Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

20130224_141552.jpg

20130224_142716.jpg

Förra söndagen på den gula. Det var helt fantastiskt! Ni kan läsa lite mer om turen är: http://www.fixmybike.se/blogg/bland-det-roligaste/

Jag var också ute i Hellas på torsdag morgon och det var ganska isigt. Vi provar igen imorgon eftermiddag om vädret är okej. Vi får ta några bilder och uppdatera lite!

Provade en km på NICK i veckan men gav upp ganska fort. Ser nog ganska likt ut nu. Funkar möjligen med fatbike eller bra med fart i benen :)

Annars var löpslingorna och elljusspåren fint tilltrampade.

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar NICK eller Fornstigen imorgon?

Kärsön är fantastisk fornstigen har jag ingen koll på

Mycket surfande i dag, en del pulsande

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    115.4 KB · Besök: 79
  • image.jpg
    image.jpg
    89.7 KB · Besök: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    112.4 KB · Besök: 89
  • image.jpg
    image.jpg
    70.7 KB · Besök: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    113.7 KB · Besök: 72
  • image.jpg
    image.jpg
    116.2 KB · Besök: 82
  • image.jpg
    image.jpg
    113.3 KB · Besök: 83
  • image.jpg
    image.jpg
    114.2 KB · Besök: 74
  • image.jpg
    image.jpg
    118.2 KB · Besök: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    115 KB · Besök: 85
  • image.jpg
    image.jpg
    102 KB · Besök: 81
  • image.jpg
    image.jpg
    111 KB · Besök: 75
Betydligt isigare idag än förra helgen i Sickla, men fortfarande väldigt fint.

Hittade en hjälmskärm i Sicklaskiftet. Någon här som saknar den?

I början av fem svåra idag
2013-03-0313.04.54.jpg

2013-03-0313.04.39.jpg

/K

Senast ändrad:
Jag körde en tur i torsdags på gula och gröna upp mot masterna. Fläckvis isigt, men till största delen hård och snabb snöstig.

Det var väldigt isigt... Ömsom plus ömsom minus hade gjort sitt för att polera stigarna till högglans. Gav upp efter två vurpor med ett bakhjul som fjongade iväg bokstavligen åt skogen... Men med dubb går det nog som på räls!

Gick NICK-spåret en ganska hyfsad bit på sydöstra delen alldeles nyss med kamera och stativ. För de som har dubb verkar det helt kanon, stenhårt och inte så mycket is. Jag skulle personligen inte vilja köra SPD och utan dubb i det här föret men det kanske kan gå det också. Ska nog ta med skruvdragaren och dra fast några skyltar nästa gång jag är ute till fots. Skickar med någon bild kanske senare idag.

Körde fornstigen idag. Större delen cykelbar med dubbar. Skidspåren är fulla med barr och kvistar så man slipper skidåkare.

Fantastiskt idag ! Med dubbdäck.
Traktormakt:isig
Fem svåra:lite mindre is
Gula ovanför sjön:isig
Gröna till tornen:isig
Gröna bortom tornen: packad snö (finfin fram till röset, sedan stopp 2km senare)
Grön/vita söder om källtorpsjön:gropig men körbart en del is, mycket välta träd
Blå mot Solsidan:inte körbar.
Skogsvägarna runt Sandasjön: blankis över över hela vägen på sina ställen
Det gick att cykla uppför HBB på den branta vägen på NO sidan.
Nerför skidbacken var skoj. Som att cykla i vulkanaska. Det är säkert förbjudet, högst olämpligt, etc, att köra ner i skidbacken bland skidåkare, men kul..

Spåren kring gömmaren var rätt fina idag, ordentligt upptrampat för det mesta. Mycket is på sina ställen och en del träd över stigarna. Hade ingen såg med mig men röjde det som gick att få bort utan. Dubbdäck rekommenderas.

Fornstigen idag:
Verkligen skitbra! Ganska isigt på sina ställen, men övervägande hårda snöspår.
Skulle tro att man kör hela slingan snabbare nu än på sommaren.
Dubbdäck och kanske en engångsgrill med tillhörande folkisar känns självklart.

Irrade planlöst runt på Lidingö någon timme idag. Det var isig snö, vanlig is, svallis, blankis på dom flesta stigar. Det var körbart överallt på stigar som andvänds under vinter. MTB slingan i Stockby ej körbar (allt går men till vilken insats). Helt OK cykling, valde dubbdäck.

