liksom?

emmer sa:
et är nog inte mer än att nedre ändan startar ju från väg som bara är för gångare.
Så se det som ett hinder om att man inte ska cykla från stigen ut på gångvägen och ut på spången...
Jag har för mig att skyltarna längs den vägen numera anger GC och inte gång. Men jag kan ha fel.

Bilderna är från parkeringen vid 40an.

Bilagor

• WP_20160823_19_25_24_Pro.jpg
    WP_20160823_19_25_24_Pro.jpg
    370.6 KB · Besök: 39
  • WP_20160823_19_25_27_Pro.jpg
    WP_20160823_19_25_27_Pro.jpg
    428.2 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Den som slängt ut hindren kanske gjort det för moped i första hand. Och tänkt att "cyklister är ju så spänstiga och har så lätta cyklar så dom kommer enkelt förbi ändå" kanske...

C-dale sa:
1888 sa:
Ingen fara, dom svälter snart ihjäl!
Hur lång tid har jag kvar?
Visserligen brukar jag plocka bort grenar o skräp,men det kan väl inte ha någon större inverkan på min livslängd?

Vet inte hur gammal du är, men det har ju pratats ganska mycket om fattigpensionärer sista tiden.
Det enda som är helt säkert är väl att du är en dag närmare döden, liksom oss alla andra.

Rattnalle sa:
emmer sa:
Jag har för mig att skyltarna längs den vägen numera anger GC och inte gång. Men jag kan ha fel.
Bilderna är från parkeringen vid 40an.
Sist jag cyklade över spången så är (var!) det gångvägsskyltar mellan där vägen går ner till pumpstationen och där den klyver mellan stora och lilla. Ute vid parkeringen och runt lilla har det alltid varit dom skyltarna.

Vi rensade det mesta av skiten idag så nu borde det vara körbart hela vägen, om vi inte missade något parti. Det grenar ju sig på lite olika sträckningar.

Idag 12:10
Låg en jäkla massa träd på stigen som går från parkeringen vid Härlanda tjärn mot mtb-banan.
Säkert ett hundratal småträd och grenar de första 30m på stigen från parkeringen sett.

Många träd var de som stod närmast stigen, någon vettvilling har knäck massa träd och bara böjt dom över stigen...
Så sjukt jäkla onödigt.... Bara just där också.. Ett kort litet stigparti.

IMG_20180506_121854.jpg

IMG_20180506_121847.jpg

Massa trän på Preachers i Änggården. Lagda kvistar i Kikås. Känns mer som medveten kampanj från någon annan grupp mer än enstaka personer.

Wow här har vi en riktigt sur jävel som inte bryr sig det minsta om skogen. Bryta ner sega slanor på det viset låter i mina öron som rent raseri. Var försiktiga om ni ertappar någon.

Har mailat bilder, inklusive exakt plats samt beskrivning till park & naturförvaltningen i Göteborgs stad nu.

Edit: En åtelkamera vore intressant

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Låg en jäkla massa träd på stigen som går från parkeringen vid Härlanda tjärn mot mtb-banan.
Säkert ett hundratal småträd och grenar de första 30m på stigen från parkeringen sett.

Många träd var de som stod närmast stigen, någon vettvilling har knäck massa träd och bara böjt dom över stigen...

Antar att detta kommer som reaktion på gårddagens MTB lopp som gick i Skatås, Göteborgsgirot 50km?
Verkade ju på Tävlande Eliten som att det hade varit helt vilt i motionsspåren.

Eapea sa:
Klavikel sa:

Antar att detta kommer som reaktion på gårddagens MTB lopp som gick i Skatås, Göteborgsgirot 50km?
Verkade ju på Tävlande Eliten som att det hade varit helt vilt i motionsspåren.

Åverkan var gjord innan loppet

Tillbaka
Topp