Stigscykling i norrbotten?

Onkel

Ny medlem
Funderar uti det här med hyfsad organiserade stigar och terrängbanor runtom i länet. Visst finns det stigar kors och tvärs i alla skogar men helt ärligt så skulle det ta lite väl lång tid att åka runt i bil och leta renstigar i hundratals kvadratmil skog.
Så jag känner att det känns bättre att ta den lätta vägen ut och fråga happyfolket istället, för några norrbottningar borde det väl finnas härikring som inte bara trampar asfalt?

Är mest intresserad av Kalix/Råneå/Luleå/Älvsbyn/Boden-området men givetvis är alla förslag välkomna då alltid nån kan ha nytta av informationen. :)

Har testat MTB-leden i Karlsvik/Arcus men helt ärligt så kändes inte den 5 km korta banan sådär överväldigande och efter 4 varv så blev man less. Längre slingor är att föredra. Kanske känner du till nå gamla kostigar som går mellan byar ute i länet? Eller ännu hellre lite bergsbestigning som en hyfsad novis skulle palla med?

Alla förslag är välkomna, för i år ska det bli mil på hojen!

Skjutbanan (södra) Boden bjuder på grus, sand, klättring och utförs! Sjukt najs. Ta svängen från rödbergsfortet via rödberget, men det finns hur mkt som helst!

Hade tänkt försöka mig på att utforska Boden eftersom jag har hört att det ska finnas bra cykling där, men eftersom jag inte känner till stan mer än att jag har varit dit en handfull gånger så måste man ju åtminstone känna till en utgångspunkt. Har hört att det ska gå att cykla runt Pagla(?) men känner inte till mycket mer än så.
Det finns inga uppmärkta leder eller terrängkartor? Nu är väl inte uppsnitslade motionsspår det jag är ute efter direkt, men man måste ju börja nånstans.

Men jag ska ta mig dit nån helg och utgå från Rödbergfortet (borde åtminstone vara utmärkt på nån karta :)) och arbeta mig därifrån.

Sök ck sävast så får du fram en slinga dom har.

Stil cykel på Facebook har imorgon mtb-träning (stigcykling) som man får haka på om man vill :)

Sen vet jag att herr Bullabus har riktigt bra ess i sin rockärm.

Fick höra på Cykelstället idag att Stil skulle ha skogskörning ikväll men eftersom jag har dryga 5 mil in till stan och inte hade med mig cykeln så kunde jag inte haka på. Men nästa gång är jag med, förutsatt att det inte är WC-tempo. :) Kör de varje onsdag?

Är med i bägge fb-grupperna men det brukar sällan komma upp konkreta tips. Tror dock mycket på Stils gäng då jag inte har nån direkt lokalskogskännedom och inga polare som cyklar och då får man ju tips och får själv se vars man kan trampa.

Runt Kalix hade det också varit kul om nån vet av nå bra cykling. Finns det nå Kalixbor på forumet månne?

Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är en fin sväng i Luleå tex. Starta från
> Gäddvik kanske? http://happymtb.org/turtips/403/
>
> Skulle vara kul om fler kunde lägga in turtips
> från andra kommuner. Det kan ju vara lite svårt
> att hitta om man inte är från byn.

Såg ut som en bra sväng, om än lite virrig. :) Är det mycket stig eller mest grusväg?

Jo Jerry, det är blandat stig grusväg och en del asfalt i kallax. Tänkte inte så mycket på vilken sorts väg/stig det var mest av då jag hade nog med att navigera. Har bara cyklat den svängen 2 ggr.
Ormberget...tror det inte är tillåtet att cykla i elljuspåren, ska kolla när jag är dit nästa gång? Men som transportsträcka delar av det borde man väl inte vara något problem? Annars är milspåret rätt fint att cykla på, delar av det är ju en leråker.

Kan annars tipsa om en fin asfaltsrunda jag prövade i måndags. http://www.endomondo.com/workouts/334620727/5777174 2 fikaställen förutom de inne i stan, Rutviks cafet och Gäddvikscafet (inte öppnat ännu).

Bullabus skrev:
> Jo Jerry, det är blandat stig grusväg och en del
> asfalt i kallax. Tänkte inte så mycket på
> vilken sorts väg/stig det var mest av då jag
> hade nog med att navigera. Har bara cyklat den
> svängen 2 ggr.
> Ormberget...tror det inte är tillåtet att cykla
> i elljuspåren, ska kolla när jag är dit nästa
> gång? Men som transportsträcka delar av det
> borde man väl inte vara något problem? Annars
> är milspåret rätt fint att cykla på, delar av
> det är ju en leråker.
>
> Kan annars tipsa om en fin asfaltsrunda jag
> prövade i måndags.
> http://www.endomondo.com/workouts/334620727/577717
> 4 2 fikaställen förutom de inne i stan, Rutviks
> cafet och Gäddvikscafet (inte öppnat ännu).

Inga problem alls med att cykla i spåren. Mailade och kollade för ett par år sen

Hörde klagomål i vintras att det varit cyklister i ormbergsspåren vilket lett till att flera skidåkare kraschat när de haft fastnat i hjulspår när de skulle trampa runt i kurvorna. Så undvik ormbergsspåren åtminstone vintertid. Bra att undvika cykelträning i spåren även sommartid för att undvika konflikter, transportera sig där tycker jag är ok sommartid.

Hertsöstigen kör jag mycket på och kan verkligen rekommendera. Kolla in RR som jag gjorde för några år sedan http://happymtb.org/forum/read.php/1/1998476/1998876

Fanns förut mycket stigar på Ormberget och Kronan i anslutning till motionsspåren, man fick lätt ihop timmar därute - utan att cykla elljus. Har inte varit dit och cyklat på ett par tre år nu så statusen kan ju ha ändrats med tanke på nybyggnationerna därute.

Elljusspåren på Måttsundsberget har jag aldrig sett nån joggare på sommartid, så där cyklar jag däremot utan större eftertanke:) Slingan som går från slalombacken bort mot byn är fin. Går att kombinera med Bullabus spårtips ovan. Övriga slingor jag provat är sandiga/överbranta.

Ute vid Kvarnträsket finns det färgmarkerade "jogging"-slingor, röd & blå, från badstranden där Lulegymnasterna hade klubbstugan förut. Jag bor därute så jag har bra koll på stigarna runt sjön och bort mot Måttsund. Finns det intresse kan jag guida i det området vid tillfälle.

Senast ändrad:
JerryEriksson skrev:
> Hmm tystnaden tolkar nog vi alla som att en
> happyride är på g =) Låt mig bara rehabträna
> mitt knä en vecka så är jag på utan att blinka
> =)

Jepp, ska bli kul. Heala ditt knä bara så ser vi när det passar och är bra väder.

JerryEriksson skrev:
> Ajaj Detta bådar som en tung resa ;)

Jo för den som har lättast cykel ;D

Jag o 12-åriga dottern cyklade Kvarnträsket-Måttsund/Kaspers Bar T&R igårkväll efter gamla grusvägen, den som har varit hyfsad sönderkörd och rolig att cykla efter. Tyvärr verkar ryktet om att man ska köra sand/grus från Näverberget via den vägen till Gäddvik stämma:( det är avverkat skog för att bredda den o man har börjat fylla ut med massor. Skulle tro att det blir oljegrus hela sträckan, tråkigt för oss skogscyklister...

Tillbaka
Topp