Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Inte en stigstatus, bara en promenadstatus: Grusvägarna runt Söderbysjön (exempelvis från djursjukhuset) var komiskt dåliga att gå på idag. Klaris med vatten på, gick knappt att ta sig fram. I skogen bredvid var det mestadels barmark dock, där gick det att gå. Ingen aning om vad detta innebär för cyklingsbarheten längre ut i Hellas dock.
Samma här. Var ute och promenerade i trakterna kring Fiskartorpet och på många gångvägar/stigar var det ruskigt halt. Även om regnet tar bort en hel del nu så kommer det ändå finnas snorhal is här och var och nu blir det ju minus igen. Nä löpskorna får råda ett tag

Samma här. Var ute och promenerade i trakterna kring Fiskartorpet och på många gångvägar/stigar var det ruskigt halt. Även om regnet tar bort en hel del nu så kommer det ändå finnas snorhal is här och var och nu blir det ju minus igen. Nä löpskorna får råda ett tag

Igår var MTB-stigen i Fiskartorpet dock storadela isfri. Löparstigen var storadels täckt med isfläckor. Så klart bättre att cykla än att går (också för att mina däck har mer grepp en mina skor). Tror inte att det kommer att bli annorlunda imorgon.

445 (1).jpg

Senast ändrad:
Igår var MTB-stigen i Fiskartorpet dock storadela isfri. Löparstigen var storadels täckt med isfläckor. Så klart bättre att cykla än att går (också för att mina däck har mer grepp en mina skor). Tror inte att det kommer att bli annorlunda imorgon.
Ok nej jag promenerade inte på själva mtb-stigen så det var väl inte så givande iaktagning från min sida. Men jag har ingen lust att ramla på hal is. Rötter är en sak - det är ok, men blöt is en annan. Och jag tycker inte att det är så kul att cykla på supermjuka tunga grova däck så jag får sura på ett par veckor. Skulle iofs kunna bli rätt bra om ett par dagar när det blir flera minus.

Ok nej jag promenerade inte på själva mtb-stigen så det var väl inte så givande iaktagning från min sida. Men jag har ingen lust att ramla på hal is. Rötter är en sak - det är ok, men blöt is en annan. Och jag tycker inte att det är så kul att cykla på supermjuka tunga grova däck så jag får sura på ett par veckor. Skulle iofs kunna bli rätt bra om ett par dagar när det blir flera minus.

Vi får ser hur det blir iveckan. Igår gick hela MTB-spåret att cykla med vilken däck som helst medan jag såg folk glida runt på löparstigarna. Jag är nöjd att jag kan komma ut på cyklen, för att det såg inte roligt ut att går och jag vill vara ute nästan varje dag.

Vi får ser hur det blir iveckan. Igår gick hela MTB-spåret att cykla med vilken däck som helst medan jag såg folk glida runt på löparstigarna. Jag är nöjd att jag kan komma ut på cyklen, för att det såg inte roligt ut att går och jag vill vara ute nästan varje dag.
Aha ok tack ja men då kanske jag luftar cykeln imorgon då istället för att springa. Om det inte blir för mycket snö imorgon.

I Hellas var det oväntat bra på lördagen. Massa is men den var mjuk och hyfsat greppig (tror inte dubb hade gjort nån skillnad ens). Men det var blött eftersom marken under fortfarande var frusen. Gissar att det kommer vara en del sjöar imorrn och slask ett tag innan snön kan lägga sig. Borde bli finfint om snön fryser fast i kvarvarande is.

Jag antar att ingen missat vädret idag?

Men om man lyckades slita sig från soffan så bjöd skogen på grymt före.

Snön var som klister, vinden var inte så isig som man kan tro, och känns såklart knappt bland träden.

En del småstök som blåst ut på stigarna, och man ska såklart räkna med vindfällor bakom varje hörn.

20220130_140605-01.jpeg20220130_150311-01.jpeg

Plats: Runbyskogen

Vandrade en liten bit av blå och grön. Delarna med jord och rötter hade tillräckligt bra grepp, men lutande delarna av häll var helt täckt i en hal isskickt. Såg flera fällna träd.

Otroligt vacker ute idag! Och fin vinterväder (för dom som gillar sånt).

448.jpg

448 (1).jpg

Senast ändrad:
Det var riktigt bra hojunderlag faktiskt. Väldigt hala rötter men isen var inga problem. En och annan sjö förstås, men oväntat torrt ändå.

Tog en lunchrunda idag i solen. Riktigt bra före. Fast och greppigt, även snö på is. Synlig is var dock hal och blöthålen var till stor del inte helt frysta, så de undvek jag för att slippa frysta växlar. Lär var helt ok fram till helgen då det ska töa igen.

Promenerade runt grusvägarna på Järvafältet idag. 90% isbana på grusvägarna, 80% på stora poppisstigarna men de mindre stigarna/kullarna var det bara barmark på. Så ännu en ursäkt att cykla så lite grusväg/motorvägsstig som det är möjligt ?

Senast ändrad:
Kollade läget i Apoteksskogen i Väsby.

I stort sett allt var barmark utom stigar/vägar.

Även stigarna som uppenbart inte använts pga falna träd var förvandlade till rodelbanor.

Har du ambitioner på att köra Red Bull Chrashed Ice?

Nu är det perfekta tillfället för att öva!
20220205_140511-01.jpegR5a32MWg5BI3NuLejndnC5mwGKjdoYvIM3Vpy3LxXAs-2048x1536.jpg

"Försten som slår ut en framtand eller bryter nyckelbenet får 75% rabatt på valfritt universalfett från bikester om de anger promokoden "Det var rafflande sa Fan medan han strök sig om näsan med nässelkvasten"

Hellas igår. Fläckvis bra grepp, fläckvis ren isgata och en hel del badbara vattensamlingar. Cykelbart, men långt från optimalt ?

Var ute å trampade med grabbarna imorse tre plusgrader och trots att vi höll oss till sopsaltade och grusade cykelbanor så var det det duktigt halt på vissa ställen….
Där på ” våra ” stigar låg det fina istäcken kanske hade funkat med pendlaren med dubbdäck.
Mange

Idag var första dagen i vinter som jag verkligen velat ha dubbdäck i Hellas. ALLA hällar var 100% isbelagda och även väldigt små stigar var isiga. Började vid Masterna och där var det mer eller mindre ocykelbart. En liten aning mindre katastrofalt på andra sidan Ältavägen.

Tillbaka
Topp