Pelle S skrev:
> Fornstigen idag:
> Verkligen skitbra! Ganska isigt på sina ställen,
> men övervägande hårda snöspår.
> Skulle tro att man kör hela slingan snabbare nu
> än på sommaren.
> Dubbdäck och kanske en engångsgrill med
> tillhörande folkisar känns självklart.

Bilder plzz!

Lite inte-så-representativa bilder från NICK-spåret i Ursvik 9-10/3. Med dubb var det nog kanon mestadels. Ett par av de här bilderna visar där det var minst uppkört och pushbike-varning. Sista visar hur det runnit över för någon som inte får ner skyltarna som sitter med trallskruv (som motionsgården bjuder på förutom själva skyltarna). De skyltar som är/varit kryssade är alla före brukshundsklubben och ner mot motionsgården. Några lyckades jag gnugga rena med spott och papper men andra var riktig spritpenna. Får sätta en sån där fälla så vederbörande flyger upp i ett träd hängandes i ett ben :)

20130309-DSC_0156.jpg

20130309-DSC_0179.jpg

20130310-DSC_0200.jpg

20130310-DSC_0208.jpg

Körde också lite på NICK spåret och 15 km Extreme spåret i Ursvik idag.
NICK spåret hade ganska många ställen där det var riktigt tungtrampat men Extreme spåret var i stort set fint hela vägen. Det var ett par backar som jag fick gå några meter på men annars gick det att cykla överallt.
Dubbdäck var ganska skönt att ha men ingenting som verkligen behövdes.
Finns några bilder på min blog http://per-kumlin.blogspot.se/2013/03/blev-4-timmar-i-ursvik-pa-harliga-stigar.html

Då var det nog dig jag såg på Extreme, fast jag var ute till fots med kamera och termos. Hammare och spik i ryggan för att knacka fast någon skylt, hade inga trallskruv hemma.

Per K skrev:
> Körde också lite på NICK spåret och 15 km Extreme spåret i Ursvik idag.

Körde Fornstigen igår för första gången i år, riktigt kul! Det var rejält isigt på sina ställen men fantastisk skare i skogen som gav härliga lägen för "flow". Klarade mig från vurpor men var ruggigt nära ett par gånger. införskaffade dubbdäck idag så nu ska det bli åka av..!

En del ris och grenar på stigen så jag stannade en hel del och röjde, såg att fler hade gjort liknande jobb. Kanon! Oväntat hygge före Kina Slott, är det för Förbifarten månne?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.9 KB · Besök: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    84.2 KB · Besök: 67
Precis tillbaka från en tur på svart/vita (15km) i gömmaren. Härligt ute i naturen men så mycket cykling blev det inte.

Det ligger väldigt mycket träd över spåret och snön är 30-40 cm djup på många ställen. Så fort man kommer det minsta utanför den smala upptrampade stigen så tar det stopp direkt. Första halvan tror jag inte jag kunde åka mer ån 50 meter någonstans utan att kliva av cykeln. Andra halvan gick mycket bättre.

Såg ett annat hjulspår men jag misstänker att solen har gjort snön mjukare sen det gjordes. På flera ställen följde jag hjulspåret bara för att plötsligt sjukna ner till navet.

Men som sagt, väldigt fint ute i skogen och många plusgrader i solen idag.

Snö och dödsis i Vendelsö med.
Riktigt kul all cykla ÖVER sjöarna, speciellt när skaren höll. Lite jobbigare när däcken gick igenom.
Bitvis riktigt elaka ispartier men extra plus för väder och öppen handelsbod/korvgrillning i Tyresta.
Sörmlandsleden Tyrestavägen -> Handen fungerade ett par hundra meter sen var det stopp. För mycket träd över stigen och inte tillräckligt upptrampat. Skogsvägen mellan scoutstugorna@Lycksjön och Tyresta var riktigt bra.

P3170361.JPG

P3170366.JPG

Såg många mtb-cyklister som kom från Körsö/Lovö-hållet idag (jag var ute och gick längs drottningholmsvägen). Några bilder från ev skogsturer?

Tog inga bilder idag. Det var lite varmare i snön och underlaget var lite lösare, men riktigt isigt på sina håll. Snurrade runt i Sicklaskiftet. Härligt!

