Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Körde Upplandsleden från Sigtuna till Barkarby idag.

Nästan perfekt, fortfarande fruset i kladdhålen.
Fanns lite snö kvar på sina håll.

Om vädret ger oss plusgrader är det gegga om nån vecka.

/Henrik

Jag killgissar att Kungliga djurgårdsförvaltningen inte kan upphäva Stockholms stads förordningar?

Sen tycker jag att förordningen som sådan är helt hål i huvudet, men det är en annan sak...

Edit: eller gäller regeln om cykling i grönområden enbart mark som ägs av Stockholms stad, och ligger i kommunen?

Senast ändrad:
Helt jäkla magiskt i lördags. Hårt, torrt och med bottenfrusna blöthålor. Har knappt kört vårcykling som denna de senaste 20 åren.
Tycker det vart betydligt sämre vårcykling än förra året, men ja, hur det var längre tillbaka än så har jag typ förträngt :p

(eller ja, tidigare bodde jag vid Nick, då var man van vid lera på ett helt annat sätt)

Har du referens på det?
Fiskartorpets mtb-spår initierades på 90-talet och cyklister samt Djurgårdsförvaltningen har haft en kontinuerlig dialog med ömsesidig respekt där cyklister får verka om de håller sig till mtb-spåret och visar hänsyn till ev korsande möten med ryttare, joggare etc. Det räcker väl gott? Eller är du ute efter en formell kungörelse med diarienummer?

Fiskartorpets mtb-spår initierades på 90-talet och cyklister samt Djurgårdsförvaltningen har haft en kontinuerlig dialog med ömsesidig respekt där cyklister får verka om de håller sig till mtb-spåret och visar hänsyn till ev korsande möten med ryttare, joggare etc. Det räcker väl gott? Eller är du ute efter en formell kungörelse med diarienummer?
Nu är du en referens. Men har du någon referens?

Nu är du en referens. Men har du någon referens?
Det är inte alltid så konkret som "den 14/5 1995 möttes Axel Knorrhane och cyklisten Kent Pedal och satte gemensamt det första spadtaget i vad som skulle bli bla bla". Det är bara att googla fiskartorpets mtb-historia så får du grundarna. Vill du ha fler kontemporära namn från DF, cyklister och andra aktörer tycker jag du/ni ska gå med i facebook gruppen "Fiskartorpet mtb". Senast förra året hölls möten och samtal och nya är på g.

Kan ni inte tjaffsa om fiskartorpet i en egen tråd ?
/Henrik

Är Fiskartorpet inte i Stockholm?

OnT tyckte jag att det var lite för blött, så jag gick där isf för att cykla.

495.jpg

Mitt i det perfekta söndagsvädret hittade jag också lite blött.
Hade rekat okända vägar på karta, och skulle egentligen åkt till höger om den lilla skön.
1649102291952.png

Väl runt på andra sidan så hittade jag "vägen". Notera den ensamma motorvärmarstolpen en bit ut.
OmgW3bDst2AVpjYhBUOmPq-stL7AOROq2Pwy3S3WDfk-1536x2048.jpg

Kan ni inte tjaffsa om fiskartorpet i en egen tråd ?
/Henrik
Tjafsa? Det va en ganska enkel fråga.
Om det är ok att cykla där så måste det väl ändå stå någonstans att det är ok.
Om nu djurgårdsförvaltningen är positiva till cykling och låter stigbyggare anlägga banor etc så kan de väl plita ner någonstans att det är ok att cykla där också (till skillnad från hela övriga stockholm). ?‍♂️

Det vet väl alla att kungen står över lagen och gör vad han vill i sin egen skog till skillnad mot vanliga bönder.
Säger kungen att det är ok att åka statsjeep eller motocross i hans skog så är det bara att burna på sen .

Senast ändrad:
Tjafsa? Det va en ganska enkel fråga.
Om det är ok att cykla där så måste det väl ändå stå någonstans att det är ok.
Om nu djurgårdsförvaltningen är positiva till cykling och låter stigbyggare anlägga banor etc så kan de väl plita ner någonstans att det är ok att cykla där också (till skillnad från hela övriga stockholm). ?‍♂️
Har haft dialog och möten med Kungliga Djurgårdsförvaltningen och Fiskartorpet. Spåret förvaltas idag av KDF och Wille på Fiskartorpet som byggt Flowtrailen, med eventuell förstärkning med folk från Facebook-gruppen som nämnts tidigare.

"En av Stockholms mest populära MTB-leder ligger idag i området och byggdes av Andreas Danielsson tillsammans med Fiskartorpet och Kungliga Djurgårdsförvaltningen."

Inte så mycket att tjafsa om helt enkelt.

Har haft dialog och möten med Kungliga Djurgårdsförvaltningen och Fiskartorpet. Spåret förvaltas idag av KDF och Wille på Fiskartorpet som byggt Flowtrailen, med eventuell förstärkning med folk från Facebook-gruppen som nämnts tidigare.

"En av Stockholms mest populära MTB-leder ligger idag i området och byggdes av Andreas Danielsson tillsammans med Fiskartorpet och Kungliga Djurgårdsförvaltningen."