[edit] helstel SS-29a utan dubb är bra för karaktären

/K

Senast ändrad:
Försökte mig på en tur på fornstigen idag. SS utan dubbdäck var ingen höjdare.Väldigt mycket is. Efter tre vurpor gav jag upp och letade mig ut till närmsta väg och trampade hem till stan.

npl skrev:
> Försökte mig på en tur på fornstigen idag. SS
> utan dubbdäck var ingen höjdare.Väldigt mycket
> is. Efter tre vurpor gav jag upp och letade mig ut
> till närmsta väg och trampade hem till stan.

Förstår dig, jag klarade mig med hjärtat i halsgropen i torsdags mest pga att jag kör med under 1bar i däcken och därmed fick hyggligt grepp (inga dubbar då). Nu har jag skaffat dubbar så nu blir det åka av!

Svängde in på Fornstigen igår. Bitvis isigt och dubb hade gjort det roligare.Torrt och hårt dock. Skitig cykel beror enbart på smältvattenspölar på vägarna till och från Ekerö.

photo.JPG

Körde Kärsön på lunchen igår, fantastiskt väder och härligt hårda stigar men efter ungefär halva rundan kom "DÖDSISEN" som inte ens dubbarna rådde på. Fick ta det lugnt bitvis men de delar där man kunde dra på vägde upp det med råge!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    81.1 KB · Besök: 77
  • image.jpg
    image.jpg
    88.5 KB · Besök: 79
Ny vända på Kärsön idag men höll mig på öns halva närmast slottet och snurrade runt på alla möjliga upptrampade stigar. Helt sanslöst kul och härligt flow men det är ett stort plus med dubbar då det kan dyka upp isfläckar här och där. Tror sällan det varit så optimalt underlag då snön döljer de värsta ojämnheterna. Lär bli en ny sväng imorgon.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    100.3 KB · Besök: 69
Cyklade Nick-spåret idag för första gången. Tappade dock bort oss några gånger och efter två timmar var vi helt ute och cyklade på fel spår.. Kanske behöver man en guide nån gång. Men underlaget var ju grymt med skare, is och vissa partier barmark..fick leda cyklarna upp för mördarbacke Nr1. (strax efter var vi vilse igen. :P) Men så långt vi kom var allt cykelbart..

CIMG1441.JPG
CIMG1443.JPG
CIMG1444.JPG
CIMG1446.JPG
CIMG1447.JPG

Körde Fornstigen i mörkret igår, hårt och torrt för det mesta. Några partier var lite översnöade, måste varit väldigt lokala snöbyar! Spännande med mörkerkörning, gock dock hur bra som helst med Magic shine 808 x 2 (en på styret och en på hjälmen). Bitvis isigt så dubbar är ännu inte helt fel.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.4 KB · Besök: 80
Nä, Fornstigen är uppe vid Drottningholm och 18 km lång. http://www.stigoteket.se/stig.php?stig_id=20 Jag har cyklat fel en gång där själv när det var tokvarmt i somras och gjorde sista ordentliga MTB-körningen där i november. Det kändes som att köra i något risfält i Kina med 3 dm vatten på sina ställen. Vi körde inte hela varvet då (hade 15 km dit också). Det verkar annars vara ruskigt fint så när det torkat blir det revansch.

Jenny W skrev:
> Fornstigen? Är det en del av lida?
>
> Dubben får sitta kvar över påsk dårå

Altorpsskogens MTB-spår (komungränsen mellan Täby och Danderyd) är riktigt fint. Några korta hala partier men även där cykelbart. Det finns ett parti på ca 20 m. som man får hoppa av cykeln men det kan vi leva med. Två tummar upp. Värre kommer det bli när all snö börjar smälta. Man kanske ska investera i en sådan där skitful stänkskärm...

Passade på att röja längs gula spåret, gömmaren, nu är det till 90% åkbart. Jula hade nån hopfällbar grensåg för typ 70:- som hamnar som standardutrustning i min camelback framöver, den gjorde ett kanonjobb trots sitt lilla format. De allra grövsta träden fick ligga kvar.
rjd.jpg

rjd1.jpg

När förkylningen släpper ger jag mig på svartvita också ;)

bic skrev:
--------------
> När förkylningen släpper ger jag mig på
> svartvita också ;)

Bra! Då är vi ju i allafall två som tänkt rensa...
// Larsa ;)

Tillbaka
Topp