Inte så mycket att tjafsa om helt enkelt.
Har det någonsin varit tjafs?

Hur många turer möter man inte sura gubbar, som kräver skriftligt underlag på varför man tror sig få cykla på deras favoritpromenad.

Inte för att man egentligen kan komma nån vart, men det är nice att veta om man får cykla där, eller om man tror att man får cykla där.

"Jo nu ska du få höra, Herr Surgubbe. Här får man minsann cykla, för det har jag läst att folk skrivit på Internet. Där fick du allt så du teg, ska inte hunden vara kopplad också?"

Riktigt kul idag ju.
Jag skyndade mig ut på lunchen, hade man vart morgonpigg så hade det nog vart mindre sliskigt.
Trögt på platten, slirigt nerför.

20220405_121233-01.jpeg

Dissector har fortfarande inte imponerat på mig som bakdäck, annat än just Kul I Snön.
Har ingen aning om vad dom tyska stålrullarna säger, men låser man bakhjulet i snön så är rullmotståndet ca 0 :p

Nu har senaste turerna verkligen bjudit på sommar - vinter - sommar - vinter.

Nu blev jag orimligt sugen på att släppa datorn och rulla ut..

Varför orimligt? Att ville cykla stig är väl helt rimligt! Dessutom jobbar jag bättre efter en timme på stig. Läste din inlägg och trodde att jag inte hade tid, men då slutade ett jobbmöte mycket tidigare än planerat.

Hä' bar' å åk! Snön verkar dunsta snarare än smälta. ?

Trodde att det skulle vara dåligt före, men efter jag hade läst dina inlägg vågade jag att går ute. Även i Fiskartorpet var det oväntat bra. Lite mer, torr, snö i skuggan son på bilden. Bara pumptracken är en daglig konstruktion när det är blött.

497 (1).jpg

Senast ändrad:
Varför orimligt? Att ville cykla stig är väl helt rimligt! Dessutom jobbar jag bättre efter en timme på stig. Läste din inlägg och trodde att jag inte hade tid, men då slutade ett jobbmöte mycket tidigare än planerat.
Det är orimligt för att jag måste ha möten som jag sköt på för att kunna cykla igår :p

Haha, bra gömd!

Precis där cykeln står på bilden ovan, men på parallella delen av stigen innan man åker 180 grad kurvan som går lite uppför.
Ok får kolla. Varför tror ni att det är en cykelräknare? Eller är det kanske något som sattes upp till någon tidigare tävling? Har svårt att se uppsidan för KDF med att lägga pengar på sånt.

Ok får kolla. Varför tror ni att det är en cykelräknare? Eller är det kanske något som sattes upp till någon tidigare tävling? Har svårt att se uppsidan för KDF med att lägga pengar på sånt.

Det är väl intressant för KDF att veta hur mycket MTB-spåret används?

Enda andra syftet skulle kunna vara för att räkna varvtider, men det är en konstig ställe för det och tror också inte att man skulle gömma den så bra då.

Det är väl intressant för KDF att veta hur mycket MTB-spåret används?

Enda andra syftet skulle kunna vara för att räkna varvtider, men det är en konstig ställe för det och tror också inte att man skulle gömma den så bra då.
Men hur vet du/ni att det är en cykelräknare? Känns jättekonstigt där ute i skogen. Tror KDF är fullständigt ointresserade av att veta hur många som cyklar på banan. Jag tror faktiskt att de mest tycker att cykelspåret är till besvär då de måste masa sig ut och såga upp träd som fallit samt att få frågor från cyklister gällande underhåll som de helst skulle vilja slippa. Enklare om det bara är personer som promenerar i skogen så kan man fokusera på underhåll av boskapsstängsel och trimma sly/gräs

Men hur vet du/ni att det är en cykelräknare? Känns jättekonstigt där ute i skogen. Tror KDF är fullständigt ointresserade av att veta hur många som cyklar på banan. Jag tror faktiskt att de mest tycker att cykelspåret är till besvär då de måste masa sig ut och såga upp träd som fallit samt att få frågor från cyklister gällande underhåll som de helst skulle vilja slippa. Enklare om det bara är personer som promenerar i skogen så kan man fokusera på underhåll av boskapsstängsel och trimma sly/gräs

Jag är inte säkert, men det är enda rimliga förklaringen jag kan komma med. Den kan vara gammal, från tiden det fanns mer intresse från spåret och den utbyggdes.

På gröna, troligen öster om erstaviksvägen nånstans, tappade jag en multitool, däcksplugkit, växelöra och ett par nycklar invirade i grönt band. Upptäckte det först när jag kom hem, och kom på att jag tänkte på att det klonkade till där borta nånstans först när jag stod i duschen.
Om nån ramlar på grejerna så är det helt klart värt en hittelön för mig.

Blev lite sugen på hopp och lek efter det fina vädret, så vi drog till Sigtuna XCO.

Det är faktiskt en del av Stockholm, men tydligen en helt annan klimatzon. Inte många meter utan snö på spåret.

Första trärampen bjöd på en hård smäll och reality-check. Blev inte mycket hoppande :p

(alla spår som syns är våra)

20220406_185000-01.jpeg
20220406_193430-01.jpeg

Tillbaka
Topp